8 236 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Timer med sladdutlopp till handdukstork
Ja betydligt mer tilltalande även om jag är lite "old school" när det gäller vägguttag i badrum överhuvudtaget... När det gäller vattentåligheten är jag inte speciellt oroad då torken/dosan sitter så långt bort från vatten som det bara går att komma...ampz skrev:Du var inte så förtjust i tanken på ett eluttag och en lös timer, men vad sägs om ett eluttag med integrerad timer?
Det blir betydligt mindre och snyggare än en stor ROT-ram med kaffetimer och kabelutlopp, och förmodligen även tåligare mot vatten.
Jag är lite tveksam till hur pass tät en ROT-ram är...
Antar att exempelvis den här skulle kunna funka. Hmm, få fundera... Tack för förslaget!
Ja det är ju också ett alternativ, blir faktiskt inte så mycket dyrare. Ja alla dessa alternativ... Får som sagt fundera.Akzid skrev:
Lite OT men noterade att den föreslagna torken är dubbelisolerad och inte ska jordas. Är det bara jag som tycker det känns lite läskigt med så mycket ojordad blank metall i ett badrum? Metall som man dessutom garanterat kommer att peta på blöt och barfota...:O
Jag satte timer på torken, och har gjort erfarenheten att två timmar normalt inte räcker. Fyra timmar brukar behövas.Alfredo skrev:
Tror inte det är någon fara med dubbelisolerat!Alfredo skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 942 inlägg
Inte värre än vilken (lös) metalldel som helst, t.ex tvålkoppen! Elen i torken ska vara tillförlitligt dubbelisolerad från detta metallhölje...Alfredo skrev:
Vi hade dock en het tråd för några månader sedan om man ändå skulle skyddsjorda metalldelar på klass II-materiel, men jag tror vi enades till slut om att det faktiskt var förbjudet om man inte samtidigt klassade om apparaten till klass I (skyddsjordad).
Nej det ska ju naturligtvis vara OK så jag är väl gammaldags. Gillar jordade prylar, ogillar eluttag i badrum och har en tvålkopp som inte ens är ansluten till elnätet...Bo.Siltberg skrev:
Ska du/ni gå och starta handdukstorken en timme innan dusch/bad varje gång då eller?
För handdukstork har man för komfort. Dvs för att få uppleva lyxen att torka sig med en varm handduk.
Inte som många tror, för att handduken ska torka.. Det gör den ganska säkert ändå!
För handdukstork har man för komfort. Dvs för att få uppleva lyxen att torka sig med en varm handduk.
Inte som många tror, för att handduken ska torka.. Det gör den ganska säkert ändå!
Kommenterade det lite i #15. Eftersom det finns handdukstorkar med inbyggd timer måste det ju vara flera som är lika tokiga som jag...Rrrrr skrev:
Tillverkare av handdukstorkar (och alla andra prylar för den delen) lägger till finesser som de tror SÄLJER.. Som det finns efterfrågan på!Alfredo skrev:
Inte sådant som de nödvändigtvis tror gör någon nytta
Tänk, då har jag installerat flera handukstorkar utan att veta varför jag har installerat dem. Jag har alltid trott att jag hade dem för att handdukarna skulle torka.Rrrrr skrev:
Och visst torkar handdukarna även utan torken. Fast inte alltid till nästa gång man ska använda dem.
Mja, men man bör göra en egen bedömning också. Mindre nogräknade företag sätter gärna symbolen för dubbelisolerat på sina billiga ojordade produkter så att de kan fortsätta sälja dom.Akzid skrev:
Jag skulle sätta in en IP44 radiator i ett badrum. Såg att det var ojordat och dubbelisolerat.
Men ventilationshålen vid termostaten var så stora att jag om jag verkligen ville nog skulle kunna komma åt strömförande delar med lillfingret.
Gick och lämnade tillbaka den.
Håller med om att en handdukstork borde vara jordad. Finns ingen anledning att inte ha dom jordade.
En dubbelisolerad produkt får inte vara konstruerad på det viset att en spänningsförandeledare kommer åt något metallhölje..
När det gäller pax tror jag att de har koll på läget...
Tänk också på om du sätter in något jordat i badrummet och inte tidigare har haft något jordat föremål där så ska du göra en kompletterande skyddsutjämning på övriga främande ledande delar.
När det gäller pax tror jag att de har koll på läget...
Tänk också på om du sätter in något jordat i badrummet och inte tidigare har haft något jordat föremål där så ska du göra en kompletterande skyddsutjämning på övriga främande ledande delar.
Det är väl få produkter som är konstruerade på detta sätt får vi hoppas.... Det är ju när något går snett och det händer som jag uppskattar att produkten är jordad.Akzid skrev: