7 583 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Tips o råd snöslunga
Armen som han kopplat manuellt är som du själv sagt en varvtalsregulator som styrs av en plastarm innanför fläktkåpan. I förgasaren sitter ett spjäll som reglerar fullgas - detta via plastarmen som trycks ut av luftflödet från kyfläkten. När den når "rätt" läge så stryper den spjället för att motorn inte skall övervarva och ger mer gas när motorvarvet sjunker under belastning. En lite sliten eller feljusterad förgasare gör att varvtalsregulatorn reagerar långsamt med motorstopp som följd. Att koppla det manuellt medför stor risk för övervarv och skuren/sönderslagen motor, har sett många gamla B&S med hål i vevhuset efter manuella "trimningar". Med oljebyte och förgasarservice är en B&S nästan outslitlig - de bara går och går.
Ha ha nu startade den och smattrar så gött
Dock så blir jag lite fundersam på hur jag fick igång den.. Röta
Skruvade in skruven lite på förgasaren
Då puffade den till och ville starta men dog direkt
Har tagit av kåpan. Då har förgasaren ett öppet hål på ovansidan
Håller jag för 80 % så går den för fullt
Tar jag bort handen så dör den
Sen så verkar inte reglaget för att frikoppla kniven fungera då kniven går trots " disengage "
Sen verkar det inte gå o döda den genom att sänka gasen så jag vet inte hur man tänkt tidigare..
Men den startade 😄😄😄😄😄
Dock så blir jag lite fundersam på hur jag fick igång den.. Röta
Skruvade in skruven lite på förgasaren
Då puffade den till och ville starta men dog direkt
Har tagit av kåpan. Då har förgasaren ett öppet hål på ovansidan
Håller jag för 80 % så går den för fullt
Tar jag bort handen så dör den
Sen så verkar inte reglaget för att frikoppla kniven fungera då kniven går trots " disengage "
Sen verkar det inte gå o döda den genom att sänka gasen så jag vet inte hur man tänkt tidigare..
Men den startade 😄😄😄😄😄
Sätter jag på kåpan igen så dör den
Kör med öppen shoke några drag och sedan försöker starta utan shoke så startar den men dör omgående. Ungefär som att den förbrukar soppan som åkt in..
Något med förgasaren borde man ju konstatera ha ha
Kör med öppen shoke några drag och sedan försöker starta utan shoke så startar den men dör omgående. Ungefär som att den förbrukar soppan som åkt in..
Något med förgasaren borde man ju konstatera ha ha
Ha ha
Gjorde några hål till
Skruvade tillbaka på förgasaren och tog mig ett varv
Måste reglera höjden på kniven för det skvätte grus ha ha
Höll även på att köra skiten rätt in i garaget..
Inte van vid växlarna och fick lite smått panik..
Drog i ettan och försökte hålla kvar den ha ha
Första som ligger innanför porten är nya sommardäck ha ha
Gjorde några hål till
Skruvade tillbaka på förgasaren och tog mig ett varv
Måste reglera höjden på kniven för det skvätte grus ha ha
Höll även på att köra skiten rätt in i garaget..
Inte van vid växlarna och fick lite smått panik..
Drog i ettan och försökte hålla kvar den ha ha
Första som ligger innanför porten är nya sommardäck ha ha
Jag hade en liknande maskin och den hade en nyckel/plastsak med ett snöre som var tvungen att sitta på plats.
Är du säker på att den heter gibson och inte Gilson?
http://www.gilsonsnowblowers.com/
Är du säker på att den heter gibson och inte Gilson?
http://www.gilsonsnowblowers.com/
Det är ju helt klart bränslerelaterat om den går bättre när du sätter för luftintaget. Den får för lite bränsle, prova skruva in munstycket helt och skruva sen ut den 1 varv, det borde den gå igång på och sen kan du finlira tills den går bra. Du kan ha justering på lågfarten också men som jag fattar det så går den bra på låga varv?
Jag håller med tidigare inlägg om regulatorn, de finns av en anledning och justerar gasen efter behov. Att ha direktstyrning av gasspjället kräver att man är väldigt lyhörd för vilka varv man kör på, kör på fullgas och låg belastning så tar det inte länge innan motorn går sönder. Fick du med delar för att återställa den så gör det!
Jag håller med tidigare inlägg om regulatorn, de finns av en anledning och justerar gasen efter behov. Att ha direktstyrning av gasspjället kräver att man är väldigt lyhörd för vilka varv man kör på, kör på fullgas och låg belastning så tar det inte länge innan motorn går sönder. Fick du med delar för att återställa den så gör det!
Tyvärr inga delar för detta.Vasara skrev:Det är ju helt klart bränslerelaterat om den går bättre när du sätter för luftintaget. Den får för lite bränsle, prova skruva in munstycket helt och skruva sen ut den 1 varv, det borde den gå igång på och sen kan du finlira tills den går bra. Du kan ha justering på lågfarten också men som jag fattar det så går den bra på låga varv?
Jag håller med tidigare inlägg om regulatorn, de finns av en anledning och justerar gasen efter behov. Att ha direktstyrning av gasspjället kräver att man är väldigt lyhörd för vilka varv man kör på, kör på fullgas och låg belastning så tar det inte länge innan motorn går sönder. Fick du med delar för att återställa den så gör det!
Ha ha skulle gärna återställa men har inte en susning hur man gör och vilka delar som behövs
Vill att den ska hålla länge
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första vändan
Den jobbade på bra
Sen gick en bult till kniven av.. Fixade
Tankade..
Körde sen nöp den tror jag..
Går inte att dra i snöret eller något.
Trodde det var en fyrtaktare... 😬😬😬
Orkar inte.. 😢
Låser in mig tills pensionen anländer och då flyttar jag in på hem 😳