Maskintok skrev:
35-40! då ligger du ju vid risken om sotbrand... :surprised:... Inte bra..
Man får ju tänka på verkningsgraderna mellan gammal och ny panna...
Nu kommer jag ju sova gott

Maskintok skrev:
Kan du ju göra men det som isåfall kommer ske är att värmen för med sig en massa sot ut över taket... Men visst kan man låta viska en gång extra... Jag skulle nog göra detta innan jag började dra igång med för mycket eldning nu... För när snön ligger där och graderna är kalla.. Då vill du bara elda ;):crysmile:
Ja, frågan är ju bara när sotaren har tid för mig. Oavsett det kanske jag kan ställa lite frågor till sotaren över telefon angående temperaturen på det här röret. Jag har ju ingen möjlighet att mäta själva vattentemperaturen. Blir osäker eftersom dina uppgifter är så annorlunda från de från installatören.

P
gårdsmara gårdsmara skrev:
Nu kommer jag ju sova gott

Ja, frågan är ju bara när sotaren har tid för mig. Oavsett det kanske jag kan ställa lite frågor till sotaren över telefon angående temperaturen på det här röret. Jag har ju ingen möjlighet att mäta själva vattentemperaturen. Blir osäker eftersom dina uppgifter är så annorlunda från de från installatören.
ta det med ro.
Inget du gör ikväll skapar sotbrand... du behöver elda som en gnu för detta isåfall.. ;)
ring imorgon och fråga om ingen kan ta din fastighet innan jul...
inställda tider eller någon som tänt i pannan och glömt sotaren.. Då är ju din fastighet jättebra... kanske kan ta den som sista innan han hon åker hem..

Vad gäller uppgifter... Så tror jag bara att montören tänkt på en modernare eldstad.. Inte många som har detta system idag.. Och de som kunde dessa i bakfickan, de jobbar inte längre.. ;)
kan ju säga så här..
jag har bara fått beröm av alla sotare som varit hit. och det är inte kaffet som de berömt utan hur jag eldar och hur skorstenen ser ut..

många här är äldre och 2 fick eldningsförbud nu... För de eldar för svalt... ett jobbigt elände att rätta till..

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ta det med ro.
Inget du gör ikväll skapar sotbrand... du behöver elda som en gnu för detta isåfall.. ;)
ring imorgon och fråga om ingen kan ta din fastighet innan jul...
inställda tider eller någon som tänt i pannan och glömt sotaren.. Då är ju din fastighet jättebra... kanske kan ta den som sista innan han hon åker hem..

Vad gäller uppgifter... Så tror jag bara att montören tänkt på en modernare eldstad.. Inte många som har detta system idag.. Och de som kunde dessa i bakfickan, de jobbar inte längre.. ;)
kan ju säga så här..
jag har bara fått beröm av alla sotare som varit hit. och det är inte kaffet som de berömt utan hur jag eldar och hur skorstenen ser ut..

många här är äldre och 2 fick eldningsförbud nu... För de eldar för svalt... ett jobbigt elände att rätta till..
Tack för de lugnande orden! Är lite nervös lagd när jag inte har egen erfarenhet att gå på

Ja jag ska ringa sotaren och fråga.

Tror att killen som var här var ganska ung så det kan mycket väl vara så att han inte har erfarenhet av det här äldre systemet. Vedpannan installerades som sagt 2011 men systemet kan ju vara äldre. Själva elementen ser ut att vara äldre modell med halvnya vred. Vet att huset renoverades på 50-talet.

Kanske har sotaren mer erfarenhet och kan ge mer input.

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Kan du ju göra men det som isåfall kommer ske är att värmen för med sig en massa sot ut över taket... Men visst kan man låta viska en gång extra... Jag skulle nog göra detta innan jag började dra igång med för mycket eldning nu... För när snön ligger där och graderna är kalla.. Då vill du bara elda ;):crysmile:
Fattar förresten inte när värmen för med sig sot över taket? Om pannan överhettad? Om man öppnar blandare i kök o badrum? Hur ska man göra om pannan verkar överhettas? Spola varmt vatten verkar vara en vanlig snabblösning?

P
Tack för de lugnande orden! Är lite nervös lagd när jag inte har egen erfarenhet att gå på

Ja jag ska ringa sotaren och fråga.

Tror att killen som var här var ganska ung så det kan mycket väl vara så att han inte har erfarenhet av det här äldre systemet. Vedpannan installerades som sagt 2011 men systemet kan ju vara äldre. Själva elementen ser ut att vara äldre modell med halvnya vred. Vet att huset renoverades på 50-talet.

Kanske har sotaren mer erfarenhet och kan ge mer input.
sotarna brukar ha bra koll på eldstäderna.
Tycker pannan ser ut att vara lite äldre...
Men det är ju kanske bara vad man tror..
elementen är nog av de lädret slagen..
speciellt med tanke på att det är vred..
som här...

många tankar... Men ta inga med dig till kudden... Det blir bara galenskap..
bättre släppa och ta det imorron..
idag är försent...
Och vänta inte 16 minuter till nu innan du roar dig igen... (23:44:crysmile:)

P
Fattar förresten inte när värmen för med sig sot över taket? Om pannan överhettad? Om man öppnar blandare i kök o badrum? Hur ska man göra om pannan verkar överhettas? Spola varmt vatten verkar vara en vanlig snabblösning?
Nä det är rökgasen som lyfter med sig sotet och stoftet upp.
En varm skorsten är en ren skorsten..
En kall är en snart igen klaggad skorsten..

eldar man tall t, ex så kan kådan bli till tjära och sätta sig i skorsten... samma med björk..
därför är draget viktigt...

• Gilla
gårdsmara
  • Laddar…
Maskintok skrev:
sotarna brukar ha bra koll på eldstäderna.
Tycker pannan ser ut att vara lite äldre...
Men det är ju kanske bara vad man tror..
elementen är nog av de lädret slagen..
speciellt med tanke på att det är vred..
som här...

många tankar... Men ta inga med dig till kudden... Det blir bara galenskap..
bättre släppa och ta det imorron..
idag är försent...
Och vänta inte 16 minuter till nu innan du roar dig igen... (23:44:crysmile:)
Klisterlappen med tekniska data som sitter på vedpannan är nästan helt blekt men man kan bl.a. uttyda tillverkningsår 2010 och effekt 17kw om man tittar nära..

Haha nej någon måtta får det vara! Tack än en gång och gonatt på dig!

• Gilla
1
  • Laddar…
P
om du får koknings effekt, stäng draget.
öppna alla kranar på blandarna på varmt.
Sedan så öppnar du sakta på kranen för att fylla systemet med vatten... Då kommer det att flöda ut hett vatten genom skvallerröret.
Har det gått över till att verkligen koka så ska du inte öppna påfyllning.. direkt utan slå ingen draget, försöka få bort det som brinner i pannan och öppna alla kranar..
Sedan när det gått en stund så öppnar man påfyllnaden..

• Gilla
gårdsmara
  • Laddar…
P
Klisterlappen med tekniska data som sitter på vedpannan är nästan helt blekt men man kan bl.a. uttyda tillverkningsår 2010 och effekt 17kw om man tittar nära..

Haha nej någon måtta får det vara! Tack än en gång och gonatt på dig!
godnatt på dig..

• Gilla
gårdsmara
  • Laddar…
P
Termometer som visar -13.2°C utomhus och 20.0°C inomhus med 27% luftfuktighet inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

börjar med att kolla förutsättningarna..
kallt då är det bra drag..

Ihopknycklad papperskasse i en mörk behållare som förberedelse för tändning.
Skapa konto

prasslar ihop en bit av en papperskasse.
Bild av diverse ved lagerat i olika storlekar med papperskasse i bakgrunden, inuti en mörk utrymme.
Skapa konto

sedan lägger jag fullt i botten med en massa smått, lite grövre ovanpå...
Och så några större överst...

P
tänt va det här..

P

Nu ligger ytterligare en omgång ovanpå..
ca 3.5 kg ved...

• Gilla
Ander s
  • Laddar…
P
En hög med vedträn staplade ojämnt vid en vit plasthink, skymtar köksutrustning i bakgrunden.
Skapa konto

Brinnande ved i en öppen spis, ungefär 7-10 kg ved som ger värme.
Skapa konto

Vedträn staplade i en vedspis, ungefär 7 till 10 kg ved.
Skapa konto

Två vedträn bredvid en öppen braskamin med glödande kol i bakgrunden.
Skapa konto

En nästan tom vit vedkorg med några vedträn och aska på botten.
Skapa konto

allt utom 2 vedträn fick plats..
Detta är nog ca 7 kg ved, möjligen 10.:thinking:
räcker långt fram på förmiddagen..
Då gör jag samma sak igen om det är riktigt kallt... annars så kastar jag in ca 4 vedträn åt gången.. För mig är det ca 3.5 kg..
Har man klenare ved så blir det runt hälften.. ;)

Maskintok skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

allt utom 2 vedträn fick plats..
Detta är nog ca 7 kg ved, möjligen 10.:thinking:
räcker långt fram på förmiddagen..
Då gör jag samma sak igen om det är riktigt kallt... annars så kastar jag in ca 4 vedträn åt gången.. För mig är det ca 3.5 kg..
Har man klenare ved så blir det runt hälften.. ;)

Tuuusen tack för alla bilder och videor!!

Har du någon koll på hur varmt vattnet i ditt system är? Alltså inte rören utan vattnet i. Jag kan ju försöka klura ut skillnaden mellan rörtemp och vattentemp med hjälp av att sätta elpatronen på x och kolla vad rörtermometern säger när elpatronen går igång.

P
Tuuusen tack för alla bilder och videor!!

Har du någon koll på hur varmt vattnet i ditt system är? Alltså inte rören utan vattnet i. Jag kan ju försöka klura ut skillnaden mellan rörtemp och vattentemp med hjälp av att sätta elpatronen på x och kolla vad rörtermometern säger när elpatronen går igång.
Varsågod (y)
Nja jag har ca 65 grader som mest när jag mätt vattnets temp i kran..

har ventilen utskruvad så långt det går..
kommer inte ihåg vad den heter nu bara...
Där kan jag ställa hur mycket varmvatten jag vill släppa fram..

Men jag skulle gissa runt 80-85 grader i stigaröret, sedan så handlar det om hur länge man eldar... dessa system kräver mer finess hos den som eldar än den som eldar rakt emot ackumulatortank..
jämn eldning hela dagen ger en skön värme.
Medans övereldning leder till kokande systemvatten..

Jag skulle inte bry mig så mycket om vilka grader stigaröret har.. Utan när jag känner att det blir varmt och varmvatten finns då kan jag lugna mig lite och stödelda istället...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.