427 läst ·
9 svar
427 läst
9 svar
Timmerhus, diffusionsöppet ytskikt?
Jag har ett gammalt timmerhus i västra Sverige, från ~1860. Mycket av huset är orginal, framförallt alla "viktiga" delar av konstruktionen är orörd. Orginalfasad, undertaket är orginal med stickspån, det är lerklining på timmerstommen, spånisolering i bjälklagen och ingen plast någonstans.
Vi har bytt takpannor och lagat undertaket där det behövts och sett över grunden så att den förblir torr.
Vi håller nu på att renovera invändigt, och vill fortsätta göra det på ett sätt som följer husets ursprungliga idé om diffusionsöppen konstruktion och naturmaterial som kan lagra fukt för att förhindra kondens inne i konstruktionen osv.
Vi har rivit bort den befintliga treetex-skivan, under den är det lerklining och sen timmerstommen. Vår plan är att regla ut 45 mm för att kunna dra ny el och nätverk mm. Mellan reglarna blir det träfiberisolering, men sen vet jag inte. Att sätta ex osb-skivor och gips är ju det vanliga. Men hur fungerar det ihop med det diffusionsöppna tänket? Ex "porösa träfiberskivor" blir väldigt dyrt, men verkar enligt min google-forskning vara det mest "rätta". Samtidigt rekommenderas ångbroms under ytskiktet, kan moderna byggskivor fungera på samma sätt som en ångbroms och därmed ersätta ångbromsen?
Ett annat alternativ är råspont med någon gipsskiva eller liknande på?
Tänker jag helt tokigt? Någon som har erfarenhet?
Vi har bytt takpannor och lagat undertaket där det behövts och sett över grunden så att den förblir torr.
Vi håller nu på att renovera invändigt, och vill fortsätta göra det på ett sätt som följer husets ursprungliga idé om diffusionsöppen konstruktion och naturmaterial som kan lagra fukt för att förhindra kondens inne i konstruktionen osv.
Vi har rivit bort den befintliga treetex-skivan, under den är det lerklining och sen timmerstommen. Vår plan är att regla ut 45 mm för att kunna dra ny el och nätverk mm. Mellan reglarna blir det träfiberisolering, men sen vet jag inte. Att sätta ex osb-skivor och gips är ju det vanliga. Men hur fungerar det ihop med det diffusionsöppna tänket? Ex "porösa träfiberskivor" blir väldigt dyrt, men verkar enligt min google-forskning vara det mest "rätta". Samtidigt rekommenderas ångbroms under ytskiktet, kan moderna byggskivor fungera på samma sätt som en ångbroms och därmed ersätta ångbromsen?
Ja skivmateriel har ångmotstånd så det blir en typ av ångbroms. Ser det som en ok konstruktion så länge det inte blir mer isolering på insidan.
Däremot så tycker jag ni ska tänka ett varv till om ni verkligen ska regla ut väggen invändigt. Jag har ett timmerhus med lerklinade väggar och det håller värmen fint, det är inte så dåligt som man tror. Att bygga på väggen förändrar hela känslan av att det är ett gammalt hus och du förlorar de fuktbuffrande och värmelagrande egenskaperna leran har. 45mm isolering är i minsta laget för att göra någon vidare ekonomisk vinst på, fokusera på golv och tak istället eller lägg pengarna på en riktigt bra värmepump.
Elen kan ni dra utvändigt med kulo, det blir riktigt snyggt.
Vill man ändå regla ut väggen finns det lerskivor man kan sätta upp som man sedan lerklinar på. Blir inte riktigt autentiskt då väggen dels blir tjockare och alldeles för rak och perfekt.
Däremot så tycker jag ni ska tänka ett varv till om ni verkligen ska regla ut väggen invändigt. Jag har ett timmerhus med lerklinade väggar och det håller värmen fint, det är inte så dåligt som man tror. Att bygga på väggen förändrar hela känslan av att det är ett gammalt hus och du förlorar de fuktbuffrande och värmelagrande egenskaperna leran har. 45mm isolering är i minsta laget för att göra någon vidare ekonomisk vinst på, fokusera på golv och tak istället eller lägg pengarna på en riktigt bra värmepump.
Vill man ändå regla ut väggen finns det lerskivor man kan sätta upp som man sedan lerklinar på. Blir inte riktigt autentiskt då väggen dels blir tjockare och alldeles för rak och perfekt.
Dubbelgips borde väl funkaN NilsAxelsson skrev:Jag har ett gammalt timmerhus i västra Sverige, från ~1860. Mycket av huset är orginal, framförallt alla "viktiga" delar av konstruktionen är orörd. Orginalfasad, undertaket är orginal med stickspån, det är lerklining på timmerstommen, spånisolering i bjälklagen och ingen plast någonstans.
Tack för din input.surris skrev:
Ja skivmateriel har ångmotstånd så det blir en typ av ångbroms. Ser det som en ok konstruktion så länge det inte blir mer isolering på insidan.
Det är i huvudsak 2 anledningar till att jag tänkt regla ut väggarna.
1. Lerkliningen är delvis avskalad vid äldre renoveringar (för att göra väggarna någorlunda raka när tretex-skivorna sattes upp), och de tapeter som satt på lerkliningen en gång i tiden är då också förstörda.
Detta gör att lerkliningen och det gamla ytskiktet är skadat och extremt ojämnt, att återställa skulle nog innebära att helt göra om lerkliningen och då också ta bort alla gamla tapeter från 1800-talet, vilket känns oerhört synd för husets historia.
2. Den befintliga elen i huset är infälld, och vi har precis dragit om alla befintliga kablar i hela huset samt bytt centraler. När vi renoverar varje rum vill vi även lägga till fler uttag och lampor, och då känns det lite konstigt att blanda infälld och utanpåliggande el i samma rum.
Eftersom vi då ändå tänkt regla ut för att få ett ok ytskikt utan att riva bort de gamla fina tapeterna, och kunna dra ny el där - tänker jag att vi lika gärna kan stoppa in isolering i det utrymmet (på ytterväggarna). Så länge det inte skadar huset, så välkomnar vi den lilla vinst det ger. Timmerstommen är relativt tunn enligt min uppfattning, kanske 5 tum.
Vi ska givetvis även se över golvbjälklag och isoleringen på vinden, där behöver det nog fyllas på.
Men jag har för lite erfarenhet för att känna mig säker på om vi tänker rätt, om denna konstruktion är bra eller dålig. Det finns så mycket tvetydig information att hitta
Man vill helst isolera på utsidan för att få bäst effekt och bevara värmelagringsegenskaperna i timmerstommen. Fukt kan uppstå mellan timmer och isolering om isoleringen är på den varma sidan, om det är för mycket isoleringen så temperaturen faller för mycket innan den träffar timret. Vad jag kommit fram till när jag räknat så är det ok med 45mm isoleringen men skulle inte rekommendera mera. Du får tillräckligt högt ångmotstånd i de skivmaterialen du tänker för att förhindra att vid övertryck att varm och fuktigt luft trycks eller diffunderar igenom och det uppstår kondens.
Jo, att man ska isolera på utsidan är en sådan sak som gör att jag tvekar på min lösning. Ser att Hunton Träfiberisolering även finns i 35mm tjocklek, men då finns ju å andra sidan inga lämpliga reglar...surris skrev:
Man vill helst isolera på utsidan för att få bäst effekt och bevara värmelagringsegenskaperna i timmerstommen. Fukt kan uppstå mellan timmer och isolering om isoleringen är på den varma sidan, om det är för mycket isoleringen så temperaturen faller för mycket innan den träffar timret. Vad jag kommit fram till när jag räknat så är det ok med 45mm isoleringen men skulle inte rekommendera mera. Du får tillräckligt högt ångmotstånd i de skivmaterialen du tänker för att förhindra att vid övertryck att varm och fuktigt luft trycks eller diffunderar igenom och det uppstår kondens.
Tack, det är precis vad vi vill undvika. Befintlig el går i sågade spår i timret, men det känns inte alls som något vi vill göra. Det går ju såklart att dra elen till extra uttag osv utanpå väggarna, men om möjligt vill vi ha den infälld.H heimlaga skrev:
Hmm. Tänker du att skivorna sätts direkt på timret eller på reglar?A arkTecko skrev:
Jag blir så velig kring detta... Vill inte göra fel, så att huset tar skada. Tackar så hemskt mycket för era svar.
Men jag funderar väl egentligen över följande alternativ:
1. Sätta skiva (kanske träfiberskiva eller lerskiva och lerputsa) direkt på timmerväggarna, med utanpåliggande el för extra uttag mm.
2. Regla ut 45 mm och sätta infällda dosor på reglarna, isolera med träfiberisolering. Sen skivor.
3. Regla ut mindre och eventuellt göra åverkan på bakomliggande stomme enbart där dosorna ska sitta. Ev. 35 mm träfiberisolering. Sen skivor.
Slutligen, vad för skivor är ett bra val? Gips känns egentligen "fel", då det blir för slätt och rakt. Men kanske lumppapp ytterst? OSB + lumppapp? Råspont + lumppapp?
Jag hade reglat ut 45mm och isolerat med cellulosaisolering. Satt 22mm lerskivor på reglarna, och putsat ett tunt lager lerputs som ytskikt. Ingen annan ångbroms än putsen/skivorna, men se till att få det lufttätt kring eldosor och ev. andra genomföringar.
Jag har precis genomfört en renovering enligt ditt exempel 2.N NilsAxelsson skrev:Jo, att man ska isolera på utsidan är en sådan sak som gör att jag tvekar på min lösning. Ser att Hunton Träfiberisolering även finns i 35mm tjocklek, men då finns ju å andra sidan inga lämpliga reglar...
Tack, det är precis vad vi vill undvika. Befintlig el går i sågade spår i timret, men det känns inte alls som något vi vill göra. Det går ju såklart att dra elen till extra uttag osv utanpå väggarna, men om möjligt vill vi ha den infälld.
Hmm. Tänker du att skivorna sätts direkt på timret eller på reglar?
Jag blir så velig kring detta... Vill inte göra fel, så att huset tar skada. Tackar så hemskt mycket för era svar.
Men jag funderar väl egentligen över följande alternativ:
1. Sätta skiva (kanske träfiberskiva eller lerskiva och lerputsa) direkt på timmerväggarna, med utanpåliggande el för extra uttag mm.
2. Regla ut 45 mm och sätta infällda dosor på reglarna, isolera med träfiberisolering. Sen skivor.
3. Regla ut mindre och eventuellt göra åverkan på bakomliggande stomme enbart där dosorna ska sitta. Ev. 35 mm träfiberisolering. Sen skivor.
Slutligen, vad för skivor är ett bra val? Gips känns egentligen "fel", då det blir för slätt och rakt. Men kanske lumppapp ytterst? OSB + lumppapp? Råspont + lumppapp?
Reglat 45 mm som installationsskikt, dragit infälld el, 45 mm träfiberisolering, OSB och sist väggpanel. Efter mycket velande och informationssökning så kom jag fram till att det är en bra kompromiss. Det tycks vara ett mycket vanligt tillvägagångssätt. Jag monterade även en ångbroms först - inte spärr. Tänk på att du kan rikta väggarna om du reglar så de blir raka.
Det kommer alltid finnas de som hävdar att hela huset kommer ruttna upp om man gör på det sättet. Och så kommer det finnas de som å andra sidan hävdar att man kan plasta (helt diffusionstät). Det finns tyvärr inte ett "rätt" svar.
Jag velade som sagt mycket och kom sedan fram till att 45 mm var en bra och vedertagen lösning. När jag sedan satte igång och rev såg jag att någon före mig hade isolerat med 70 mm glasull, utan ångbroms och utan ventilation (självdrag) runt 70-talet. Det fanns inte en tillstymmelse av problem i min timmerstomme fast det, enligt vissa, hade begåtts alla fel av tidigare ägare.
Klicka här för att svara