jag har sett en del snygga lösningar där man byggt in datorn i skåp och liknande möbler med dörrar att bara stänga när man inte vill ha den framme längre,,, men eftersom ni inte ville ha många möbler i lägenheten så är det ju ett annat problem.

Ett alternativ, eftersom nu datorer är så fula generellt sätt, är att anlita någon att färga och liva upp den lite,, färglägga datorchassit i en passande färg för att den mer ska smälta in bland möblerna.

Använd en klädkammare/garderob som serverrrum och dra bara kablarna till tangentbord/mus/högtalare/skärm till vardagsrummet.

/ama

ama skrev:
Använd en klädkammare/garderob som serverrrum och dra bara kablarna till tangentbord/mus/högtalare/skärm till vardagsrummet.

/ama
Hur långt kan man dra kablarna för tangentbord/mus/skärm? Finns det begränsningar? (Är inte intresserad av något trådlöst alternativ)

mvh blofeldt

blofeldt skrev:
Hur långt kan man dra kablarna för tangentbord/mus/skärm?
Det är väl bildskärmskabeln som sätter första gränsen. Vet inte vad gränsen är och den beror mycket på kabelns kvalité och vad det finns för andra apparater som stör signalen. Mer än ett par meter ska man nog undvika.
Det finns dock "extenders" att köpa som gör att man kan ha åtminstone 75 m mellan dator och skärm. Extendern består av två burkar, en i varje ände, som man kopplar ihop med vanlig nätverkskabel. Skulle tippa att en sådan här lösning går loss på en tusenlapp eller två.

smakar det så kostar det...

trådlös uppkoppling som fungerar i hela lägenheten och en liten bärbar dator som går att lägga åt sidan...

kaa skrev:
Tja.....ideen med att dra kablar är inte så dum...men...datorn är fortfarande ivägen i vardagsrummet :-)..
Jo, men med datorn i en garderob+platt bildskärm i vardagsrummet och bra ställe att gömma tangentbord och mus på blir det betydligt diskretare än med dator+CRT-skärm+tangentbord+mus i vardagsrummet.

/ama

Varför inte avskärma datorplatsen med ett tyg? Tyget kan hängas på skenor i taket och dras för då datorn inte används. Snyggt tyg ger snyggt vardagsrum :-)

Jag såg en skitsnygg lösning med tyg och skenor på IKEA sist jag var där. Måste vara rätt så nytt. Kolla på det.....det är prisvärt också. Skenorna kunde hängas i tak om jag inte är helt ute och cyklar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.