Har precis börjat med mitt sparande och lägger undan 3000 - 4000 kr varje månad i ett sparkonto (<1% ränta). Hur kan jag på bästa sätt placera mitt sparande så att jag även minimerar riskerna? Alla tips uppskattas.

Jag rekommenderar att du läser på rikatillsammans.se och bildar dig din egen uppfattning för hur du ska göra. Ta inte råd av vem som helst och lyssna framförallt inte på bankens rådgivare som gärna säljer på dig sina egna fonder med höga avgifter.

- Bestäm hur länge du ska spara och anpassa din risk efter detta
- Om du sparar i fonder så är det superviktigt med låga avgifter

• Gilla
LokiLoki och 3 till
  • Laddar…
Jag kan rekommendera Avanzas artiklar om sparande och även handel därigenom.
Att ha pengar på dagens sparkonton är lite som att låta pengarna ruttna i frysen. Men hur man väljer att investera beror på syfte och risk samt hur aktiv man vill vara.

Jag har mina besparingar dels i en spardeposition på vår lokala kundägda sparbank och dels i skog.
Spardepositionen skyddas av den statliga bankgarantin och även om räntan knappt täcker inflationen så anser jag att det är bättre att ha dem där än att riskera att de går upp i rök i någon fond.
Skogen står och växer och avkastar ved och husbehovsvirke. Det enda verkliga hotet mot den är en stor skogsbrand. Även stormfällt virke går ju att ta vara på till stor del.

Jag tycker det är meningslöst att spara om pengarna som man har gnetat ihop när som helst kan gå upp i rök bara för att någon fondförvaltare råkar klicka på fel köp eller för att marknaden hamnar i en svacka. Det är ju just under dåliga tider som besparingarna är viktiga att ha.

Första grundregeln är att risk och möjlighet till stor avkastning inte går att dela på...

Din tidshorisont är en viktig parameter, vad har du för plan med ditt sparande? Pratar vi något år hade jag sparat åtminstone en stor andel av kapitalet i en korträntefond. Risken är i det närmsta jämförbar med ett bankkonto men du kan få nån procent i alla fall. Tänker du dig 5-10 år så finns det lite fler möjligheter.

Jag lägger undan 1000kr varje månad i indexfonder.

Enligt mig den säkraste och billigaste fondtypen, och så länge det inte blir kärnvapenkrig eller något liknande så i det långa loppet är indexfonder praktiskt taget alltid vinstgivande trots ekonomiska kriser och kostar minst. Och jag tänker ju i decennier nu tills jag blir pensionerad.

Du skriver "långsiktigt sparande" i rubriken och då vill jag rekommendera aktier, förutsatt att du har ett visst intresse att följa börsen och bolag. Skaffa ett ISK och investera i stabila bolag som har hög direktavkastning (utdelning). För att få en riskspridning genom en enskild aktie kan aktier i ett investmentbolag vara en god idé, som en del av portföljen.

Instämmer för övrigt med johd01 och FG här ovan.

PS. Köp inte aktier idag på morgonen... ;)

H heimlaga skrev:
Jag har mina besparingar dels i en spardeposition på vår lokala kundägda sparbank och dels i skog.
Spardepositionen skyddas av den statliga bankgarantin och även om räntan knappt täcker inflationen så anser jag att det är bättre att ha dem där än att riskera att de går upp i rök i någon fond.
Skogen står och växer och avkastar ved och husbehovsvirke. Det enda verkliga hotet mot den är en stor skogsbrand. Även stormfällt virke går ju att ta vara på till stor del.

Jag tycker det är meningslöst att spara om pengarna som man har gnetat ihop när som helst kan gå upp i rök bara för att någon fondförvaltare råkar klicka på fel köp eller för att marknaden hamnar i en svacka. Det är ju just under dåliga tider som besparingarna är viktiga att ha.
Jag beundrar dig starkt för dina kunskaper här i forumet men detta känns inte som din starka sida. :)

DennisCA DennisCA skrev:

Enligt mig den säkraste och billigaste fondtypen, och så länge det inte blir kärnvapenkrig eller något liknande så i det långa loppet är indexfonder praktiskt taget alltid vinstgivande trots ekonomiska kriser och kostar minst. Och jag tänker ju i decennier nu tills jag blir pensionerad.
Ett krig gör inget i långa loppet. :) Kollar man på börsen så har den alltid gått upp 8% i snitt per år, den enda gången det var nedåt i en 10-års period var andra världskriget.

Är det långsiktigt, exempelvis pension så är det bara tuta och köra. Med indexfonder då.

Många skriver indexfonder men var vaksamma över vilka fonder som över tid har gått bäst och med bred marginal. Det är oftast, om inte alltid, aktivt förvaltade fonder som visar bra resultat.

Avanza Zero som många förespråkar tror jag ligger på plats 70-80 av alla Sverigefonder under 5 år. Problemet med fonder som kostar är att det gäller att välja fonder som är aktiva och lyckas över lång tid 5-10-15 år. Detta kan på ett relativt enkelt sätt göras genom att jämföra fonder på morningstar.se. Inte helt vetenskapligt men gott nog för att undvika att hamna i fällan "billigt är alltid bäst".

För att konkret ge några exempel på fonder som har ett betydligt högre pris än billiga indexfonder men som över lång tid har presterat långt mycket bättre än indexfonder är Cliens Sverige Focus, Didner & Gerge Aktiefond, Spiltan aktiefond Stabil och Carnegie Sverige.

Avanza Zero utveckling på 5 år är 56 %

Ovan nämnda fonder ligger på spannet mellan 92 % till 116 % under samma period och EFTER avgifter.

Avanza Zero är dum att jämföra med då den innehåller max 50 bolag typ och faktisk är gratis.
Det finns dock gott om andra indexfonder som följer ett större index men inte kostar så mycket.

DennisCA DennisCA skrev:

Indexfonder må vara billiga men säkra är de inte då de oftast är en ren aktiefond med 100% risk.

• Gilla
lingonlingon
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Aktivt förvaltade fonder har visat sig vara rena bluffen i Finland:
[länk]
[länk]

Och här är resultatet av ett 10 årigt vad:
[länk]
Du blandar äpplen med päron. Finns otroligt många dåliga aktiva fonder i världen på samma sätt som det finns dåliga snickare, bilmärken osv. Det jag säger är att det finns väldigt bra aktiva fonder som år efter år visar att dom överpresterar mot marknaden. Antar att du inte ens läst mitt inlägg där jag tar några exempel på fonder som gjort just detta.

Jag läste nog men so what, inte skulle jag ändrat mitt svar nu efter jag läst det igen. En aktivt förvaltad fond är en aktivt förvaltad fond och det är väl helt relevant att påpeka de risker som finns med dom, att du väljer ut några du menar går bra ändrar väl inte på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.