Nybörjare, ska bygga min första altan och det börjar bli dags att gräva för plintar.

Jag planerar att bygga enligt ritning i första bilden. I nuläget blir det bara trall och pergola, men i framtiden planerar jag att bygga uterum, troligtvis på betongplatta.

Gamla altanen är uppbyggd på plattor enl bild 3. 220 x 45 reglar. Sitter inte fast i fasad/grund.

Så, till min första fråga i detta projekt: Var bör jag placera plintarna? Dels funderar jag på hur jag ska göra mot huset, där trallen ska sitta i höjd med grunden, som är en gjuten platta. Tänker jag rätt att jag borde sätta plint ca 50 cm ut från fasaden och låta trallen hänga över? Jag vill inte gräva närmare mtp dräneringen.

Andra funderingen är hur jag bör göra med plintarna "runt framtida uterummet". Jag funderar på att sätta plintrad på 4 m avstånd från fasaden. De sitter då 1 meter från gamla altanen, som förutom att kopplas ihop via reglar med nya plintarna runtom får fortsatt vila på plattorna. Jag hoppas också att 40 cm (400 cm - 360 cm) ska räcka som avstånd mellan bottenplattan och plintarna vid gjutning av framtida uterummet.

Jag hoppas att jag lyckats förmedla mina funderingar. Tips mottages tacksamt.

/Stefan

• Handritad skiss av planerad altan och framtida uterum med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan under konstruktion med träreglar och uppmätta linjer för plintar på kvällen.
    Skapa konto
  • Grundkonstruktion av träreglar för altanbygge framför hus med synlig fasad och fönster.
    Skapa konto
Jag tänker att grävda plintar inte kommer tillföra något, utom massa extra arbete. Den dagen du ska gjuta platta så är de i vägen och du behöver gräva bort dem igen.
Varför inte bara jobba vidare med plattor som idag?

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Tänkte använda stolpar från plintarna till pergola motsvarande där uterummet ska bli i framtiden.

S stenfan skrev:
Tänkte använda stolpar från plintarna till pergola motsvarande där uterummet ska bli i framtiden.
Fast, lite längre ut får det ju bli om de ska kunna lämnas kvar när bottenplatta ska gjutas.

Bygg vad du vill ha nu på plattor och när det är dags för uterum så river du bort altihop.
Jag tror bara det blir krångel att försöka behålla några plintar som du inte behöver.
Det är ju inga problem att dra upp stolpar till en pergola från ramverket som står på plattor.

M Maximarcus skrev:
Bygg vad du vill ha nu på plattor och när det är dags för uterum så river du bort altihop.
Jag tror bara det blir krångel att försöka behålla några plintar som du inte behöver.
Det är ju inga problem att dra upp stolpar till en pergola från ramverket som står på plattor.
Tack för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.