4 860 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Tips för krypgrund, fukt, trygghetsvakt
Bästa svaret
Vi hade samma problem i vårat hus när vi flyttade in. Jag gjorde följande:
1. Ut med allt organiskt som drar åt sig fukt.
2. Bort med stående vatten, jord m.m. Vi hade likt dig stående vatten efter att det regnat. Jag fyllde upp vårat hörn där det stod vatten med makadam 8-16 då det ej var möjligt att dränera bort. Samt övriga ställen där jag ville åt en kapillärbrytande funktion.
3. Lägg byggfolie på marken och ca 20cm upp för väggarna. Gör små hål på lägsta punkterna för att inte ha stående vatten ovanpå isoleringen.
4. Jag köpte även en krypgrundsisolering från Ljungby fuktkontroll.... (Lfs-web.se) som jag täckte hela marken med.
Jag har trygghetsvakten installerad men jag har nog aldrig sett den aktiv sen 2 år tillbaka. Trodde den var paj men jag mätte va 46% luftfuktighet i grunden och trät gick från ca 24% till 10% nånting.
Jag vet inte om det är exakt såhär man gör i alla fall, men jag kan konstatera att det funkade bra i vår grund. Vi har berg som kyler ner grunden en hel del, men det är inte längre rått som det var förut, dessutom så är jordlukten borta
1. Ut med allt organiskt som drar åt sig fukt.
2. Bort med stående vatten, jord m.m. Vi hade likt dig stående vatten efter att det regnat. Jag fyllde upp vårat hörn där det stod vatten med makadam 8-16 då det ej var möjligt att dränera bort. Samt övriga ställen där jag ville åt en kapillärbrytande funktion.
3. Lägg byggfolie på marken och ca 20cm upp för väggarna. Gör små hål på lägsta punkterna för att inte ha stående vatten ovanpå isoleringen.
4. Jag köpte även en krypgrundsisolering från Ljungby fuktkontroll.... (Lfs-web.se) som jag täckte hela marken med.
Jag har trygghetsvakten installerad men jag har nog aldrig sett den aktiv sen 2 år tillbaka. Trodde den var paj men jag mätte va 46% luftfuktighet i grunden och trät gick från ca 24% till 10% nånting.
Jag vet inte om det är exakt såhär man gör i alla fall, men jag kan konstatera att det funkade bra i vår grund. Vi har berg som kyler ner grunden en hel del, men det är inte längre rått som det var förut, dessutom så är jordlukten borta
Tack!M Mattansson skrev:Vi hade samma problem i vårat hus när vi flyttade in. Jag gjorde följande:
1. Ut med allt organiskt som drar åt sig fukt.
2. Bort med stående vatten, jord m.m. Vi hade likt dig stående vatten efter att det regnat. Jag fyllde upp vårat hörn där det stod vatten med makadam 8-16 då det ej var möjligt att dränera bort. Samt övriga ställen där jag ville åt en kapillärbrytande funktion.
3. Lägg byggfolie på marken och ca 20cm upp för väggarna. Gör små hål på lägsta punkterna för att inte ha stående vatten ovanpå isoleringen.
4. Jag köpte även en krypgrundsisolering från Ljungby fuktkontroll.... (Lfs-web.se) som jag täckte hela marken med.
Jag har trygghetsvakten installerad men jag har nog aldrig sett den aktiv sen 2 år tillbaka. Trodde den var paj men jag mätte va 46% luftfuktighet i grunden och trät gick från ca 24% till 10% nånting.
Jag vet inte om det är exakt såhär man gör i alla fall, men jag kan konstatera att det funkade bra i vår grund. Vi har berg som kyler ner grunden en hel del, men det är inte längre rått som det var förut, dessutom så är jordlukten borta![]()
1. Yes
2. Bort med vattnet, och det försvinner snart av sig själv. Jag fattar dock inte det här med makadam, hjälper det till att suga upp fukten/vattnet? Vattnet kommer ju ändå leta sig ner mellan stenarna.
3. Sen byggfolie!
4. Skippar nog detta initialt
Men fortfarande, om det är berg under och byggfolie över, vart kan vattnet ta vägen? Funkar ju för er, så låter ju bra dock.
E erik_1 skrev:Tack!
1. Yes
2. Bort med vattnet, och det försvinner snart av sig själv. Jag fattar dock inte det här med makadam, hjälper det till att suga upp fukten/vattnet? Vattnet kommer ju ändå leta sig ner mellan stenarna.
3. Sen byggfolie!
4. Skippar nog detta initialt
Men fortfarande, om det är berg under och byggfolie över, vart kan vattnet ta vägen? Funkar ju för er, så låter ju bra dock.
Så länge folien ligger en bit upp på väggen så rinner inget vatten på folien. Folien ser till så att fukten inte tar sig upp. Se bara till så att allt organiskt är borta. Annars kommer det lukta gott
Makadamen är, vad jag förstått, dränerande och skapar ett litet kapillärbrytande skikt.
Är det mycket vatten så kan man göra en pumpgrop och pumpa ut med en dränkbar pump. Men bästa alternativet är om vattnet kan leta sig ut själv.
Flexfix och kallasfalt för att täta hål i muren (utifrån) är guld värt
Makadamen tar upp plats så det ryms mindre vatten i gropen. En viss mängd vatten kommer ändå att rinna ner där.
Att det rinner vatten på berget under plasten har egentligen ingen större betydelse så länge plasten är hel och det inte är stora mängder/konstant flöde. Men man bör se till att vattnet kan rinna undan och inte samlas i större gropar.
Att det rinner vatten på berget under plasten har egentligen ingen större betydelse så länge plasten är hel och det inte är stora mängder/konstant flöde. Men man bör se till att vattnet kan rinna undan och inte samlas i större gropar.
M Mattansson skrev:Så länge folien ligger en bit upp på väggen så rinner inget vatten på folien. Folien ser till så att fukten inte tar sig upp. Se bara till så att allt organiskt är borta. Annars kommer det lukta gott
Makadamen är, vad jag förstått, dränerande och skapar ett litet kapillärbrytande skikt.
Är det mycket vatten så kan man göra en pumpgrop och pumpa ut med en dränkbar pump. Men bästa alternativet är om vattnet kan leta sig ut själv.
Flexfix och kallasfalt för att täta hål i muren (utifrån) är guld värt![]()
Ok, så om jag fattar det rätt: Man måste få bort vattnet från berget ner på marken, så att det kan absorberas där. Innan det har absorberats klart så vill man förhindra att fukten sprider sig i krypgrunden. Om vattnet kommer ovanifrån t.ex. från en högre belägen vägg så gör man hål i plasten så att vattnet kan rinna igenom.useless skrev:
Makadamen tar upp plats så det ryms mindre vatten i gropen. En viss mängd vatten kommer ändå att rinna ner där.
Att det rinner vatten på berget under plasten har egentligen ingen större betydelse så länge plasten är hel och det inte är stora mängder/konstant flöde. Men man bör se till att vattnet kan rinna undan och inte samlas i större gropar.
Med andra ord, man måste fylla igen gropar i berget så att vattnet rinner hela vägen ner på marken, med t.ex. makadam eller betong. Sen lägger man byggplast över så att fukten hålls nere medan den absorberas, och gör hål så vattnet kan rinna igenom om det kommer ovanifrån. Men fortsatt, det vatten som finns kvar i gropar i berget där man lagt t.ex. makadam - för allt vatten får man ju inte bort - och som är under folien, hur kan det NÅGONSIN försvinna, det är ju berg under och tät plast ovan?
Nu har jag dränerat bort vattnet, men det är ingen permanent dräneringslösning, man måste spränga för at få till det. Sen har jag lagt in 0,2mm byggplast. Väggarna är mestadels tilläggsisolerade med ett frigolitliknande material, tejpade upp plasten precis upp på den isoleringen. Förstod det som att man inte ska ha plasten så högt upp på väggen för att det då riskeras att ledas upp fukt i väggen.
Bifogat är fuktmätning i krypgrunden jämfört med utomhus. Krypgrunden går ner till 77% när det är torrt ute en dag, men dagen före och efter har det varit regnigt och då blir det ungefär samma fuktighet, upp mot 85% vilket är för högt. Ett par torra dagar i rad tänker jag dock torkar upp den mer, men när det följer utefuktigheten så här tydligt är frågan hur mycket plast på marken hjälper.
Bifogat är fuktmätning i krypgrunden jämfört med utomhus. Krypgrunden går ner till 77% när det är torrt ute en dag, men dagen före och efter har det varit regnigt och då blir det ungefär samma fuktighet, upp mot 85% vilket är för högt. Ett par torra dagar i rad tänker jag dock torkar upp den mer, men när det följer utefuktigheten så här tydligt är frågan hur mycket plast på marken hjälper.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

