Inför vintern och elprisstegringen kan det vara aktuellt att titta över energin i huset.
Tänkte dela med mig av det jag gjort i år och se om någon har fler tips.
Förutsättningar: Tvåplansvilla 250 m2 med bergvärme, luft-luft värmepump och kamin. Solceller på 14 kWp. Isolering 145+45+45 i väggar och c:a 70 cm på vind. Golvvärme på undervåning och radiatorer på övervåning.
Byte av kyl och frys:
De gamla var energiklass A, fast från 2003. Förbrukningen gick ned c:a 100W i timmen, alltså 2,4 kWh per dygn.
På ett helt år blir det 876kWh. Vid ett elpris på 200 öre spar det 1752:-
Inköpet kostade 18000:-, men det var ändå dags att byta. Återbetalningstid c:a 10 år.
Byte av cirkulationspumpar:
Bytte till en energieffektiv Grundfos Alpha 2 till värmesystemet och en Grundfos Alpha 1 till golvvärmen.
Gamla pumparna var på 90W styck och de nya förbrukar 7 repektive 8W.
Förbrukningen minskade med 83 respektive 82W. (165W i timmen) vilket sparar 3,96 kWh per dygn.
På ett år blir detta 1445kWh vilket spar 2890:-
Kostnaden för pumpar är ungefär 7000:-
Återbetalningstid c:a 2 år.
Styrning värmepump:
Vi har installerat en Ngetic Tune, som förhoppningsvis ska spara en del på värmepumpsförbrukningen, men det får jag analysera efter värmesäsongen.
Inköp av denna pryl kostade 3500:-
Återbetalningstid oklar än så länge, men antagligen ger det max 5%, så det blir nog ett tag.
Timpris på el:
Genom att styra förbrukningen till lågpris har vi sparat 63% enligt Tibber-appen under 2022. Under 2021 låg vi på 45%, så beteende lönar sig.
Återbetalningstid: Ingen.
Fyll gärna på med tips och erfarenheter.