D09
Guzzi skrev:
Fast är du säker på att den skickar iväg gnistan på rätt ställe?
(Propsar inte på att det måste vara detta problem på något vis, men jag har noll tilltro till den där konstruktionen.)
Njae, det har jag inte kontrollerat :)

Hade varit guld med en användarmanual :)
 
Om du söker på Youtube så finns det massor med guider att finna. Typ "briggs ignition" osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Guzzi skrev:
Om du söker på Youtube så finns det massor med guider att finna. Typ "briggs ignition" osv.
Tackar :)

Jag har bara googlat på " gilson " än så länge
 
För det är väl en B&S? Det gjordes ju en del med motorer från Techumseh också. Och även Kohler (men det har jag aldrig sett någon).
 
Armen som han kopplat manuellt är som du själv sagt en varvtalsregulator som styrs av en plastarm innanför fläktkåpan. I förgasaren sitter ett spjäll som reglerar fullgas - detta via plastarmen som trycks ut av luftflödet från kyfläkten. När den når "rätt" läge så stryper den spjället för att motorn inte skall övervarva och ger mer gas när motorvarvet sjunker under belastning. En lite sliten eller feljusterad förgasare gör att varvtalsregulatorn reagerar långsamt med motorstopp som följd. Att koppla det manuellt medför stor risk för övervarv och skuren/sönderslagen motor, har sett många gamla B&S med hål i vevhuset efter manuella "trimningar". Med oljebyte och förgasarservice är en B&S nästan outslitlig - de bara går och går.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha nu startade den och smattrar så gött

Dock så blir jag lite fundersam på hur jag fick igång den.. Röta

Skruvade in skruven lite på förgasaren
Då puffade den till och ville starta men dog direkt

Har tagit av kåpan. Då har förgasaren ett öppet hål på ovansidan

Håller jag för 80 % så går den för fullt

Tar jag bort handen så dör den

Sen så verkar inte reglaget för att frikoppla kniven fungera då kniven går trots " disengage "

Sen verkar det inte gå o döda den genom att sänka gasen så jag vet inte hur man tänkt tidigare..

Men den startade 😄😄😄😄😄
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
D09
Ja just det.. Det är en briggs & stratton
 
D09
Sätter jag på kåpan igen så dör den

Kör med öppen shoke några drag och sedan försöker starta utan shoke så startar den men dör omgående. Ungefär som att den förbrukar soppan som åkt in..

Något med förgasaren borde man ju konstatera ha ha
 
D09
Provade att sätta en bit silvertejp ovan hålet

Gjorde lite hål i det men nu började det brinna i avgasröret 😁😁😁
 
D09
Ha ha

Gjorde några hål till

Skruvade tillbaka på förgasaren och tog mig ett varv

Måste reglera höjden på kniven för det skvätte grus ha ha

Höll även på att köra skiten rätt in i garaget..

Inte van vid växlarna och fick lite smått panik..
Drog i ettan och försökte hålla kvar den ha ha

Första som ligger innanför porten är nya sommardäck ha ha
 
Y
Jag hade en liknande maskin och den hade en nyckel/plastsak med ett snöre som var tvungen att sitta på plats.

Är du säker på att den heter gibson och inte Gilson?
http://www.gilsonsnowblowers.com/
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Yrrol skrev:
Jag hade en liknande maskin och den hade en nyckel/plastsak med ett snöre som var tvungen att sitta på plats.

Är du säker på att den heter gibson och inte Gilson?
[länk]
😇 jo, det är en gilson..

Vet inte var jag fick Gibson ifrån...

Grannens hund kanske ;)
 
P
Det är ju helt klart bränslerelaterat om den går bättre när du sätter för luftintaget. Den får för lite bränsle, prova skruva in munstycket helt och skruva sen ut den 1 varv, det borde den gå igång på och sen kan du finlira tills den går bra. Du kan ha justering på lågfarten också men som jag fattar det så går den bra på låga varv?

Jag håller med tidigare inlägg om regulatorn, de finns av en anledning och justerar gasen efter behov. Att ha direktstyrning av gasspjället kräver att man är väldigt lyhörd för vilka varv man kör på, kör på fullgas och låg belastning så tar det inte länge innan motorn går sönder. Fick du med delar för att återställa den så gör det!
 
D09
Vasara skrev:
Det är ju helt klart bränslerelaterat om den går bättre när du sätter för luftintaget. Den får för lite bränsle, prova skruva in munstycket helt och skruva sen ut den 1 varv, det borde den gå igång på och sen kan du finlira tills den går bra. Du kan ha justering på lågfarten också men som jag fattar det så går den bra på låga varv?

Jag håller med tidigare inlägg om regulatorn, de finns av en anledning och justerar gasen efter behov. Att ha direktstyrning av gasspjället kräver att man är väldigt lyhörd för vilka varv man kör på, kör på fullgas och låg belastning så tar det inte länge innan motorn går sönder. Fick du med delar för att återställa den så gör det!
Tyvärr inga delar för detta.

Ha ha skulle gärna återställa men har inte en susning hur man gör och vilka delar som behövs

Vill att den ska hålla länge :)
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Första vändan

Den jobbade på bra :)

Sen gick en bult till kniven av.. Fixade

Tankade..

Körde sen nöp den tror jag..

Går inte att dra i snöret eller något.

Trodde det var en fyrtaktare... 😬😬😬

Orkar inte.. 😢

Låser in mig tills pensionen anländer och då flyttar jag in på hem 😳
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.