Jag går i tankarna på att sätta ett växthus i träggården. Där jag vill ha det så sluttar gräsmattan något och jag funderar på hur grundläggningen bör göras på bästa sätt.

Gräsmatta med markerad rektangel för planerat växthus, häck i bakgrunden, lampa till höger, vit byggnad till vänster, klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min första tanke var att gräva ut ~~ 5 kubik (3x3x0,5-0,7) och fylla med grus för en stabil grund. Då gräsmattan sluttar blir grävdjupet kanske 0,7 vid häcken (borterst i bild) och 0,5 i framkant. Det innebär att jag antingen får en kant där bak eller får bygga upp där fram. Nackdelen med kant där bak är kanske att jag behöver stötta upp för häcken? Nackdelen med kant där fram är att det blir ett "högt" steg in och svårare att komma till med t.ex. skottkärra. Funderade vidare på om jag kanske istället skulle trall på betongplintar som grund, men antar det ger sämre isolering och svårt att få/hålla plant (trä rör sig över tid?)?

Tar gärna emot tips på hur ni hade resonerat i min situation, vilka alternativ som kan vara möjliga, för- och nackdelar, etc.

Tack på förhand!

När jag byggde vårt så grävde jag ut djupare i bakkant. I ett senare trädgårdsprojekt använde jag uppgrävda massor till att göra en liten snygg ringlande upphöjning/kulle. Kan ju vara en idé om du har plats så slipper du köra iväg massorna

Hej

Första frågan är vilken sorts växthus det är du vill ha och vad det ska användas till?

Är det enbart för odling så skulle jag köpa ett tunnelväxthus med plast som kan sitta uppe året runt. Då räcker det med att du jämnar ut ytan innanför växthusen. Kanske byggaen ram av tryckimpregnerat som plasten kan fästa i nedtill.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Första frågan är vilken sorts växthus det är du vill ha och vad det ska användas till?

Är det enbart för odling så skulle jag köpa ett tunnelväxthus med plast som kan sitta uppe året runt. Då räcker det med att du jämnar ut ytan innanför växthusen. Kanske byggaen ram av tryckimpregnerat som plasten kan fästa i nedtill.
Hade tänkt ett Maxi 3 (7,3kvm) från Willab Garden. Skall användas för att odla men frugan är kräsen så plast går bort 😀

• Illustration av ett växthus Maxi 3 från Willab Garden, 7,3 kvm, med måttangivelser. Planerat för odling utan plastmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.