Tjosan!

Jag har lagt ett par golv i mitt liv, men är lite kluven på vad som är bästa/enklaste sättet att lägga parkettklickgolv över denna gulmarkerade yta. Tänker mest på att "klacken" som skärmar av entrén mot vardagsrummet är knepig.

Vilket hörn hade ni börjat ifrån?

• Planritning som visar en gulmarkerad yta för vardagsrum, med markerat entréområde och angränsande sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Jag hade börjat emot den längsta väggen med dom 6st fönstrerna, tänk bara på att du har tillräckligt med rörelsemån emot väggarna..

J Jansson69 skrev:
Jag hade börjat emot den längsta väggen med dom 6st fönstrerna, tänk bara på att du har tillräckligt med rörelsemån emot väggarna..
Å andra sidan tycker många att golvets riktning ska vara samma som ljusinsläppet och då ska golvet läggas tvärt, alltså börja längs en av kortsidorna. Jag försöker alltid lägga golv i ljusinsläppets riktning så långt det är möjligt. Tycker det blir snyggast.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ursäkta min otydlighet, men golvets riktning kommer ligga i riktning med ljusinsläppet (som det gör idag), mest för att det blir enhetligt med köket som ligger till höger utanföe bild.

Så frågan är egentligen vart jag ska börja då 🙂

Det står i instruktionerna till golvet...

AXS
Börja mot köket då det är viktigare att den plankar blir snygg då den syns mer. Speciellt vid dörren.

Blir lite mätande vid entrén men det fixar du.

Jag tänker att det blir svårare att börja vid ingången till köket eftersom man då får lägga golvet "bakifrån" bakom klacken då vid entrén?

Jag hade börjat borta vid soffan och jobbat mig framåt, sedan blir det lite trixande vid hallen men jag hade samma hos mig fast större ytan, blev att jobba sig bakåt och sedan framåt igen.

AXS
M martyyyyy skrev:
Jag tänker att det blir svårare att börja vid ingången till köket eftersom man då får lägga golvet "bakifrån" bakom klacken då vid entrén?
Du börjar såklart längst upp till höger bakom bordet men får en rak första planka vid öppningen till köket.

Ja, det är jag med på.
Men det jag funderar på är att jag måste lägga golvet "bakåt" på den röda ytan när man precis är förbi klacken mot entrén?

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
M martyyyyy skrev:
Ja, det är jag med på.
Men det jag funderar på är att jag måste lägga golvet "bakåt" på den röda ytan när man precis är förbi klacken mot entrén?
Sorry, läste fel!

När jag har lagt liknande så har jag lagt den biten innanför klacken och mätt noga så de ansluter på rätt höjd med den plankan som kommer från vardagsrummet.

• Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.