Hej,

I ett flerbostadshus (mekanisk frånluft F och ljuddämpande fönsterventiler, 3-glas fönster) har vi fått fått ett förbättringsförslag från en ventialtionsfirma som bygger bland annat på att samtliga fönsterventiler skall gås igenom och öka arean genom att borra hel spalt (eller flera håll) i fönsterkarmen. Nu finns det håll i karmen längst ventilspalten med varierande borrad längd (cirka 75% av hela spaltlängden). Tanken är god men det innebär mycket arbete och pengar utan att vara övertygad om det är riktigt nödvänigt för samtliga ventiler. Kanske är det slarvigt borrat på några enstaka ventiler och då känns det inte bra att ändå åtgärda "rubbet".

På frågan om hur stor arean skall vara får vi bara indikationen "tillräckligt stor".

Jag skulle vilja göra en engen bedömning genom att ta reda på tillverkarens data om kapacitet vid 10 Pa spalt båda varianterna (hållrad och spalt). Detta skulle ge mig ett antal liter per sekund som jag sedan tänkte jämföra med ett riktvärde på 4 l/s per person och rum. För antal personer i lägenheten som måste tas i kalkylen har jag inget bra data.

Min fråga är om 10 Pa respektive 4 l/s kan anses som rätt värden att utgå ifrån. Om inte detta räcker så tänker jag även kolla kolla normerna för luftflöden (kanske finns de gamla och nya normer - hust är bygd 1944).

Jag är inte ute efter en exakt kalkyl utan bara göra en bedömning om hur fel det kan ligga till.

Jag är tacksam för kommentarer och även för tips vad normerna heter.

Lite extrainfo:
I åtgärdspaketet ingår en ny central fläkt på taket. Innebär det att det blir ändrat kalkylvärde på undertrycket (10 Pa) och därmed behov att öka arean?

Sotaren menar att det behövs mer tilluft då vi har fått klagomål på drag (= tjuvdrag genom fönstren i vissa lägenheter).

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.