Hej
Jag har planerat att bygga en stuga ett tag nu men en ny mindre stuga kostar säkert 50k vilket jag tycker är jävligt dyrt.
Nu är det så att min farbror har avverkat lite skog i sommar och stockar ligger på hög just nu.
Jag skulle få köpa dom billigt och tänkte då göra en liten stuga på 3x4m ungefär och 2-3m i höjd.
Gissar det behövs 10-15 stockar per sida men jag undrar om jag kan såga till dom själ och direkt nu i höst timra ihop stugan?
Det är endast tall stockarna är från.
Bor i västerbottens inland om det nu spelar nån roll.
Jag har planerat att bygga en stuga ett tag nu men en ny mindre stuga kostar säkert 50k vilket jag tycker är jävligt dyrt.
Nu är det så att min farbror har avverkat lite skog i sommar och stockar ligger på hög just nu.
Jag skulle få köpa dom billigt och tänkte då göra en liten stuga på 3x4m ungefär och 2-3m i höjd.
Gissar det behövs 10-15 stockar per sida men jag undrar om jag kan såga till dom själ och direkt nu i höst timra ihop stugan?
Det är endast tall stockarna är från.
Bor i västerbottens inland om det nu spelar nån roll.
Såga stockarna på två motstående sidor till den väggtjockleken som du vill ha. Barka de runda sidorna. Stabba dem med 2x2 tums strö (mellanlägg) så att det blåser bra genom stabben.
Man kan börja timra direkt av nyhugget men stockarna blir betydligt lättare att lyfta upp på timran om de får torka litet och bli litet halvtorra.
Ofta blir det kring 12 stockvarv på en rumshöjd.
I Västerbottens inland har ni så torrt och kallt klimat så där kan det lyckas att timra av virke som är hugget på fel årstid. Här vid kusten i Österbotten ruttnar och blånar nyhugget furutimmer snabbt om det inte är vinterhugget och sågat och stabbat senast inom maj månad.
För 5 tums timmer måste toppdiametern vara minst 17 cm under bark. För 6 tums timmer blir det minst 19-20 cm toppdiameter under bark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan börja timra direkt av nyhugget men stockarna blir betydligt lättare att lyfta upp på timran om de får torka litet och bli litet halvtorra.
Ofta blir det kring 12 stockvarv på en rumshöjd.
I Västerbottens inland har ni så torrt och kallt klimat så där kan det lyckas att timra av virke som är hugget på fel årstid. Här vid kusten i Österbotten ruttnar och blånar nyhugget furutimmer snabbt om det inte är vinterhugget och sågat och stabbat senast inom maj månad.
För 5 tums timmer måste toppdiametern vara minst 17 cm under bark. För 6 tums timmer blir det minst 19-20 cm toppdiameter under bark.
Jag har timrat ihop en bastu, hämtade stockar från skogen, blockade och timrade med färskt timmer allt eftersom jag hade tid. Jag fällde träden oberoende av årstid, bor vid kusten i Norrbotten. Det tog några år, har du allt timmer avverkat redan är det nog en god idé att blocka och barka direkt så det inte far illa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara