_chrille_ skrev:
:O Är jag den ända som gick till ikea och köpt extra hyllplan och la dem platt i botten (fräste ett litet spår till sladden bara) efter att ha fällt in spotar i botten på skåpen?

Känns som bra mycket mindre jobb.... Visst jag förlorade 10m.m eller vad de nu är men va fan...d^_^b

Kan tyvärr inte visa någon bild då jag inte bor kvar där...
Jaha. Och vad gjorde du med transformatorn?
Fick den plats under hyllplanet med?

kamilenski skrev:
Jaha. Och vad gjorde du med transformatorn?
Fick den plats under hyllplanet med?
Den la elektrikern ovan på skåpen...

Hade jag varit med då hade han fått placera in den i fläktskåpet.

Paul-Staffanstorp
ikeahantverkaren skrev:
Ikea håller måtten 16+13,5 mm mätt med skjutmått.
Ok... så de har gått ner från 18mm stommar till 16mm numera ?? :O

Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... så de har gått ner från 18mm stommar till 16mm numera ?? :O
Ha! där höjde de marginalen med 11% ;)

Paul-Staffanstorp
Jag är seriöst ganska nyfiken om det faktiskt är så att de ändrat tjocklek på sina stommar för detta innebär ju problem för de som t.ex vill komplettera sitt "gamla" Ikeakök med hyllplan då dessa helt plötsligt bör vara 4mm längre numera och således inte får plats i de "gamla" stommarna.

Redan innan kan jag störa mig på Ikeas sätt att måttge sina inredningar då de påstår att skåpen är t.ex 40,60,80cm o.s.v...
De är ju bara 398,598,798mm och dessa 2mm blir ganska mycket efter några skåp i rad då det monteras upp.

Just dessa minus 2 mm tycker jag om. Men det är smak sak.

Paul-Staffanstorp
kamilenski skrev:
Just dessa minus 2 mm tycker jag om. Men det är smak sak.

Kan du inte vara vänlig att utveckla det lite mer för nu blev jag verkligen nyfiken på varför man kan "tycka om" detta... :rolleyes:

Egentligen är det ju av mindre betydelse men det jag syftade på är att de pratar cm när detta inte stämmer.

Det som stör med detta är ju att ALLA andra som pratar 40,60,80cm o.s.v verkligen har skåp som är 400,600,800mm o.s.v.
Då stämmer ju måtten med allt annat också.

Just dessa kök som jag monterade undet åren, brukade monteras i utrymmem med hella cm. Det senaste hade 3995 mm. Ett exakt Kök hade inte fått plats där utan passbitar. Ett IKEA hur bra som. Och så var det dom senaste åren. Tills jag (min dotter) skaffade ett felköp. Oanvänd kök som vi kollade lite lätt. Skulle passa perfekt. Men icke! 600 var 602. Etc. Nu Är det en tom plats på ca 385mm.400 skåpet får inte plats.
IKEA Hade vi fått in.
Men jag är ingen proffs. Och gillar dessa -2 :D

Ursäkta mig..
18 mm är det förstås...var nog lite trött när jag skrev det.
Det funkar med 30 också men då gäller det att man stannar skruven precis annars bular det ut fult i täckskivan.
extra känsligt när där sitter högblanka täcksidor.

30mm och knipsa av toppen med avbitare.
Själva skruven täcks med plast hattar till just Ph2 skruvar!

Paul-Staffanstorp
kamilenski skrev:
Just dessa kök som jag monterade undet åren, brukade monteras i utrymmem med hella cm. Det senaste hade 3995 mm. Ett exakt Kök hade inte fått plats där utan passbitar. Ett IKEA hur bra som. Och så var det dom senaste åren. Tills jag (min dotter) skaffade ett felköp. Oanvänd kök som vi kollade lite lätt. Skulle passa perfekt. Men icke! 600 var 602. Etc. Nu Är det en tom plats på ca 385mm.400 skåpet får inte plats.
IKEA Hade vi fått in.
Ok, men då förstår jag dig lite bättre.
Dock är jag väldigt anti mot att bygga kök utan passbitar och jag flår kökssäljarna en efter en när de ritar köken utan passbitar eftersom det ofta ställer till probem.

ikeahantverkaren skrev:
Ursäkta mig..
18 mm är det förstås...var nog lite trött när jag skrev det.
Det funkar med 30 också men då gäller det att man stannar skruven precis annars bular det ut fult i täckskivan.
extra känsligt när där sitter högblanka täcksidor.
Ok, men tack då... för det var så jag räknade nämligen... 18+14 = 32mm ;)

kamilenski skrev:
IKEA Hade vi fått in.
Kan man slipa ner kanten under stommen eller försvagar man själva stommen om man slipar bort ytskiktet på kanterna? Annars känns ju det ganska enkelt?

Paul-Staffanstorp
Tokv41 skrev:
Kan man slipa ner kanten under stommen eller försvagar man själva stommen om man slipar bort ytskiktet på kanterna? Annars känns ju det ganska enkelt?
Personligen kan jag inte se någon vits med detta.

Tittar du in i olika köksutställningar hur det ser ut så är där aldrig någon som slipat ned denna lilla nivåskillnad, och den blir marginell när det väl sitter ihopa om nu inte Ikeas tunna täckskiva reagerar på annorlunda vis när den skruvas fast.

Det är just det det, Ikeas skivor är väldigt tunna och kommer böja sig mitt under stommarna och det ser väldigt enkelt ut att bara slipa ner kanten.. Alt dra av plasten med en kniv. Men frågan är om man förstår nått ?

Naglar. Funkar bäst mot plasten. Eller mycket bra plast tape. Klistras mot kanten. Sen lyfter den plasten när man drar den i 90 graders vinkel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.