7 582 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Tips o råd snöslunga
Motorn var det ingen fara med.
Kolven löper så fint så.
Däremot är det något som tar emot.
Funderar på om det är snäckan vid knivarna där den tvärgående axeln.
Alternativt längre bak, vid trumman bakom utkastaren :/
Någon som har koll på hur man kan kolla så det är rätt oljenivå?
Någon som har tips på vad det är som kan få den att låsa sig?
Kolven löper så fint så.
Däremot är det något som tar emot.
Funderar på om det är snäckan vid knivarna där den tvärgående axeln.
Alternativt längre bak, vid trumman bakom utkastaren :/
Någon som har koll på hur man kan kolla så det är rätt oljenivå?
Någon som har tips på vad det är som kan få den att låsa sig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha haYrrol skrev:
Jo. Bulten var en tillfällig lösning. Den andra gick av
Såg remmen också. Det var hjulet som gjorde att inte det gick o dra i snöret. Dvs frikopplar
Drog i hjulet så släppte det.
Dock så verkar axeln fram till knivarna vara begränsad :/
Hittat ett fel till som begränsar trumman 😳
En skovel till utkastaren verkar ha fått sig en rejäl smäll och vikt in sig så den tar emot en skarv i trumman 😳😳
Så fixa denna och en ny rem så kanske.. Kanske..
Är rädd för att snäckan / fördelaren vid knivarna eller något har gett upp
En skovel till utkastaren verkar ha fått sig en rejäl smäll och vikt in sig så den tar emot en skarv i trumman 😳😳
Så fixa denna och en ny rem så kanske.. Kanske..
Är rädd för att snäckan / fördelaren vid knivarna eller något har gett upp
Har meckat med lite nya fel sen den dog igår och inte vill vara med.
Kollat tändstift, jättefint tydlig gnista
Misstankar har gått efter tips kring packningen, alt tändningen.
Något som får mig att luta åt tändningen är att jag hittade en lös kabel på baksidan tanken
Inte så noga tänkte jag först eftersom tidigare ägaren modifierat ( tagit bort vartvalsgrejen ) gasen och det hänger 2 lösa stag också.
Men satte kabeln mot jord, drog i snöret och då kom det gnista.
Känns spontant som det borde ha något med denna kabeln eller vad tror ni?
Fick ge upp för stunden och skotta förhand innan mörkret men ska försöka mig på den ikväll
Kollat tändstift, jättefint tydlig gnista
Misstankar har gått efter tips kring packningen, alt tändningen.
Något som får mig att luta åt tändningen är att jag hittade en lös kabel på baksidan tanken
Inte så noga tänkte jag först eftersom tidigare ägaren modifierat ( tagit bort vartvalsgrejen ) gasen och det hänger 2 lösa stag också.
Men satte kabeln mot jord, drog i snöret och då kom det gnista.
Känns spontant som det borde ha något med denna kabeln eller vad tror ni?
Fick ge upp för stunden och skotta förhand innan mörkret men ska försöka mig på den ikväll
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för stav ( funktion ) som går in i hålet?
Staven hänger ihop med en viparm?
Staven hänger ihop med en viparm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är meningen att det skall komma gnista varje gång kolven kommer upp. Det är enklare att göra tändsystemet så och den extra gnistan i slutet på utblåstakten gör ingen skada. Systemet kallas "wasted spark"
Det brukar inte vara så svårt att få igång sådana motorer. På bilden av förgasaren ser man en öppning som det suttit ett lock över. Under locket sitter ett membran och en fjäder. Membranet har två flikar som agerar ventiler. Den ena verkande mot locket och den andra verkande mot förgasarblocket. Är membranet i bra skick? Det är del av en bränslepump som med hjälp av tryckvariationerna i insuget pumpar upp bensin genom det långa röret till en behållare som det korta röret sticker ner i. Om membranet är skadat kan motorn uppföra sig ganska illa. Ofta går den men det är ett elände att få igång den.
Fick du ordning på varvtalsregulatorn? "Staven hänger ihop med en viparm" som du skriver om i inlägg #39 är del av varvtalsregulatorn. En fjäder drar upp gasspjället och armen drar igen det med en kraft som ökar med stigande varvtal. Ibland är fjädern slapp så att varvtalet blir för lågt och motorn orkeslös. Kanske var det problemet som förra ägaren hade. En fullösning i det läget är att kapa av en bit av fjädern. Det är dock inte en lika ful lösning som att sätta varvtalsregulatorn ur funktion.
Fick du ordning på varvtalsregulatorn? "Staven hänger ihop med en viparm" som du skriver om i inlägg #39 är del av varvtalsregulatorn. En fjäder drar upp gasspjället och armen drar igen det med en kraft som ökar med stigande varvtal. Ibland är fjädern slapp så att varvtalet blir för lågt och motorn orkeslös. Kanske var det problemet som förra ägaren hade. En fullösning i det läget är att kapa av en bit av fjädern. Det är dock inte en lika ful lösning som att sätta varvtalsregulatorn ur funktion.
Tack för grym infoA Avemo skrev:Det brukar inte vara så svårt att få igång sådana motorer. På bilden av förgasaren ser man en öppning som det suttit ett lock över. Under locket sitter ett membran och en fjäder. Membranet har två flikar som agerar ventiler. Den ena verkande mot locket och den andra verkande mot förgasarblocket. Är membranet i bra skick? Det är del av en bränslepump som med hjälp av tryckvariationerna i insuget pumpar upp bensin genom det långa röret till en behållare som det korta röret sticker ner i. Om membranet är skadat kan motorn uppföra sig ganska illa. Ofta går den men det är ett elände att få igång den.
Fick du ordning på varvtalsregulatorn? "Staven hänger ihop med en viparm" som du skriver om i inlägg #39 är del av varvtalsregulatorn. En fjäder drar upp gasspjället och armen drar igen det med en kraft som ökar med stigande varvtal. Ibland är fjädern slapp så att varvtalet blir för lågt och motorn orkeslös. Kanske var det problemet som förra ägaren hade. En fullösning i det läget är att kapa av en bit av fjädern. Det är dock inte en lika ful lösning som att sätta varvtalsregulatorn ur funktion.
Membranet i förgasaren är nytt ( inköpt förra året ) Så det är i bra skick.
Funderar på ett annat ”membran” jag stötte på i demonteringen. Dvs bakom/ i locket där man kan spana på ventilernas botten. Det går ett plaströr från det locket till förgasaren.
Jag fick till mig att varvtalsregulatorn var kass eftersom pinnen som går in i motorblocket är lös. Så det verkar vara den fulare lösningen med förbikoppling av vartalsregulatorn.
Har bytt packning mellan förgasare och cylinder. En ”korkpackning” kanske är fel typ :/
Tycker att får den soppa och gnista så borde den tända till något men inte en tendens till att vilja vara med ha ha
Den var ju svingrym när den väl fungerade
Klicka här för att svara



