Hej
Har impulsköpt en äldre Gibson 5hk snöslunga
Någon som vet var man får tag på manual?
Den startar inte, har inte hunnit felsöka något direkt men förmodar att det är det vanliga tändstift, ny soppa etc att börja med.
Finns det någon "dödare" på dessa?
Hitills bara hittat gas, shoke, reglage för växlar, utblås och frikoppling av knivar.
Har impulsköpt en äldre Gibson 5hk snöslunga
Någon som vet var man får tag på manual?
Den startar inte, har inte hunnit felsöka något direkt men förmodar att det är det vanliga tändstift, ny soppa etc att börja med.
Finns det någon "dödare" på dessa?
Hitills bara hittat gas, shoke, reglage för växlar, utblås och frikoppling av knivar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Attans..Micro skrev:
Har en hög med 0-150 som ska flyttas..
Tur jag frågade innan
Vad tror du om dödare/start /stopp knapp
Borde inte det finnas?
Provade att öka gasreglaget och körde i lite startas och det puffas bara till kort. Känns som det är en dödare som är i men jag kan ha fel.Micro skrev:
Nyare modeller har en nyckel tror jag
Hittade några grejor som inte verkar stämma
En pinne som sticker upp uppepå
En arm och en kabel som är lös
Säljaren sa att han gjort en modifiering och satt på en gasvajer istället för någon varvhistoria
En pinne som sticker upp uppepå
En arm och en kabel som är lös
Säljaren sa att han gjort en modifiering och satt på en gasvajer istället för någon varvhistoria
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag snubblade över den här tråden som kanske kan hjälpa dig en bit på vägen.
http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=106&t=9542
http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=106&t=9542
Förutom länkarna som du finner i tråden på Skogsforum så vill jag även lägga till http://www.briggsparts.se/
Jag handlade en ny tändning därifrån och fick bra support.
De äldre B&S har en brytartändning som borde gå till historien som Topp 10 över tveksamma konstruktioner. Men i början av 80-talet (vill jag minnas att det var i alla fall) så kom en brytarlös historia. Denna passar även på de äldre maskinerna och sedan jag modifierade min 8-hästare så startar den alltid på första eller andra rycket. Det kan vara bra att ha i åtanke om du har startproblem.
Var rädd om den där. Det är en fantastisk maskin.
Jag handlade en ny tändning därifrån och fick bra support.
De äldre B&S har en brytartändning som borde gå till historien som Topp 10 över tveksamma konstruktioner. Men i början av 80-talet (vill jag minnas att det var i alla fall) så kom en brytarlös historia. Denna passar även på de äldre maskinerna och sedan jag modifierade min 8-hästare så startar den alltid på första eller andra rycket. Det kan vara bra att ha i åtanke om du har startproblem.
Var rädd om den där. Det är en fantastisk maskin.
På en sådär gammal maskin sitter det nog ett ställbart munstycke i botten av förgasaren, på utsidan alltså.
Skruva in skruven i mitten och räkna antal varv tills den bottnar så att du kan ställa tillbaka den i samma läge. Ta sen av munstycket och gör rent, sen ska den nog starta!
Edit: dödaren är nog kopplad till gasreglaget så att när du drar ner gasen så blir det kontakt på sladden som syns på bilden. Om inte så har nog förra ägare varit där och fingrat...
Skruva in skruven i mitten och räkna antal varv tills den bottnar så att du kan ställa tillbaka den i samma läge. Ta sen av munstycket och gör rent, sen ska den nog starta!
Edit: dödaren är nog kopplad till gasreglaget så att när du drar ner gasen så blir det kontakt på sladden som syns på bilden. Om inte så har nog förra ägare varit där och fingrat...
Redigerat av moderator:
Jag tror också på att den förra ägaren gjort någotVasara skrev:På en sådär gammal maskin sitter det nog ett ställbart munstycke i botten av förgasaren, på utsidan alltså.
Skruva in skruven i mitten och räkna antal varv tills den bottnar så att du kan ställa tillbaka den i samma läge. Ta sen av munstycket och gör rent, sen ska den nog starta!
Edit: dödaren är nog kopplad till gasreglaget så att när du drar ner gasen så blir det kontakt på sladden som syns på bilden. Om inte så har nog förra ägare varit där och fingrat...
Gasen drivs av en vajer från gasreglaget direkt på förgasaren ( skulle koppla förbi någon varvregulator eller vad det heter.. Han sa att den gick ner kraftigt i varv när det gick tungt och han kopplade förbi att man kan gasa rejält istället )
Det som jag tror är vipparm och en lös kabel bör vara dödaren.
Läste på skogsforum och den ska ha kontakt när den ska strypas som jag fattade det.
Kollade en snabbis igår och det verkar inte komma fram soppa till cylindern och det kan väl vara gojs i röret eller membran som är kasst så den inte kan suga upp.
Den där dödaren har säkert något med i leken också ha ha
Gnistan är fin dock