Hej,
Har nyligen brutit upp golvet i köket på mitt 40kvm lilla hus.
Såhär ser grunden ut.
Den har inga ventilationsluckor och har aldrig varit besiktningsbar. Den har heller inte varit isolerad.
Huset är från 1929
Att riva ut var enkelt. Nu är frågan hur man gör det bra.
1. Hur skulle ni ha reglat upp för att få en stabil grund?
2. Hur skulle ni ha gjort kring isolering och ventilation?
Se bilder
Roligt med gamla hus. Ser ut som en gammal vikingagrav..
Har nyligen brutit upp golvet i köket på mitt 40kvm lilla hus.
Såhär ser grunden ut.
Den har inga ventilationsluckor och har aldrig varit besiktningsbar. Den har heller inte varit isolerad.
Huset är från 1929
Att riva ut var enkelt. Nu är frågan hur man gör det bra.
1. Hur skulle ni ha reglat upp för att få en stabil grund?
2. Hur skulle ni ha gjort kring isolering och ventilation?
Se bilder
Mät fukthalten till att börja med och kontrollera reglarna. Är dessa bra så behöver du inte tänka på åtgärder för ventilation. Har reglarna varit där sen 1929 så lär dom hålla din livstid. Men har du planer på att tilläggsisolera så får du tänka på att äldre hus bygger mycket på självdrag. Då blir principen helt annan.
Hej, och tack för svar.
Vi har nu rivit ur alla gamla balkar, de var i OK skick utom där de har legat direkt mot mark men valde ändå att slänga dem.
Vi har reglat upp nya 220x45 och isolerat.
Markduk och plast på balkarnas.
Misstänker att detta inte är korrekt tillvägagångssätt.
Hur som, skulle ni rekommendera att man öppnar en ventil på vardera sida huset, så att utomhusluft får strömma igenom grunden?
I och med att ingen värme från huset kommer ta sig ner i grunden pga isoleringen.
Vi har nu rivit ur alla gamla balkar, de var i OK skick utom där de har legat direkt mot mark men valde ändå att slänga dem.
Vi har reglat upp nya 220x45 och isolerat.
Markduk och plast på balkarnas.
Misstänker att detta inte är korrekt tillvägagångssätt.
Hur som, skulle ni rekommendera att man öppnar en ventil på vardera sida huset, så att utomhusluft får strömma igenom grunden?
I och med att ingen värme från huset kommer ta sig ner i grunden pga isoleringen.
Plast på reglarna ser till att man inte låter fukten inte kan vandra nedåt. Det säkerställer inte på något sätt fukten som kommer underifrån. Här kan det bli ett problem på sikt då principen förr byggde mycket på självdrag och ev fukt tilläts att vandra. Man använde även material som isolering som tålde den typen av konstruktion. Med dagens täta byggnader så har man en helt annan konstruktionsmetod. Fick själv erfara detta när jag bytte golv som låg över en källare. Ett problem som blev avhjälpt med avfuktare i källaren.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det finns några sätt att ändra sin krypgrund på. Den värsta fienden är markfukten. Oavsett metod är det viktigaste att man har en bra markisolering som är täckt med plast, väldränerat runt huset utan husnära rabatter. Den kan räcka med så kallad utomluftsventilering där man installerar ventiler. Det finns även metoder med tät grund där man isolerar både väggar och mark för att aktivt dra ut luften genom golvet och ut genom väggen. Man bygger upp ett undertryck så att du får en varmgrund genom värmen som tvingas genom golvet. Bäst är en avfuktare men kräver aktiv övervakning. Vilken metod som är mest lämpligt vågar jag inte svara på. Men en vägledning är att mäta fukthalten i marken med HC mätare då luftfuktigheten är som störst. Hygrometer kan också vara användbar. Man skall alltid mäta på de platser som är tänkbara köldbryggor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

