Öppnat upp ett gammalt fönster till en passage till utbygget.
Nånstans gjorde jag en tankevurpa då golven skiljer 38mm
Kladdade 2 options på plywood (se nedan) som kom upp direkt i huvudet. Input på dessa???
fråga 2.
Eftersom passagen går ihop med väggen blir såklart foder på denna sidan, men där smygen ska ansluta mot korridoren.
Känns sådär och sätta list där.
Kladdade 2 options nedan med. Input?
Gipsen e lite skadad så att gå emot rakt med smygen o foga kan bli klurigt.
Nånstans gjorde jag en tankevurpa då golven skiljer 38mm
Kladdade 2 options på plywood (se nedan) som kom upp direkt i huvudet. Input på dessa???
fråga 2.
Eftersom passagen går ihop med väggen blir såklart foder på denna sidan, men där smygen ska ansluta mot korridoren.
Känns sådär och sätta list där.
Kladdade 2 options nedan med. Input?
Gipsen e lite skadad så att gå emot rakt med smygen o foga kan bli klurigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Går det inte att gipsa smygen och spackla skarven. Och istället för foder sätta en hörnlist i lämplig dimension?
Och angående golvet så tror jag personligen att lösning 2 blir snyggare
Och angående golvet så tror jag personligen att lösning 2 blir snyggare
Ser ut att vara ett gammalt hus med synliga bjälkar.
Jag hade nog valt att anknyta till det och använt massivt trä, betsat/laserat i samma mörka träton som de gamla befintliga synliga träbjälkarna.
Gjort en vanlig tröskel.
Fördelen med massivt trä är att det är enkelt att bearbeta med fräsningar etc, samt att det på det sättet också går att undvika det mesta av lister om man inte vill ha det. Alla ytor av massivt trä kan vara synliga. Går fint att fräsa ur underdelarna så att det kan gå omlott, (upp över en skarv, och därmed agera som "täcklist" också).
Jag hade nog valt att anknyta till det och använt massivt trä, betsat/laserat i samma mörka träton som de gamla befintliga synliga träbjälkarna.
Gjort en vanlig tröskel.
Fördelen med massivt trä är att det är enkelt att bearbeta med fräsningar etc, samt att det på det sättet också går att undvika det mesta av lister om man inte vill ha det. Alla ytor av massivt trä kan vara synliga. Går fint att fräsa ur underdelarna så att det kan gå omlott, (upp över en skarv, och därmed agera som "täcklist" också).
Tanken ifrån början var att gå vidare med gipsen in i nischen/öppningen, men nu ser jag att de 2 ihopbyggda huskropparna rör sig olika pga väder/vind/ålder konstruktionM Mattias_Eson skrev:
Så därav tror jag spacklingen kommer spricka.
lösning 2 får det bli på golvet
På övervåningen vill jag hellst att öppningen smälter in så det inte känns som 2 olika delar av huset.Oldboy skrev:
Ser ut att vara ett gammalt hus med synliga bjälkar.
Gjort en vanlig tröskel.
På nedervåningen är öppningen 160cm bred och skall vara mer markerad, så där skulle det vara snyggt med en fake timrad/trä öppning. bra idé
Men jag får bygga ut smygen utanför gipsen, annars har inte golvsockeln i korridoren nått att gå emot? Blir konstigt att gå förbi med sockeln i hålet då där kommer ett foder?
"Men jag får bygga ut smygen utanför gipsen, annars har inte golvsockeln i korridoren nått att gå emot? Blir konstigt att gå förbi med sockeln i hålet då där kommer ett foder?"
Tänkte att sidostyckena/dörrfodret skulle vara en bred bräda där man fräser ur på baksidan så att det går några mm in över korridorens gipsskivor. (Tänk jättebred bröstlist stående vertikalt.)
Kollade igen på dina bilder och ser att det är samma lösning som din första, med den skillnaden att det är en massiv bräda istf mdf...
Tänkte att sidostyckena/dörrfodret skulle vara en bred bräda där man fräser ur på baksidan så att det går några mm in över korridorens gipsskivor. (Tänk jättebred bröstlist stående vertikalt.)
Kollade igen på dina bilder och ser att det är samma lösning som din första, med den skillnaden att det är en massiv bräda istf mdf...
Klicka här för att svara