Skulle behöva tips och råd vad man kan göra för att vår granne ska "ta del av beslutet" om att vi får vårt bygglov beviljat på ett så snabbt sätt som möjligt.

I ett annat ärende tog det 7 månader för grannen att "ta del av beslutet". Kommunen skickade ut beslutet 3 gånger rekommenderat (vilket låg på posten i 1 månad/utskick) och därefter lämnades det ut till delgivning (varav grannen gjorde sig ej anträffbar vid ett flertal tillfällen trots att båda deras bilar stod på parkeringsplatsen utanför huset, och det lyste inne i huset).

Detta kommer tyvärr att upprepas även i vårt fall. Då han kommer att överklaga (utan hållbara grunder, utan bara för att fördröja processen) så kommer han att göra allt han kan för att inte "ta del av beslutet". När han väl kommer dit kommer han att överklaga till Länsstyrelsen som har en handläggningstid på ca 6 månader.

Vi ber nu tacksamt om alla tips och råd vi kan få för att påskynda denna process. Som ni säkert förstår vore det ytterst olyckligt om vi skulle behöva vänta i över ett år för att få ett bygglov.

Redigerat:
Kommunen kan använda sig av något som kallas förenklad delgivning. Det går till som så (i stora drag) att kommunen skickar beslutet till grannen samt ett brev som förklarar vad en delgivning går ut på och betyder. Dagen efter skickas ett brev där det står att man har skickat ett brev och att man ska höra av sig om detta brev ej kommit fram. Därefter har grannen en viss tid på sig att överklaga (kommer ej ihåg hur länge). Du har nämligen en skyldighet att läsa din post inom vissa tidsintervaller (tror att det är var 14:dag). Och sannolikheten att två brev "försvinner" i postens hantering är inte stor.

Men detta förfaringssätt anses grannen har blivit delgiven beslutet utan vare sig rekommenderat brev eller delgivningsman. Kolla med kommunen om detta.

Lycka till!

Tack för tipset Jimata! Ska ringa imorgon och höra med kommunen! :-)

Ett orosmoln: Vad händer om grannen hör av sig och säger "jag fick inte det första brevet"? Då antar jag att de skickar ut det igen. Men hur länge kan han hålla på och säga "jag fick inte det första brevet"?

Någon annan som har liknande erfarenhet?
Fler tips mottages gärna!

Känner oss lite stressade då både banken och snickaren väntar på att få börja bygga.. men vi vill ha alla papper klara först... =(

Hur vet han att han inte har fått det första brevet om det inte kommit fram.....?????:D Den rövaren kan han knappast dra mer än en gång.....

JanneMP skrev:
Hur vet han att han inte har fått det första brevet om det inte kommit fram.....?
"Dagen efter skickas ett brev där det står att man har skickat ett brev och att man ska höra av sig om detta brev ej kommit fram."

Just det....Han kan ju inte hävda att enbart det första brevet hela tiden inte kommer fram om han säger att brev två kommer fram två ggr.... Om jag vore tjänsteman på komunen så skulle jag se till att högsta chefen skriver på att ärendet är färdigutrett..... Det är löjeväckande att en privatperson kan stoppa andras byggen med hjälp av teknikaliteter....

Man kan ju bifoga en kopia av första brevet tillsammans med det andra brevet också, "ifall du inte fick det första brevet så är det även bifogat en kopia i detta brev" ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.