1 115 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Tips på elektrisk rullgardin med bra kontrollmöjligheter
Hej
Tänkte skaffa ett gäng elektriska rullgardiner till huset men har inte riktigt koll på vilka som är bra. Jag tänker att den stora fördelen är att man kan tidsstyra dom så dom rullas upp lagom till att det är dags att gå upp på morgonen. Så det ska vara enkelt att göra schema för olika veckodagar (vardag/helg). Samt vill även ha en fjärrkontroll.
Är detta standard på alla märken eller har ni tips på några bra som har vettiga användargränssnitt, appar osv?
Kommer behöva vara batteridrivna. Laddning gärna via usbC.
Tänkte skaffa ett gäng elektriska rullgardiner till huset men har inte riktigt koll på vilka som är bra. Jag tänker att den stora fördelen är att man kan tidsstyra dom så dom rullas upp lagom till att det är dags att gå upp på morgonen. Så det ska vara enkelt att göra schema för olika veckodagar (vardag/helg). Samt vill även ha en fjärrkontroll.
Är detta standard på alla märken eller har ni tips på några bra som har vettiga användargränssnitt, appar osv?
Har du hittat några?R riktigadavid skrev:Hej
Jag tror Ikeas är helt OK, min dotter har haft en Fyrtur som fungerar bra och jag har köpt två tredansen till vårt sovrum som håller på att renoveras.
Är också på jakt till ett par till stugan, men där måste en vara 180cm bred, vet inte vad jag ska välja.
Nä jag har inte kommit längre. Lutar åt Ikeas Tredansen men dom är slut överallt. Så får väl se om dom lyckas få igång produktionen igen innan solen börjar störa för mycket.
Men dom tredansen du har. Går dom att schemalägga via appen? Olika tidpunkter för olika veckodagar?
Men dom tredansen du har. Går dom att schemalägga via appen? Olika tidpunkter för olika veckodagar?
Tyvärr inte installerade ännu och har inte i gatewayen så jag kommer inte ens åt appen…R riktigadavid skrev:
Vad jag kommer ihåg från dotterns fyrtur var appen bra och det skulle förvåna mig väldigt om det inte gick, men vågar inte säga till 100%…
Okej. Vi ringde precis Ikeas kundtjänst och dom sa att tredansen skulle utgå i oktober. Och tex inte alls tas in lager igen i kungens kurva. Men hon på kundtjänst kunde inte förklara varför. Hon hade ingen uppgift om nån ersättare.BirgitS skrev:
Men låter ju rimligt det du skriver Birgits.
Råkar nån annan ha nån inside information om när den nya kommer?
Det enda jag hittar är denna artikel som fått bekräftat att det kommer nytt. Men verkar redan vara försenat!R riktigadavid skrev:Okej. Vi ringde precis Ikeas kundtjänst och dom sa att tredansen skulle utgå i oktober. Och tex inte alls tas in lager igen i kungens kurva. Men hon på kundtjänst kunde inte förklara varför. Hon hade ingen uppgift om nån ersättare.
Men låter ju rimligt det du skriver Birgits.
Råkar nån annan ha nån inside information om när den nya kommer?
https://smartapfel.com/ikea-fyrtur-and-kadrilj-homekit-blinds-get-successors/
Nu är dom åter i lager. Jag var snabb att köpa och sätta upp. Funkade helt enligt mina förhoppningar.
Man fick komma ihåg att para fjärrkontrollen med hubben, och inte direkt mot gardinen. Så att fjärrkontrollen styr hubben och hubben styr gardinen. Lite omständligt, men det funkade bara att en grej styrde gardinen.
Men vill man inte ha hub så behöver man ju inte göra såhär. Då parar man fjärrkontrollen direkt med gardinerna.
Man fick komma ihåg att para fjärrkontrollen med hubben, och inte direkt mot gardinen. Så att fjärrkontrollen styr hubben och hubben styr gardinen. Lite omständligt, men det funkade bara att en grej styrde gardinen.
Men vill man inte ha hub så behöver man ju inte göra såhär. Då parar man fjärrkontrollen direkt med gardinerna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på elektrisk cykelpump?
Verktyg & Maskiner -
Tips rullgardin - IKEAs nya är ful vit
Inredning -
Tips på firmor som utför installation av elektrisk infartsgrind
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Elektrisk rullgardin ny eller bygga om en kirsch med motor?
El -
Elektrisk golvvärme - Tips och erfarenheter
Värme allmänt