1 436 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Timmerstomme invändigt
Jag har en timmerstomme 1½plan från 1800-talet.
Har ställt den på en vanlig platta på mark.
Nu ska jag till att fixa och isolera innerväggarna.
Det finns ingen ventilation, inte ens skorsten längre. Kommer vara uppvärmd året runt.
Det finns planer att tilläggsisolera utsidan men det kan dröja år innan det blir av.
Så min fundering är vilken tjocklek på isolering (hygroskopisk) jag "törs" använda.
Jag vill ju ha så väl isolerat som möjligt nu, men om daggpunkten kommer får långt in nu innan man får på isolering på utsidan, vad innebär det, kan man ha så en längre tid?
Sen är jag inne på att sätta vindskydd närmast timmret på insidan och sedan isolering,osb,gips.
Kan det vara en bra plan? ingen ångbroms/spärr just nu mao.
Har ställt den på en vanlig platta på mark.
Nu ska jag till att fixa och isolera innerväggarna.
Det finns ingen ventilation, inte ens skorsten längre. Kommer vara uppvärmd året runt.
Det finns planer att tilläggsisolera utsidan men det kan dröja år innan det blir av.
Så min fundering är vilken tjocklek på isolering (hygroskopisk) jag "törs" använda.
Jag vill ju ha så väl isolerat som möjligt nu, men om daggpunkten kommer får långt in nu innan man får på isolering på utsidan, vad innebär det, kan man ha så en längre tid?
Sen är jag inne på att sätta vindskydd närmast timmret på insidan och sedan isolering,osb,gips.
Kan det vara en bra plan? ingen ångbroms/spärr just nu mao.
Isoleringen av innerväggarna har ju främsta funktionen att dämpa ljudnivåerna mellan de olika rummen. Men misstänker att det egentligen är ytterväggarna som du tänker isolera...
Hur och om du skall ha ångspärr/vindskydd där styrs av vilken typ av isoleringsmaterial du tänkte använda dig utav. Om du tänkte använda stenull eller glasfiber som isolering bör du nog sätta ångspärr både på väggar och tak. Ett bättre alternativ enligt mig är att använda ett isoleringsmaterial i naturfiber t.ex. lin eller cellulosafiber. Dessa material "andas" och då behövs inte ångspärr.
Finns mer att läsa om detta här: https://www.byggahus.se/forum/isolering/83638-isolera-timmerhus-invandigt.html
Hur och om du skall ha ångspärr/vindskydd där styrs av vilken typ av isoleringsmaterial du tänkte använda dig utav. Om du tänkte använda stenull eller glasfiber som isolering bör du nog sätta ångspärr både på väggar och tak. Ett bättre alternativ enligt mig är att använda ett isoleringsmaterial i naturfiber t.ex. lin eller cellulosafiber. Dessa material "andas" och då behövs inte ångspärr.
Finns mer att läsa om detta här: https://www.byggahus.se/forum/isolering/83638-isolera-timmerhus-invandigt.html
Oj, ja självklart är det ytterväggarnas insida jag avser isolera.
Jag har tänkt använda något slags isolering med hygroskopiska egenskaper, kanske var jag lite otydlig med det också. Däremot har jag inte bestämt vilket ännu.
Min fråga är först om det är ok att sätta sätta ett vanligt vindskydd/papp ytterst (närmast stommen) och sedan hur stor inverkan tjockleken på isoleringen har.
Är det kanske så att den är försumbar när jag väl isolerar utsidan, och att det då är ett istallationsskikt (~45mm) räcker. Eller kan jag gå på med mer, och vad innebär då det med hänsyn till daggpunkten. Kvittar den nu iom att man har timmer och ett isolerande material som kan ta upp (och släppa ifrån) fukten som produceras inomhus. Och då kan gå upp till ~150mm eller mer om jag vill.
Jag har tänkt använda något slags isolering med hygroskopiska egenskaper, kanske var jag lite otydlig med det också. Däremot har jag inte bestämt vilket ännu.
Min fråga är först om det är ok att sätta sätta ett vanligt vindskydd/papp ytterst (närmast stommen) och sedan hur stor inverkan tjockleken på isoleringen har.
Är det kanske så att den är försumbar när jag väl isolerar utsidan, och att det då är ett istallationsskikt (~45mm) räcker. Eller kan jag gå på med mer, och vad innebär då det med hänsyn till daggpunkten. Kvittar den nu iom att man har timmer och ett isolerande material som kan ta upp (och släppa ifrån) fukten som produceras inomhus. Och då kan gå upp till ~150mm eller mer om jag vill.
Klicka här för att svara