Hej,

Jag och min sambo går i husbyggarplaner. Vi tittar på totalentreprenad då detta blir första gången vi bygger hus. Vi kommer bygga norr om stockholm. Just nu tittar vi på hus runt 2,6-2,9 msek inkl tillval. Tomt och annat tillkommer.

Min fråga är vilken erfarenhet ni har gällande följande hustillverkare samt modell.

Smålandsvillan (Villa Kalmar)
Lb hus (Optimal 153)
Movehome (205)


Allt är såklart en subjektiv bedömning men som helt ny på detta tar jag tacksamt emot era kloka tankar. Framförallt grundstandard vad ni anser om den.

tack på förhand.
/ Marcus
 
coconut
Vi byggde med lb hus, dock på västkusten och annan modell.

Men det vi gjorde innan vi valde just den tillverkaren var att kolla upp vilka som skulle utföra entreprenaden dvs vilka lb hus anlitat för bygget. Sen kollade vi upp andra byggen som firman gjort och såg om folk där verkade nöjda. Samt resultat från slutbesiktningar och likande. Vi stämde även av med vår säljare kring detta och ställde frågor kring hur eftermarknaden fungerade om något händer efter inflytt.

Detta gäller även de andra tillverkarna också. Gäller att man har en bra firma som utför byggnationen.

Gällande huset så ville vi ha en platta på mark så i vårt fall gick smålandsvillan bort, sen valde vi till ganska mycket tillval så vi har en bit från grundstandard i vårt hus.
 
H
B Bugszappa skrev:
Hej,

Jag och min sambo går i husbyggarplaner. Vi tittar på totalentreprenad då detta blir första gången vi bygger hus. Vi kommer bygga norr om stockholm. Just nu tittar vi på hus runt 2,6-2,9 msek inkl tillval. Tomt och annat tillkommer.

Min fråga är vilken erfarenhet ni har gällande följande hustillverkare samt modell.

Smålandsvillan (Villa Kalmar)
Lb hus (Optimal 153)
Movehome (205)


Allt är såklart en subjektiv bedömning men som helt ny på detta tar jag tacksamt emot era kloka tankar. Framförallt grundstandard vad ni anser om den.

tack på förhand.
/ Marcus
Vi valde Trivselhus med säljare Camilla som är en mycket engagerad säljare.
Trivselhus har även MoveHome och Stella.
MoveHome har samma väggkonstruktion som Trivselhus. MoveHome är bara mer standardiserad husmodell.
Skulle inte välja LB hus. Så oengagerade säljare. Smålandsvillan har jag ingen koll på.

https://www.byggahus.se/forum/threads/checklista-nybyggnation-villa.394190/
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.