31 691 läst ·
33 svar
32k läst
33 svar
Timer till varmvatten i duschen (Tonårsdöttrar)
Tar vattnet slut så är det dags att köpa en ny större beredare.
Ett bad i badkaret (150liter) ska motsvara en dusch på ca 12 minuter.
Så en 5-10 minuter dusch per person tycker inte jag är något att hetsa upp sig för.
Ett bad i badkaret (150liter) ska motsvara en dusch på ca 12 minuter.
Så en 5-10 minuter dusch per person tycker inte jag är något att hetsa upp sig för.
Vi var 3 tonåringar under energikrisens 70-tal. Vår far stod utanför med stoppur när vi duschade. 
Mer än 5 minuters vattenströmningsljud så fick vi "arga blicken" efteråt.
I duschtidslängd var det ingen skillnad mellan könen - allt var för länge tyckte pappa.
Lustigt nog kunde han tvätta bilen i timmar med strömmande vatten som i alla fall ibland var ljummet.
Det där sitter i, klarar att tvaga kroppen på en minuts vatten om det krävs.
Förresten var vår far ytterst generös på alla andra områden än ljust varmvatten i duschen.
Mer än 5 minuters vattenströmningsljud så fick vi "arga blicken" efteråt.
I duschtidslängd var det ingen skillnad mellan könen - allt var för länge tyckte pappa.
Lustigt nog kunde han tvätta bilen i timmar med strömmande vatten som i alla fall ibland var ljummet.
Det där sitter i, klarar att tvaga kroppen på en minuts vatten om det krävs.
Förresten var vår far ytterst generös på alla andra områden än ljust varmvatten i duschen.
Immobil... tack för länken, men den produkten verkar vara för låsbleck till dörrar, kan man verkligen koppla ihop den med en magnetventl för varmvatten?
Redigerat:
Påminner mej om när man själv var liten och bodde hemma, alltid tjat om hur länge vi ungar duschade (3st).
Sen när det kom sladd ungar var det minsann inga problem, rekordet blev nog när yngsta syrran skulle leka på gräsmattan i vattenspridaren och vi upptäcker att det är varmvatten pga att hon är ju så liten....
Jaja det är många år sen nu
Sen när det kom sladd ungar var det minsann inga problem, rekordet blev nog när yngsta syrran skulle leka på gräsmattan i vattenspridaren och vi upptäcker att det är varmvatten pga att hon är ju så liten....
Jaja det är många år sen nu
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Ursäkta, skickade fel länk. :blushing:
Här är den rätta:
http://www.sterners.se/se/Vara_produkter/Myntautomater/TM-220_Myntautomat
Här är den rätta:
http://www.sterners.se/se/Vara_produkter/Myntautomater/TM-220_Myntautomat
tack, måste erkänna att jag blev lite brydd av din första länk..
Sent from my E10i using Tapatalk
Sent from my E10i using Tapatalk
Du kan göra som jag har tänkte göra, jag har nu bara en 100 liters VVB vilket inte räcker till två vuxna och två små barn. Så jag planerar på att koppla in en till 100l VVB i serie till badrummet som jag kommer ha en timmer till så den bara värmer när det är rengörings tid. Jag kommer troligen koppla in en styrning till den så den bara är igång på kvällen.
Men du kan ha en hemlig knapp som du sätter på innan ni vuxna skall bada och sedan stänger av igen.
Men du kan ha en hemlig knapp som du sätter på innan ni vuxna skall bada och sedan stänger av igen.
Hej ha-ha välkommen till klubben.Har "bara" 1st kvar hemma som kör sina 30min duschar och ett evigt bankande på dörren och frågar man om det verkligen är nödvändigt att tappa vatten under hela 30min så blir man kallad för snålgubbe.Det finns så man styr med en magnetventil för myntinkast men som som någon skrev man vill ju inte bli ihågkommen som "pappa var så snål så vi fick inte duscha hemma"
Har inga tonårsdöttrar än, men det kommer väll. Som ren förbedelse har jag byggt ett eget skithus i källaren, så man i alla fall kan klara av den detaljen även när badrummet är okuperat. Jag får väll komplettera med egen dusch och egen VVB om det kniper senare...
Annars är genomströmningsberedare i värmepump eller acctank rätt bra. Det blir ju aldrig riktigt kallt, men duschar man för länge så är det inte så där behagligt skållhett längre.
Annars är genomströmningsberedare i värmepump eller acctank rätt bra. Det blir ju aldrig riktigt kallt, men duschar man för länge så är det inte så där behagligt skållhett längre.
Tror jag inte Jobbar med thermia pumpar och har själv en 8kw med slinga(tws) som är inbyggd 180L beredare och har förbrukat 3200 timmar för varmvatten och kompressorn ligger på 2.3kw och när det är som kallast så har jag lyckas mäta upp komressorn som mest när den har gjort varmvatten (mot slutet av körningen) 2.85kw men har inget badkar/pool så det beror nog på hur du använder för typ av energi och hur mycket varmvatten du tappar,Har haft min värmepump i 7år och inte fått slut på varmvatten än så längeCarl_Elvis skrev:
Ps men skulle man räkna cop så kan nog 6kw stämma rätt så bra men man kan säga att runt 20-25% av energiurtaget går till varmvatten och resten till värme men tycker man ska titta på hur snabbt varmvattnet värms upp.
Redigerat:
Ok. Har en Nibe VVB på 300 L från i höstas och i övrigt direktverkande el, så egentligen bryr jag mig inte så mycket om just duschens åtgång. Var bara lite nyfiken.
Nej det kan man inte räkna med som standard. Det går åt betydligt högre effekt. Vilket ju är kännbart för alla med egen VVB. Hade det endast gått åt 6kW skulle de allra flesta med egen VVB ha obegränsat med varmvatten vilket ju inte är fallet.Carl_Elvis skrev:
Här kommer ett räkneexempel:
Ingående vatten: 8 grader
Utgående duschvatten: 38 grader
Vattenflöde: 12 l/minut
Värmekapacitet vatten: 0,0697932 kW/liter/grad
0,697932*(38-8)*12= 26,8 kW
Har du andra förutsättningar så stoppa in dom i formeln. Skulle du till exempel ha ett extremt snålspolande duschmunstycke (6l/minut) så kommer du ner i 13kW men tonårsdöttrarna blir inte nöjda