Har en 100 år gammal sommarstuga som började sitt liv som svinstia/hönshus. Har de senaste 40 åren varit sommarstuga för sommarbruk.

Det är stensockel ( Granit) runt om, och ovanför dessa liggande knuttimrade väggar.
Originalgolvet ( ca 4*7 meter stort) är gjutet på 20-30 talet, men har de senaste 30-40 åren varit höjt/omlagt med reglar och golvspån, samt nyttigt tät plastmatta....... :-(

På ett par ställen har jag märkt att golvspånet "mjuknat" och sjunkit. Är nog fukt i den täta konstruktionen. Ingen ventilation att tala om.

Gissar att innegolvet är höjt kanske 5-10 cm när man lade golvspånskivorna, originalgjutningen är måhända inte 100% plan heller...kan nog vara diverse fördjupningar och mindre hål osv.

Nu till frågan. Om man istället för plastmatta eller klickgolv etc, tänkte sig lägga klinkers, borde väl en gjuten historia vara bäst?
Men hur gör man detta bäst? Lägger 30-40 mm markskivor i botten, på med armeringsnät och så några cm betong eller annat ( flytspackel eller dyl. ?) Hur tjock måste betongen vara? Vad händer om isoleringsskivorna inte ligger 100% plant, och man gjuter? Trycks de till och resultatet ordnar sig ändå?

Det är ju en sommarstuga, men golvet lär ju kunna bli rätt kallt om man lägger klinkers, vad är bästa lösningen för ev golvvärme på dessa 28 kvm? Gjuta in en plastslang? Elkabel i fixet under klinkers? Är ju även ute efter minsta bygghöjd på slutresultatet. Och vi har inte full värme på under vintern , bara frostfritt, så vad gäller isolering osv för bästa ekonomi kanske inte är prio ett ( Men visst en faktor, kanske bara inte så viktigt som på en året-runt villa) Så golvvärmen kommer vara komfortvärme. har värmepump och effektiv kamin som uppvärmning, och det funkar bra. Kan man ev. enbart lägga in armeringsmattor och gjuta , utan markisolering, och få ett vettigt resultat vad gäller komfort?

Då väggarna står på graniten torde inte fuktvandring vara ett stort problem, om man värmer upp den gjutna plattan, eller vad tror ni?

N
Hej
Jag har läst ditt resonemang och jag tyckte att det mest intressanta är att läsa att du verkar vara beredd att lägga golvvärme på ditt golv. Är det någon klinkertyp av material eller plastmatta som du är ute efter?

Nu är trägolvet uppbrutet och jag fann att betongen under var torr o fin. Dock mycket ojämn. Så nu i dagarna tänkte jag gjuta 10-15 cm EPS betong och så lägga på ett armeringsnät, naja fast elkabel o så 20-30mm flytspackel. Måste man ha fiberarmerad om man har ett nät? Sedan lägga klinkers på spacklet. Hoppas det är tillfylles

Hoppas vara hyfsat klar till mitten av april... för nu är golvet uppbrutet så det är
Point of no return!!

• Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Du bör veta att det är mycket stor risk för röta i nedersta stockvarvet då man gjuter betonggolv så högt att det når upp på nedersta stocken.

Jo, som tur är, går stensockeln upp en bra bit högre, så jag tror det klarar sig bra. Har varit en svinstia, så dom tog höjd tidigt... :-). Men tack för varningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.