Carport!
Hej! Hoppas jag kan fĂ„ lite klarsyn 🙂

Tanken Àr att anlÀgga en grusad plan för att bygga en carport.

RÀcker 6x4m (24kvm) grusad plan för att fÄ plats med en duglig carport pÄ?

Det Àr en ca 17kvm stor carport dÄ jag tÀnker med pulpettak enligt bilden.

Och vad Àr bÀst, byggsats och bygga ihop sjÀlv eller anlita en snickare?

Tips och rÄd?

• Screenshot_20260507-175124.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Bykr89 Bykr89 skrev:
Carport!
Hej! Hoppas jag kan fĂ„ lite klarsyn 🙂

Tanken Àr att anlÀgga en grusad plan för att bygga en carport.

Det Àr en ca 17kvm stor carport dÄ jag tÀnker med pulpettak enligt bilden.

Och vad Àr bÀst, byggsats och bygga ihop sjÀlv eller anlita en snickare?

Tips och rÄd?
Bygga sjÀlv Àr nog billigast och har du kunskaperna för det sÄ Àr det den vÀgen jag skulle föresprÄka. DÄ kan du ju sjÀlv dimensionera bjÀlklag och dylikt efter eget tycke.
Byggsats Àr ju smidig, allt Àr sÄgat och klart, men du mÄste fortfarande ha tummen pÄ rÀtt plats.

Med fristÄende snickare blir det dyrt, men har du rÄd och lite tid sÄ kör pÄ det.

• Gilla
Bykr89
  • Laddar…
Bykr89 Bykr89 skrev:
Vi har carport delat i tre delar. En Àr drygt 4,5m bred, tvÄ Àr 4m.

4m kÀnns trÄng. Det Àr fullt tillrÀckligt om man parkerar mitt i, men om det Àr öppet pÄ sidan lÀr den inte hjÀlpa mycket mot regn och snö framförallt. DÀremot slipper du ju skrapa rutan.

LÀngd. En stor bil Àr 5-6 meter lÄng. LÀgg till en knapp meter framför sÄ det inte regnar/snöar helt pÄ den och minst en meter bakom sÄ du kommer Ät att lasta ur luckan.

Nu Àr man ju begrÀnsad av tomten men har man inte nÄgra sÄdana sÄ skulle jag alltid satsa pÄ minst 4,5m brett och minst 7,5 meter lÄng carport. TÀnker jag mig stora bilar eller kanske en plÄtis eller liknande sÄ minst 8,5 meter lÄng. Och nÀr man ÀndÄ Àr igÄng, gör den sÄ lÄng som du kan, det finns alltid saker att ha i en carport, cyklar, grÀsklippare, slangvinda osv osv.

• Gilla
Bykr89
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vi har carport delat i tre delar. En Àr drygt 4,5m bred, tvÄ Àr 4m.

4m kÀnns trÄng. Det Àr fullt tillrÀckligt om man parkerar mitt i, men om det Àr öppet pÄ sidan lÀr den inte hjÀlpa mycket mot regn och snö framförallt. DÀremot slipper du ju skrapa rutan.

LÀngd. En stor bil Àr 5-6 meter lÄng. LÀgg till en knapp meter framför sÄ det inte regnar/snöar helt pÄ den och minst en meter bakom sÄ du kommer Ät att lasta ur luckan.

Nu Àr man ju begrÀnsad av tomten men har man inte nÄgra sÄdana sÄ skulle jag alltid satsa pÄ minst 4,5m brett och minst 7,5 meter lÄng carport. TÀnker jag mig stora bilar eller kanske en plÄtis eller liknande sÄ minst 8,5 meter lÄng. Och nÀr man ÀndÄ Àr igÄng, gör den sÄ lÄng som du kan, det finns alltid saker att ha i en carport, cyklar, grÀsklippare, slangvinda osv osv.
Tack för svar! Syftet med denna Àr för min sommar il som ör en liten cabriolet. Men sÄklar ska V70 stÄ dÀr nÀr det Àr vinter.
Ytan jag ska grusa, vad skulle du sÀga att den minst behöver vara?

Jag har lagt plattor sÄ man kan köra tunga grejor och lyfta bilarna osv. Men Ätminstone 2dm utanför pÄ alla sidor skulle jag ha sÄ man kan lÀgga en kantsten som hÄller stenarna borta frÄn grÀsklipparen :-)

• Gilla
Bykr89
  • Laddar…
NÀr det gÀller sjÀlva bygget sÄ Àr det ett ganska bra start-projekt som innehÄller lite av varje. Kapning, mÄlning, balkbeslag, taklÀggning osv men inget supersvÄrt. Man Àr ganska nÀra marken ocksÄ sÄ man inte behöver en massa stÀllningar och riskera livet. Man lÀr sig enormt mycket, har en jobbigare men roligare syssla Àn tv och pengarna man sparar kan man köpa pÄ sig lite verktyg och maskiner för sÄ att nÀsta projekt blir Ànnu bÀttre.

Viktigt att ha vettiga verktyg dock att arbeta med, skruvdragare av kvalitet framförallt skulle jag sÀga. Och rita upp, tÀnk, rita om, tÀnk, bygg... Hellre tÀnka 5 gÄnger och bygga en Àn tvÀrt om!

• Gilla
Bykr89
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
NÀr det gÀller sjÀlva bygget sÄ Àr det ett ganska bra start-projekt som innehÄller lite av varje. Kapning, mÄlning, balkbeslag, taklÀggning osv men inget supersvÄrt. Man Àr ganska nÀra marken ocksÄ sÄ man inte behöver en massa stÀllningar och riskera livet. Man lÀr sig enormt mycket, har en jobbigare men roligare syssla Àn tv och pengarna man sparar kan man köpa pÄ sig lite verktyg och maskiner för sÄ att nÀsta projekt blir Ànnu bÀttre.

Viktigt att ha vettiga verktyg dock att arbeta med, skruvdragare av kvalitet framförallt skulle jag sÀga. Och rita upp, tÀnk, rita om, tÀnk, bygg... Hellre tÀnka 5 gÄnger och bygga en Àn tvÀrt om!
Det lÄter grymt. Hyr nog verktygen som sÄg osv. Bra skruvdragare har jag och stegar. HÄller med i vad du skriver.

Kanske Àr det "enklast" att bygga eget med lösvirke Àn en byggsats..

Hur gör man med fÀsten i marken. Ytan som kommer anlÀggas kommer bestÄ av bÀrande, markduk och sedan ytskikt. FrÄga mig inte om dimensioner pÄ materialet.

Ska man grÀva igenom markduk och gjuta stolpfÀsten osv?

Kommer troligtvis att lÀgga stenplattor son du skriver för att det ska vara enklare att lyfta och tvÀtta osv.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Bykr89 Bykr89 skrev:
Det lÄter grymt. Hyr nog verktygen som sÄg osv. Bra skruvdragare har jag och stegar. HÄller med i vad du skriver.

Kanske Àr det "enklast" att bygga eget med lösvirke Àn en byggsats..

Hur gör man med fÀsten i marken. Ytan som kommer anlÀggas kommer bestÄ av bÀrande, markduk och sedan ytskikt. FrÄga mig inte om dimensioner pÄ materialet.

Ska man grÀva igenom markduk och gjuta stolpfÀsten osv?

Kommer troligtvis att lÀgga stenplattor son du skriver för att det ska vara enklare att lyfta och tvÀtta osv.
Plintar Àr nog enklast och billigast. Petar man ner snyggt och fint innan man lÀgger markduk och bÀrlager. Jag brukar grÀva hÄl, stÀlla ner plintar eventuellt pÄ plattor eller lite grus i botten pÄ hÄlet och sen rikta dem med hjÀlp av en liggande regel som jag skruvar dem i. DÄ stannar de i en rak linje nÀr man sen lÀgger bÀrlager och annat. Finns markskruv och annat men det brukar bli dyrare och meckigare om man ÀndÄ ska anlÀgga bÀrlager ordentligt.

• Gilla
Bykr89
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Plintar Àr nog enklast och billigast. Petar man ner snyggt och fint innan man lÀgger markduk och bÀrlager. Jag brukar grÀva hÄl, stÀlla ner plintar eventuellt pÄ plattor eller lite grus i botten pÄ hÄlet och sen rikta dem med hjÀlp av en liggande regel som jag skruvar dem i. DÄ stannar de i en rak linje nÀr man sen lÀgger bÀrlager och annat. Finns markskruv och annat men det brukar bli dyrare och meckigare om man ÀndÄ ska anlÀgga bÀrlager ordentligt.
Jag kommer nog inte hinna planera bÄde ritning av carport och sÀtt ing av plintar osv innan marken anlÀggs.

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.