Skall bygga om badrummet och kommer att ha en vägghängd toalett och kommod/handfat monterad på denna låda. Tätskikt och kakel kommer jag enligt reglerna ha på innervägen bakom cisternen samt även tätskikt på golvet som sedan består av klinker. Jag kommer klä in lådan med kakel och ovanpå lådan som hylla en träskiva av ek. Träskivan kommer jag montera så jag kan lyfta bort den för att kunna inspektera eller göra service uppifrån. Lådan tänker jag bygga med våtrumsgips. Nu till mina frågor.
Är detta en lämplig plan?
Kan jag bygga själva lådan med träreglar eller är det mer lämpligt med stålkonstruktion? Tänker på eventuell fukt inne i lådan. Sen kanske inte träreglarna skall ligga mot golvet men där kan jag ju ha en distans av plast eller dylikt.
Är det nödvändigt med skvallerrör för man lämnar väl inte en glipa mellan lådans underkanter och golvet antar jag? Här tänker jag att man fogar liknande övriga övergångar mellan golv och vägg och då antar jag att det kanske behövs skvallerrör?
Är det rekommenderat tätskikt även på lådans utsida dvs mellan kakel och gipsskivorna på utbyggnaden?
Behöver lådan ventileras t.ex under träskivan?
Många frågor som jag hoppas får konstruktiva svar på.