Öppnat upp ett gammalt fönster till en passage till utbygget.
Nånstans gjorde jag en tankevurpa då golven skiljer 38mm

Kladdade 2 options på plywood (se nedan) som kom upp direkt i huvudet. Input på dessa??? :rofl:

fråga 2.
Eftersom passagen går ihop med väggen blir såklart foder på denna sidan, men där smygen ska ansluta mot korridoren.
Känns sådär och sätta list där.
Kladdade 2 options nedan med. Input? :thinking:

Gipsen e lite skadad så att gå emot rakt med smygen o foga kan bli klurigt.

Vy genom en öppnad väggyta där ett gammalt fönster blivit till en passage, med synlig nivåskillnad och plywoodexempel på förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis öppnad vägg och golv i en renoveringsfas visar skillnad i golvhöjd och isoleringsmaterial mellan rummen.
Skapa konto

Hand håller ett stycke plywood vid en gammal väggöppning under renovering.
Skapa konto

En öppning i väggen med synliga reglar och plywoodskiva, skillnad i golvhöjder syns.
Skapa konto

Plywood upplagd på golv med 38mm nivåskillnad för att visa två options för anslutning.
Skapa konto

Ny passage mellan gammalt fönster och utbygge med en 38 mm nivåskillnad i golvet.
Skapa konto

Närbild av golvnivåskillnad vid byggprojekt med plywood och träbjälkar.
Skapa konto

Handritad skiss av en byggkonstruktion med mått och anteckningar på träbakgrund.
Skapa konto
Handritad skiss av byggdetaljer med måttangivelser och materialnoteringar, såsom plywood och eklist.
Skapa konto

Går det inte att gipsa smygen och spackla skarven. Och istället för foder sätta en hörnlist i lämplig dimension?

Och angående golvet så tror jag personligen att lösning 2 blir snyggare

Ser ut att vara ett gammalt hus med synliga bjälkar.
Jag hade nog valt att anknyta till det och använt massivt trä, betsat/laserat i samma mörka träton som de gamla befintliga synliga träbjälkarna.
Gjort en vanlig tröskel.
Fördelen med massivt trä är att det är enkelt att bearbeta med fräsningar etc, samt att det på det sättet också går att undvika det mesta av lister om man inte vill ha det. Alla ytor av massivt trä kan vara synliga. Går fint att fräsa ur underdelarna så att det kan gå omlott, (upp över en skarv, och därmed agera som "täcklist" också).

M Mattias_Eson skrev:
Går det inte att gipsa smygen och spackla skarven. Och istället för foder sätta en hörnlist i lämplig dimension?

Och angående golvet så tror jag personligen att lösning 2 blir snyggare
Tanken ifrån början var att gå vidare med gipsen in i nischen/öppningen, men nu ser jag att de 2 ihopbyggda huskropparna rör sig olika pga väder/vind/ålder konstruktion :)
Så därav tror jag spacklingen kommer spricka.

lösning 2 får det bli på golvet

Oldboy Oldboy skrev:
Ser ut att vara ett gammalt hus med synliga bjälkar.
Jag hade nog valt att anknyta till det och använt massivt trä, betsat/laserat i samma mörka träton som de gamla befintliga synliga träbjälkarna.
Gjort en vanlig tröskel.
Fördelen med massivt trä är att det är enkelt att bearbeta med fräsningar etc, samt att det på det sättet också går att undvika det mesta av lister om man inte vill ha det. Alla ytor av massivt trä kan vara synliga. Går fint att fräsa ur underdelarna så att det kan gå omlott, (upp över en skarv, och därmed agera som "täcklist" också).
På övervåningen vill jag hellst att öppningen smälter in så det inte känns som 2 olika delar av huset.
På nedervåningen är öppningen 160cm bred och skall vara mer markerad, så där skulle det vara snyggt med en fake timrad/trä öppning. bra idé (y)

Men jag får bygga ut smygen utanför gipsen, annars har inte golvsockeln i korridoren nått att gå emot? Blir konstigt att gå förbi med sockeln i hålet då där kommer ett foder?

"Men jag får bygga ut smygen utanför gipsen, annars har inte golvsockeln i korridoren nått att gå emot? Blir konstigt att gå förbi med sockeln i hålet då där kommer ett foder?"
Tänkte att sidostyckena/dörrfodret skulle vara en bred bräda där man fräser ur på baksidan så att det går några mm in över korridorens gipsskivor. (Tänk jättebred bröstlist stående vertikalt.)
Kollade igen på dina bilder och ser att det är samma lösning som din första, med den skillnaden att det är en massiv bräda istf mdf...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.