10 986 läst ·
66 svar
11k läst
66 svar
Tips för eldning i CTC Parca 312
Då är veden schysstgårdsmara skrev:
Vred. Det var en kille här från installationsfirman och kollade alla element och fixade dem för några veckor sedan då inte alla blev ordentligt varma när man kände på dem. Det blir de dock nu. Men kommer inte över 21 grader rumstemp. Och över natten blir det ju 15-17. Hur varmt ska man ställa elpatronen för att det inte ska bli fullt så varmt? Har testat 35 och 45 redan.
Veden pyser inte. Den är riktigt torr, lätt och låter högt (ej dovt) och lite ihåligt när jag klonkar två klabbar mot varandra.
och vreden är helt öppna?
Det sista man ska göra med dessa pannor är att elda fegt.. inga stängda drag.
Det kan vilken sotare som helst intyga.
Och cirkpump fungerar?
Ja, skorstensbrand är något annat jag oroar mig för som eldningsgröngöling. Spjället står öppet, dragluckan kan inte automatiskt justeras längre då kedjan hoppat ur och jag inte vet vilken länk som är rätt för att systemets justering ska fungera korrekt. Samtidigt är för lite luft till pannan en av de vanligaste orsakerna till skorstensbrand, läste jag. Damned if I do, damned if I don't?L lat skrev:
Kanske skulle skaffa en rökgastermometer. Men var och hur fäster man den då? I murstocken?
Korrektgårdsmara skrev:
Ja, skorstensbrand är något annat jag oroar mig för som eldningsgröngöling. Spjället står öppet, dragluckan kan inte automatiskt justeras längre då kedjan hoppat ur och jag inte vet vilken länk som är rätt för att systemets justering ska fungera korrekt. Samtidigt är för lite luft till pannan en av de vanligaste orsakerna till skorstensbrand, läste jag. Damned if I do, damned if I don't?
Kanske skulle skaffa en rökgastermometer. Men var och hur fäster man den då? I murstocken?
skorstensbrand uppstår av att det är rester kvar i skorstenen pga att hettan är för dålig.
Och att dragluckan varit för lite öppen.
Man ska aldrig kolla på ugnsluckan och den termometern...
utan systemet talar om när du eldar för hett..
Då skuder det i pannan.
Cirkulationspumpen ska fungera, det var som sagt någon här för bara några veckor sedan och inspekterade och ställde in hela systemet för att allt skulle vara säkert och korrekt. Min pappa var dock här då eftersom jag inte kunde komma (var innan jag flyttade in).Maskintok skrev:
Spjället är helt öppet, dragluckan är uppställd manuellt med metallverktyg eftersom regulatorn inte fungerar då kedjan hoppade av sitt lilla fäste och jag inte vet vilken länk som behöver fästas igen för att ge rätt reglering.
har du bilder?gårdsmara skrev:
Cirkulationspumpen ska fungera, det var som sagt någon här för bara några veckor sedan och inspekterade och ställde in hela systemet för att allt skulle vara säkert och korrekt. Min pappa var dock här då eftersom jag inte kunde komma (var innan jag flyttade in).
Spjället är helt öppet, dragluckan är uppställd manuellt med metallverktyg eftersom regulatorn inte fungerar då kedjan hoppade av sitt lilla fäste och jag inte vet vilken länk som behöver fästas igen för att ge rätt reglering.
Hur vet jag om det finns en luftbubbla I systemet?J jonaserik skrev:Naturlagarna styr det med flöde, i dessa system som är från början självcirk. Rör går upp i tak och ner, har det varit lite kok så kan det finnas luft i rören i tak eller på vind, det gäller att försöka knuffa bort en bubbla och det görs med maxfart på en pump. Har man tur så åker runt ,hamnar i pannan, och upp i exspansionskärlet där det går ut det fria när det är ett öppet system.
kollat säkringen?gårdsmara skrev:
Cirkulationspumpen ska fungera, det var som sagt någon här för bara några veckor sedan och inspekterade och ställde in hela systemet för att allt skulle vara säkert och korrekt. Min pappa var dock här då eftersom jag inte kunde komma (var innan jag flyttade in).
Den lyser med gröna siffror så den är inte av. Som sagt blir elementen varma jag tycker bara att rumstemp hade kunnat vara någon grad varmare. Men det kanske kommer när man med erfarenhet lär sig att elda mer effektivt och när det behöver fyllas på och sådär? Tänker att det kanske är jag och inte systemet som är problemet! Du sa att du har ett liknande system, vad har du för en vedpanna och hur mycket ved brukar du ladda med och sedan fylla på med för att hålla liv i elden?Maskintok skrev:
Det är ett jäkla oväsen om du har luft i systemet... Det puttas av värmen i rören runt och vid varje skarv och krök blir det lite liv..gårdsmara skrev:
samt att det brukar plaska till vid svallerröret..
som. brukar vara i något utrymme typ tvättstugan eller dusch..
Jag har någon tjeckisk panna från 1984.gårdsmara skrev:
Den lyser med gröna siffror så den är inte av. Som sagt blir elementen varma jag tycker bara att rumstemp hade kunnat vara någon grad varmare. Men det kanske kommer när man med erfarenhet lär sig att elda mer effektivt och när det behöver fyllas på och sådär? Tänker att det kanske är jag och inte systemet som är problemet! Du sa att du har ett liknande system, vad har du för en vedpanna och hur mycket ved brukar du ladda med och sedan fylla på med för att hålla liv i elden?
16kw.
jag har en draglucka som står på vid gavel 99% av tiden jag eldar..
Jag börjar med att få upp hettan,. främst med hjälp av klen ved och stickor..
När det tagit sig rejält lägger jag på halvfullt i eldstaden... När detta har brunnit ner till halva, då lägger jag in helt fullt i eldstaden..
Efter detta så stöd eldar jag bara under resten av tiden... skrivande stund 17.6 minus ute... 27.8 grader inne... 22 % luftfuktighet..
Så det är bra system bara man blir vän med dessa...
Draglucka och regulator med kedja... Spjällreglage står på max öppen.Maskintok skrev: