Att haka på en tung, traditionell, utåtgående, kopplad fönsterbåge i övervången kan te sig skrämmande även för en glad pensionär med gott om tid. Jag har emellertid alldeles nyss utvecklat en enkel metod, som fungerade mycket bra. Första momentet är att med en hammare knacka ned tappen i det nedre gångjärnet, så att endast tre millimeter sticker upp (har rekommenderats tidigare av andra debattörer i Byggahus). Andra momentet är att dra en tunn men stark syntetlina med "lassoögla" runt fönsterbågen under det övre gånggärnet och genom det övre "fönsterknäppets" fingerögla. Helst bör hustru eller annan medhjälpare hålla i linan inne i rummet under det kritiska momentet, då fönsterbågen står vinkelrätt mot ytterväggen och det övre gångjärnet lirkas på plats av mig, som lutar mig ut genom fönsteröppningen. I avsaknad av hustru eller annan medhjälpare kan linan istället bindas fast i ett dörrhandtag eller en tyngre möbel i rummet. Linans funktion är att hindra fönsterbågen från att tippa utåt under den kritiska stunden, då övre gångjärnet hakas på. Därefter lyfts fönsterbågen försiktigt några millimeter, förslagsvis med en kofot, så att nedre gångjärnet kan lirkas in på sin, nedknackade tapp. Sedan stänger man fönstret, öppnar det andra fönstret i parfönstret och sträcker sig ut med en hammare, så att den nedre gångjärnets tapp kan knackas upp helt och hållet. Klart.:D

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.