D09
Hej

Har impulsköpt en äldre Gibson 5hk snöslunga

Någon som vet var man får tag på manual?

Den startar inte, har inte hunnit felsöka något direkt men förmodar att det är det vanliga tändstift, ny soppa etc att börja med.

Finns det någon "dödare" på dessa?

Hitills bara hittat gas, shoke, reglage för växlar, utblås och frikoppling av knivar.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Vad ska man tänka och akta sig för så att grejerna håller?
 
Använd den bara i snö , försök ej flytta grus och jord med den så håller den nog.:p
Gör en service på den och byt olja , stift och bensin så håller den nog bra.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Micro skrev:
Använd den bara i snö , försök ej flytta grus och jord med den så håller den nog.:p
Gör en service på den och byt olja , stift och bensin så håller den nog bra.
Attans..

Har en hög med 0-150 som ska flyttas..

Tur jag frågade innan ;)

Vad tror du om dödare/start /stopp knapp

Borde inte det finnas?
 
Det borde finnas en dödare .. kolla om du hittar en lös kabel , eller om det är gasreglaget som stannar maskinen ?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Micro skrev:
Det borde finnas en dödare .. kolla om du hittar en lös kabel , eller om det är gasreglaget som stannar maskinen ?
Provade att öka gasreglaget och körde i lite startas och det puffas bara till kort. Känns som det är en dödare som är i men jag kan ha fel.

Nyare modeller har en nyckel tror jag
 
D09
Hittade några grejor som inte verkar stämma

En pinne som sticker upp uppepå
En arm och en kabel som är lös

Säljaren sa att han gjort en modifiering och satt på en gasvajer istället för någon varvhistoria


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Hade inte så mycket tid men ska kolla tändstiftet nästa gång
 
D09
Kollade gnistan och den såg fin ut :)

Hann inte så mycket mer än o kolla stiftet och ta loss kåpan ;)

Men det är en grej som jag inte blir klok på..

Ska se om jag hinner ta en bra bild nästa gång ;)
 
N
Den där blir svår att koppla på traktorn :)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Förutom länkarna som du finner i tråden på Skogsforum så vill jag även lägga till http://www.briggsparts.se/
Jag handlade en ny tändning därifrån och fick bra support.
De äldre B&S har en brytartändning som borde gå till historien som Topp 10 över tveksamma konstruktioner. Men i början av 80-talet (vill jag minnas att det var i alla fall) så kom en brytarlös historia. Denna passar även på de äldre maskinerna och sedan jag modifierade min 8-hästare så startar den alltid på första eller andra rycket. Det kan vara bra att ha i åtanke om du har startproblem.
Var rädd om den där. Det är en fantastisk maskin.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
P
På en sådär gammal maskin sitter det nog ett ställbart munstycke i botten av förgasaren, på utsidan alltså.
Skruva in skruven i mitten och räkna antal varv tills den bottnar så att du kan ställa tillbaka den i samma läge. Ta sen av munstycket och gör rent, sen ska den nog starta!

Edit: dödaren är nog kopplad till gasreglaget så att när du drar ner gasen så blir det kontakt på sladden som syns på bilden. Om inte så har nog förra ägare varit där och fingrat...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Vasara skrev:
På en sådär gammal maskin sitter det nog ett ställbart munstycke i botten av förgasaren, på utsidan alltså.
Skruva in skruven i mitten och räkna antal varv tills den bottnar så att du kan ställa tillbaka den i samma läge. Ta sen av munstycket och gör rent, sen ska den nog starta!

Edit: dödaren är nog kopplad till gasreglaget så att när du drar ner gasen så blir det kontakt på sladden som syns på bilden. Om inte så har nog förra ägare varit där och fingrat...
Jag tror också på att den förra ägaren gjort något

Gasen drivs av en vajer från gasreglaget direkt på förgasaren ( skulle koppla förbi någon varvregulator eller vad det heter.. Han sa att den gick ner kraftigt i varv när det gick tungt och han kopplade förbi att man kan gasa rejält istället )

Det som jag tror är vipparm och en lös kabel bör vara dödaren.

Läste på skogsforum och den ska ha kontakt när den ska strypas som jag fattade det.

Kollade en snabbis igår och det verkar inte komma fram soppa till cylindern och det kan väl vara gojs i röret eller membran som är kasst så den inte kan suga upp.

Den där dödaren har säkert något med i leken också ha ha

Gnistan är fin dock :)
 
Fast är du säker på att den skickar iväg gnistan på rätt ställe?
(Propsar inte på att det måste vara detta problem på något vis, men jag har noll tilltro till den där konstruktionen.)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.