Aquagruppen har tagit vattenprover, analyserat hos ett labb (MA-lab), och baserat på det valt ett filter, som vi iofs behövde, bara det att dom missade allt annat i vattnet.

Man kan ju spekulera i om MA-lab ägs av Aquagruppen, och om dom då är lämpade att göra analyser åt dom.
Deras analyser visade mycket lägre värden på allting mot dom jag anlitade efteråt, och det var som sagt dom som lyckades lösa problemen.
...och dessutom kunde berätta vad aquagruppen hade gjort för fel...

I det här fallet var dessutom billigast bäst.
Det andra företaget som jag kontaktade (som tog nytt vattenprov, och löste alla våra problem) var billigast på internet. (av vad jag kunde hitta)
Det var därför jag valde dom, eftersom jag precis fått bevisat för mej att bara för att man betalar dubbelt så mycket hos nån, betyder inte det att det är en bra lösning.
...eller en lösning över huvud taget...

Längs upp på MA-lab:s hemsida står det "I samarbete med AquaGruppen.com"...
http://ma-lab.se/

Fotografen skrev:
Längs upp på MA-lab:s hemsida står det "I samarbete med AquaGruppen.com"...
[länk]

Det blir ännu bättre längre ner i texten... "MA-lab är en avdelning inom AquaGruppen som valt att försöka arbeta för en ackreditering för att förbättra analysarbetet."

Edit:
Efter att ha kollat på bla ratsit.se så hittar jag inget företag som heter "ma-lab", så att det är en avdelning inom Aquagruppen är nog helt korrekt.

Redigerat:
Så stod det inte nånstans på sidan när jag anlitade dom.
Jag försökte nämligen också kolla upp dom, eftersom jag tror att ett labb som är swedac-ackrediterat inte får göra rekomendationer om vilken utrustning jag ska köpa, utan måste agera helt fristående.

Jag kunde inte hitta nån koppling, men kom också fram till att företaget är registrerat under annat namn.

Det förklarar ju hur dom kan visa siffror som säger att deras vattenfilter fungerar korrekt, när det är dom själva som skriver ut protokollet.

Bedrägeri?
Dags för en polisanmälan, kanske?

Pengar verkar det ju finnas i bolaget, märkligt att man inte hanterar sina kunder bättre då. Annars är det ju inte helt ovanligt att företag på obestånd tar en och annan ogenomtänkt genväg men det verkar man inte behöva göra här. Kan det vara så att man har blivit förstora för att kunna hantera en omsättning om nästan sju miljoner på endast två anställda?

Källa: http://www.ratsit.se/ReportCompanySmall.aspx?ID=5564976982

Redigerat:
Tja det kan ju vara en slump men vattenprovet skall enligt följesedeln skickas in till:

MA-Lab
Box 45
281 21 Hässleholm

Dvs samma adress för både Aquagruppen och MA-Lab

http://www.aquagruppen.com/foljesedel/foljesedel.pdf

Fundering:
MA-Lab kan ju ha fått sitt namn från en av delägarna i Aquagruppen, Mona Eliasson. Med lite fantasi kan man ju få MA-Lab av två bokstäver i namnet MonA

En annan sak som är intressant är länkarna längst ner till höger på deras hemsida, vad gör dom där?

Websoul (Johan Eliasson) Skapar websidor? 22 år och delar mellannamnet "Bo" med "Bo Lennart Eliasson" som är VD för Aquagruppen
Sommarjobb (deras privacy policy innehåller en länk till info@websoul.se
SvenskPool (Ansvarig Bo Eliasson och samma telefonnummer som Aquagruppen)
Intensivkurs körkort (deras privacy policy innehåller en länk till johan@eliasson.me)

Redigerat:
Saddo skrev:
Så stod det inte nånstans på sidan när jag anlitade dom.
Jag försökte nämligen också kolla upp dom, eftersom jag tror att ett labb som är swedac-ackrediterat inte får göra rekomendationer om vilken utrustning jag ska köpa, utan måste agera helt fristående.

Jag kunde inte hitta nån koppling, men kom också fram till att företaget är registrerat under annat namn.

Det förklarar ju hur dom kan visa siffror som säger att deras vattenfilter fungerar korrekt, när det är dom själva som skriver ut protokollet.

Bedrägeri?
Dags för en polisanmälan, kanske?

Från sidan http://ma-lab.se/ackrediterad-vattenanalys.php
"MA-LAB utför ackrediterade vattenanlyser enligt Socialstyrelsens riktlinjer"
Man finner även detta i texten "Ackrediterade vattenanlyser enligt SOS 2003:17"

Från sidan http://ma-lab.se/index.php
"MA-LAB.är ett svenskt vattenlaboratorium med certifierad utrustning för vattenanalys och sammarbetar med AquaGruppen."

Vi vill dessutom arbeta för ett oberoende av säljverksamheten för att du som kund skall känna en fullständig trygghet kring våra vattenanalyser.

Redigerat:
Vad betyder då "Ackrediterade vattenanlyser enligt SOS 2003:17"?

Enligt den här länken http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2003-17 så är rubriken "Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS 2003:17) om försiktighetsmått för dricksvatten" - Alltså endast allmänna råd baserade på Miljöbalken.

"Valet av utrustning för beredning av dricksvatten bör grundas på en mikrobiologisk, kemisk och fysikalisk analys av råvattnet utförd av ett ackrediterat laboratorium."

En spännande sak som är lite motsägesefull. På deras följesedel står det att provet skall tas "efter några minuters spolning från tappkran" medan det i allmänna råden står att "Det bör tas på kallvatten och inte föregås av speciell spolning".

I MA-labs gratistest utförs endast en grovtest på 10 olika saker medan Socialstyrelsen rekommenderar att man årligen testar 21 olika saker. Visst man får vad man betalar för och säkerligen är deras 10 tester tillräckligt för att få en fungerande anläggning men att påstå att testet utförs enligt SOS 2003:17 haltar väl något... smile.gif

Kollade även upp de "ackrediterade vattenanalyserna" (fyra stycken) - totalt testar MA-lab 31 olika saker medan Socialstyrelsen anser att man enligt SOS 2003:17 bör testa 39 olika saker vart tredje år.

Så slår man på stort och låter MA-lab utföra alla fyra testerna för 1865 kr så saknas fortfarande 8 tester enligt Socialstyrelsens SOS 2003:17.

Enligt sökfunktionen hos Swedac finns det ingen notering om MA-lab som ackrediterat företag under kategorin "vatten".
http://search.swedac.se/index.asp

Kanske finns det fler ackrediteringsföretag?

Men företaget "Eurofins" som nämndes tidigare i tråden finns med hos Swedac.

Vi gjorde en analys hos Alcontrol och skickade sedan förfrågningar till olika företag. Aquagruppen hade en duktig och trovärdig säljare så vi litade på honom och köpte de filter han sa att vi behövde för att få bra vatten. 32.000:- gick det på.

Vi har klagat ända sedan installationen i december 2011 och vi har hela tiden fått rekommendationen att "backspola" och att "skicka vattenprov". Sedan får man svar på vattenanalysen - Utan anmärkning- och inget mer hörs ifrån dem. Ringer igen och får samma svar - backspola och skicka vattenprov.

Förklarar varför vattenproverna efter filtrena alltid var "utan anmärkning" om dom sitter och gör allt själva. Dom kan ju skriva dit de siffror som passar för tillfället.

Vi är nu så trötta på Aquagruppen att vi har borrat en ny brunn och har fått fint vatten på mindre än 2 veckor. Ska även ta det vidare till ARN för jag blir så förbannad på att de inte tar sitt ansvar. Det är väl bara att erkänna att det visst inte fungerade, lämna tillbaka pengarna och sedan kan man lägga det bakom sig, men dom väljer istället att bli väldigt otrevliga och inte ringa eller svara i telefon. Väldig dålig stil!!

Håller med Saddo: HANDLA ALDRIG AV AQUAGRUPPEN!!!!!

Då har jag raderat ett stort antal inlägg från användare Ponta. Ponta är kopplad till aquagruppen och har här spelat nöjd kund i ett stort antal inlägg, och även försökt förlöjliga sina kunder.

Seriös firma....

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Avhärdningsfilter från AquaGruppen
Köpte filter augusti 2012, som ännu inte fungerar!. Har påpekat att vattnet är tidvis 18 HR, att det inte förbrukar salt, att det ståt "salt" på displayen, skickat in vattenprover enl anvisning, tagit ca 30 egna tester som jag upplyst om.
Svaren kan dröja i flera veckor, om det kommer något svar är det "fungerar flödesmätaren", vilket besvaras med "ja" o s v.
Det senaste är att vattenproverna (fyllda flaskor) som jag skickat in är värdelösa för det har innehållit för lite vatten!
Hur kan firman existera?

Köpte ett filter Royal RC 50 för ett år sedan. Sedan dess har filtret inte fungerat och trots otaliga meddelande om detta har absolut ingenting hänt!
ARN behandlar nu ärendet, men eftersom fortsatt samröre med Aquagruppen är uteslutet för min del,har jag valt att köpa nytt filter från annan leverantör.
Hur än ARN kommer att behandla ärendet, kan vi äntligen få disken utan avlagringar och minska risken för järnblödning.
Vad ni än gör tänk så här: Inte Aquagruppen!

M
Deras verksamhetsbeskrivning lyder:

"Bolaget skall bedriva marknadsföring och försäljning av vattenreningsutrustning samt psykologverksamhet samt därmed förenlig verksamhet."

:x

Som ett riktigt dåligt rim i ljuset av allt i denna tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.