Hej allihopa! Min sambo och jag köpte ett hus byggt 1993 och vi försöker nu inreda vårt vardagsrum.
Vi kommer från Storbritannien så vi är inte så vana vid gipsskivor. Vi började ta bort tapeten i vardagsrummet genom att bara blöta den med vatten och en svamp. Det tog oss fyra timmar att göra en liten sektion. Har ni några tips på hur man bäst får bort tapeten, eller borde vi helt enkelt måla över den? Vi har inte använt en tapetborttagare med ånga eftersom vi har hört att för mycket fukt inte är bra för gipsskivor.
Vi kommer från Storbritannien så vi är inte så vana vid gipsskivor. Vi började ta bort tapeten i vardagsrummet genom att bara blöta den med vatten och en svamp. Det tog oss fyra timmar att göra en liten sektion. Har ni några tips på hur man bäst får bort tapeten, eller borde vi helt enkelt måla över den? Vi har inte använt en tapetborttagare med ånga eftersom vi har hört att för mycket fukt inte är bra för gipsskivor.
Prova spraya med vattenflaska vänta minst 30-60 min. Limmet är vattenlösligt så viktigt att det får stå o dra o börjar lösas upp, går det bra sen är det bara o dra av.
Ett alternativ är låta tapeten sitta kvar, behöver måla med en spärrfärg först då bara så inte gamla tapeten börjar bubbla upp.
Beror nog lite på hur petiga ni är med slutliga resultatet.
Hade ni tänkt måla eller bredspackla i nästa steg?
Finns andra varianter utan att behöva göra om underlaget typ sätta på renoveringsgips eller renoveringstapet.
Ett alternativ är låta tapeten sitta kvar, behöver måla med en spärrfärg först då bara så inte gamla tapeten börjar bubbla upp.
Finns andra varianter utan att behöva göra om underlaget typ sätta på renoveringsgips eller renoveringstapet.
Tack för tipsen! Vi hade tänkt måla med spärrfärg över tapeten, men vi var osäkra på om det skulle se bra ut efter att ha tagit bort en del av tapeten.M M85 skrev:Prova spraya med vattenflaska vänta minst 30-60 min. Limmet är vattenlösligt så viktigt att det får stå o dra o börjar lösas upp, går det bra sen är det bara o dra av.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 391 inlägg
Mitt recept efter att ha gjort vardagsrum, hall och nu kök i ett hus med gipsväggar är att förväta lite genom att spraya på såpavatten (bryter ytspänningen så fukten lättare tar sig in).
Sedan ånga och skrapa.
Det är ett terapijobb, men har man strukturtapet så har man 😅
Sedan ånga och skrapa.
Det är ett terapijobb, men har man strukturtapet så har man 😅
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på snygg och tät lucka för gammalt avloppsrör i tvättstugan
Vatten & Avlopp -
Tips på tillförlitligt instrument för att mäta fukt i olika material?
Verktyg & Maskiner -
Tips på hantverkare för att putsa hus i Stockholm!
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tips inför plattsättning
Golv -
Tips på kakelsättare i Stockholm (mellanskärgården) för litet kök?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer