3 552 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Tips inför murandet!
Hej!
Tänkte påbörja mitt första murningsprojekt och behöver lite info. Väggen är en mellanvägg i källaren på ca 170cm längd och takhöjd 215cm. Den skall gå från yttervägg till "hjärtvägg" eller vad det heter. Väggarna den möter är också murade med vanlig grå "betongsten" tror jag det heter. Golvet är betong.
1. Vad skall jag ha för murstenar
2. Vilket bruk behöver jag, hittar endast mur och putsbruk A,B och C
3. Hur förankrar jag det hela i taket (råspont), kan jag slå i lite spik där som bruket får greppa i
4. Hur är det med armering, behöver man det och hur gör man bäst, skall den förankras i ytterväggarna?
5. Behöver man efterbehandla väggen på nåt sätt, hålla fuktig osv.
6. När kan jag putsa?
Tacksam för murartips!
Mvh Andreas
Tänkte påbörja mitt första murningsprojekt och behöver lite info. Väggen är en mellanvägg i källaren på ca 170cm längd och takhöjd 215cm. Den skall gå från yttervägg till "hjärtvägg" eller vad det heter. Väggarna den möter är också murade med vanlig grå "betongsten" tror jag det heter. Golvet är betong.
1. Vad skall jag ha för murstenar
2. Vilket bruk behöver jag, hittar endast mur och putsbruk A,B och C
3. Hur förankrar jag det hela i taket (råspont), kan jag slå i lite spik där som bruket får greppa i
4. Hur är det med armering, behöver man det och hur gör man bäst, skall den förankras i ytterväggarna?
5. Behöver man efterbehandla väggen på nåt sätt, hålla fuktig osv.
6. När kan jag putsa?
Tacksam för murartips!
Mvh Andreas
1. Detta är beroende på om du skall hänga upp tunga saker i väggen eller det är bara en skiljevägg!
Normalt sätt skulle det duga med Leca block 190mm
2. du skall använda ett mur o puts bruk med kvalitet B
3. som man vill är inte nödvändigt.
4. Borra in några armeringsjärn i vardera vägg för att förstyva upp väggen sammt armeringsjärn i ett par av skiften.
5. No
6. Dagen efter att du har murat klar´t
använd gärna rödgrund (serpo) el. grundningsbruk (finja) innan du börjar putsa det fäster och håller mycket bättre då!
Samt ett putsbruk KC-c för själva putsnings delen!
Normalt sätt skulle det duga med Leca block 190mm
2. du skall använda ett mur o puts bruk med kvalitet B
3. som man vill är inte nödvändigt.
4. Borra in några armeringsjärn i vardera vägg för att förstyva upp väggen sammt armeringsjärn i ett par av skiften.
5. No
6. Dagen efter att du har murat klar´t
använd gärna rödgrund (serpo) el. grundningsbruk (finja) innan du börjar putsa det fäster och håller mycket bättre då!
Samt ett putsbruk KC-c för själva putsnings delen!
Svaret ovan sa väl det mesta, men en sak kan jag tillägga. Är du nybärjare ska du välja KC-bruk, inte murcement (gullex). KC-bruket består av kalk och cement medan murcement består av vanlig portlandcement med lite mald kalksten för att göra det smidigare. KC blir dock mycket smidigare och enklare att jobba med.
Klicka här för att svara