5 295 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Timret tvivelaktigt lagat?
Ja. En liten uppdatering. Har stött på problem och det känns ju inte direkt som att det går framåt det här. Skulle ju hugga bort det ruttna träet, men det är fan så mycket mer ruttet än förväntat. Är lite skeptisk till timmermannen som sa att det inte såg så farligt ut med timret. På alla ställen jag huggit, längs två stockar, är hela "ovansidan" av stocken rutten. Och på sista bilden ser ni att timret verkar friskt på utsidan närmast färgen, men är ruttet längre in på ovansidan av stocken. På en av bilderna är flera cm av ovansidan på en stock borthuggen nu och det är fortfarande ruttet kvar, men vågar inte hugga bort mer. Är ju en fler cm glipa så man ser rakt igenom stommen till panelen på insidan. Tror ni det är nån risk med att fortsätta hugga bort det ruttna timret tills friskt trä kommer fram? Lär väl ändå knappast va nån vidare bärighet i det där ruttna?
Är nå slags skadedjur som gjort hål överallt någon som vet vad dessa är och vad man gör åt dem? En (bit av?) en död jävel visar sig på en av bilderna, såg den först när jag kollade igenom bilderna tyvärr, har ej hittat fler. . . Ska väl försöka få tag på timmermannen igen men har ni några råd?
Är nå slags skadedjur som gjort hål överallt någon som vet vad dessa är och vad man gör åt dem? En (bit av?) en död jävel visar sig på en av bilderna, såg den först när jag kollade igenom bilderna tyvärr, har ej hittat fler. . . Ska väl försöka få tag på timmermannen igen men har ni några råd?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Nu är det ju gjort men jag hade personligen inte huggit bort nånting.
Medan jag skulle ha reparerat det där ordentligt innan rötan går vidare.
Det påminner om sån där röta som brukar uppstå i plastfärgsmålat timmer...... eller så är det bara otur.
En liten lokal skada av det där slaget kan man strunta i om man inte är så noga men om det är hela stocklängder som är blötruttna så tappar ju hela väggen stabiliteten.
Det påminner om sån där röta som brukar uppstå i plastfärgsmålat timmer...... eller så är det bara otur.
En liten lokal skada av det där slaget kan man strunta i om man inte är så noga men om det är hela stocklängder som är blötruttna så tappar ju hela väggen stabiliteten.
Insekterna har dragits dit av fukten, får du bort det så behöver du inte vara orolig över dem framöver. Man ser inte hur din grund ser ut men en kompis till mig har liknande problem och där hade det sugits upp via grundmuren över lång tid och blivit röta.
En panel skulle kunna stoppa utvecklingen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det jag menade med att jag inte hade huggit bort nåt är ju att man vet inte när rötan har inträffat, det kanske var skadat redan på 1800talet...........med lite tillsnyggning och rätt färg på och sen underhåll så kanske det står i 200 år till även om det är lite angripet. Timmerhus är ju som finast när de liksom är orörda och inte lappade i onödan utan man får ju ställa allt i relation till det mesta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden