D09
Motorn var det ingen fara med.
Kolven löper så fint så. :)

Däremot är det något som tar emot.

Funderar på om det är snäckan vid knivarna där den tvärgående axeln.

Alternativt längre bak, vid trumman bakom utkastaren :/

Någon som har koll på hur man kan kolla så det är rätt oljenivå?

Någon som har tips på vad det är som kan få den att låsa sig?
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
*pekar* en rem behöver bytas och det är en lång skruv i trumman som behöver plockas bort. ;)
 
D09
Yrrol skrev:
*pekar* en rem behöver bytas och det är en lång skruv i trumman som behöver plockas bort. ;)
Ha ha

Jo. Bulten var en tillfällig lösning. Den andra gick av

Såg remmen också. Det var hjulet som gjorde att inte det gick o dra i snöret. Dvs frikopplar

Drog i hjulet så släppte det.

Dock så verkar axeln fram till knivarna vara begränsad :/
 
D09
Hittat ett fel till som begränsar trumman 😳

En skovel till utkastaren verkar ha fått sig en rejäl smäll och vikt in sig så den tar emot en skarv i trumman 😳😳

Så fixa denna och en ny rem så kanske.. Kanske..

Är rädd för att snäckan / fördelaren vid knivarna eller något har gett upp
 
D09
Har meckat med lite nya fel sen den dog igår och inte vill vara med.

Kollat tändstift, jättefint tydlig gnista

Misstankar har gått efter tips kring packningen, alt tändningen.

Något som får mig att luta åt tändningen är att jag hittade en lös kabel på baksidan tanken

Inte så noga tänkte jag först eftersom tidigare ägaren modifierat ( tagit bort vartvalsgrejen ) gasen och det hänger 2 lösa stag också.

Men satte kabeln mot jord, drog i snöret och då kom det gnista.

Känns spontant som det borde ha något med denna kabeln eller vad tror ni?

Fick ge upp för stunden och skotta förhand innan mörkret men ska försöka mig på den ikväll


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Älskar detta forum. Bilden på kabeln etc är på inlägg 7.

Nu ser jag hur armen med någon metallpinne som går in i motorblocket suttit innan 😇
 
D09
Nu har jag börjat plocka ner slungan..

Nyfiken på den där kabeln 😳


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Vad är det för stav ( funktion ) som går in i hålet?

Staven hänger ihop med en viparm?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Hejsan

Har inte fått ordning på maskinen än. En sak slog mig och det var tändningen.

Ska det komma gnista vid varje kolvrörelse? :/

Edit

Nu var tanken att videon skulle vara i betydligt långsammare uppspelning :/
 
Redigerat:
Ja det är meningen att det skall komma gnista varje gång kolven kommer upp. Det är enklare att göra tändsystemet så och den extra gnistan i slutet på utblåstakten gör ingen skada. Systemet kallas "wasted spark"
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Grymt :)

Tack
 
D09
Famlar lite i blindo men förgasaren får bada i t-röd under natten iaf :)
 
  • En förgasare ligger i en metallskål med t-röd för rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar inte vara så svårt att få igång sådana motorer. På bilden av förgasaren ser man en öppning som det suttit ett lock över. Under locket sitter ett membran och en fjäder. Membranet har två flikar som agerar ventiler. Den ena verkande mot locket och den andra verkande mot förgasarblocket. Är membranet i bra skick? Det är del av en bränslepump som med hjälp av tryckvariationerna i insuget pumpar upp bensin genom det långa röret till en behållare som det korta röret sticker ner i. Om membranet är skadat kan motorn uppföra sig ganska illa. Ofta går den men det är ett elände att få igång den.

Fick du ordning på varvtalsregulatorn? "Staven hänger ihop med en viparm" som du skriver om i inlägg #39 är del av varvtalsregulatorn. En fjäder drar upp gasspjället och armen drar igen det med en kraft som ökar med stigande varvtal. Ibland är fjädern slapp så att varvtalet blir för lågt och motorn orkeslös. Kanske var det problemet som förra ägaren hade. En fullösning i det läget är att kapa av en bit av fjädern. Det är dock inte en lika ful lösning som att sätta varvtalsregulatorn ur funktion.
 
D09
A Avemo skrev:
Det brukar inte vara så svårt att få igång sådana motorer. På bilden av förgasaren ser man en öppning som det suttit ett lock över. Under locket sitter ett membran och en fjäder. Membranet har två flikar som agerar ventiler. Den ena verkande mot locket och den andra verkande mot förgasarblocket. Är membranet i bra skick? Det är del av en bränslepump som med hjälp av tryckvariationerna i insuget pumpar upp bensin genom det långa röret till en behållare som det korta röret sticker ner i. Om membranet är skadat kan motorn uppföra sig ganska illa. Ofta går den men det är ett elände att få igång den.

Fick du ordning på varvtalsregulatorn? "Staven hänger ihop med en viparm" som du skriver om i inlägg #39 är del av varvtalsregulatorn. En fjäder drar upp gasspjället och armen drar igen det med en kraft som ökar med stigande varvtal. Ibland är fjädern slapp så att varvtalet blir för lågt och motorn orkeslös. Kanske var det problemet som förra ägaren hade. En fullösning i det läget är att kapa av en bit av fjädern. Det är dock inte en lika ful lösning som att sätta varvtalsregulatorn ur funktion.
Tack för grym info :)

Membranet i förgasaren är nytt ( inköpt förra året ) Så det är i bra skick.

Funderar på ett annat ”membran” jag stötte på i demonteringen. Dvs bakom/ i locket där man kan spana på ventilernas botten. Det går ett plaströr från det locket till förgasaren.

Jag fick till mig att varvtalsregulatorn var kass eftersom pinnen som går in i motorblocket är lös. Så det verkar vara den fulare lösningen med förbikoppling av vartalsregulatorn.

Har bytt packning mellan förgasare och cylinder. En ”korkpackning” kanske är fel typ :/

Tycker att får den soppa och gnista så borde den tända till något men inte en tendens till att vilja vara med ha ha

Den var ju svingrym när den väl fungerade :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.