Skillnaden mellan pordrän och isodrän är (vad jag kan se) att isodräns EPS-kulor i skivorna är hela runt om medans pordrän är skuret = delade kulor = inget gummiskikt runt om varje kula = tar upp vatten.

Själv har jag snöat in på Optidrain vars skivor jag tycker är likvärdiga med isodrän. Varför jag väljer Optidrain beror på den täta duken. Jag tycker att ju mindre vatten/fukt som kan komma i närheten av väggen desto bättre.

Att jag sedan fått ett bra pris gör inte det hela mindre intressant.

Vad jag förstår så är Pordrän, Jackondrän och Genevads produkter likvärdiga.

Vill ju komma så billigt undan, och eftersom jag inte har särskilt fuktig mark, så är det mest isoleringsvärdet som är intressant.

Man märker att exempelvis fästmassan är nästan dubbelt så dyrt som kakelfix (som vissa rekommenderar)
Sedan är ju listen svindyr. Där borde man ju kunna hitta på något, och spara en slant.

Tätskiktet varierar oxå i pris ganska kraftigt mellan fabrikaten.

Om man vill ha isodrän eller
pordrän (dvs inte tät duk) är man dumsnål om man köper pordrän då trots att kulan inte är vattentät?

Mangelito skrev:
Man märker att exempelvis fästmassan är nästan dubbelt så dyrt som kakelfix (som vissa rekommenderar)
Sedan är ju listen svindyr. Där borde man ju kunna hitta på något, och spara en slant.

Tätskiktet varierar oxå i pris ganska kraftigt mellan fabrikaten.
Läser tråden med intresse - håller också på att kolla priser och leverantörer.

Fästmassans uppgift är väl att hålla skivan på plats tills hålet är återfyllt ? Borde isåfall funka med nästan vad som helst ?

Täcklisten har en viktig funktion så där kan det nog vara ide att låta det kosta en slant - förutsatt att det blir bra. Listen är väl egentligen den "svaga punkten" i konceptet. Börjar listen läcka är risken stor att man får in smältvatten.

Täcklisten borde ju funka med en bockad aluminiumlist från plåtisen - eller billig fönsterplåt från Lindab?

Ang. listen, så är det bara vissa som rekommenderar att man skall både byggsilicona och spika, medans andra endast spik. I vilket fall som helst kommer jag köra en sträng för att vara på den säkra sidan.

En annan grej jag märker när jag ringer runt är att det är väldiga lokala avvikelser. Tyvärr bor jag där inte så många varianter finns. Nu står det iaf mellan Genevad, Jackon och pordrän.

Vill ju komma så billigt undan, och eftersom jag inte har särskilt fuktig mark, så är det mest isoleringsvärdet som är intressant.
Vore intressant att se lite priser, Mangelito.
är man dumsnål om man köper pordrän då trots att kulan inte är vattentät?
Det beror helt på hur fuktigt du har det runt kåken. I Mangelitos fall verkar det ju vara torrt och fint så jag förstår att han kollar på pordrän, jackon och genevad.

Magnelito: Jag är också nyfiken på priser.

Det jag har fått från Pordrän är:
10 cm skivor: 145 kr/kvm
7 cm skivor: 95 kr/kvm
Täcklist: 23 kr/m
Duk: 10 kr/kvm
Dränrör: 29/m

Isodrän:
10 cm skivor: 204 kr/kvm
Täcklist: 33 kr/m
Duk: 9 kr/kvm

Vår mark består av sand så jag går nog på snikvarianten också!

är man dumsnål om man köper pordrän då trots att kulan inte är vattentät?
På pordäns hemsida står det så här:

"Varje expanderad cellplastkula är helt omsluten av ett speciellt bindemedel. Förutom att det limmar samman cellplastkulorna förhindrar det att cellplasten absorberar fukt och vatten. Detta är mycket viktigt för materialets funktion och livslängd. Fuktiga isoleringsmaterial har mycket dåliga isoleringsegenskaper."

Är det verkligen nån skillnad på Isodrän och Pordrän?

Ubbe skrev:
Fästmassans uppgift är väl att hålla skivan på plats tills hålet är återfyllt ? Borde isåfall funka med nästan vad som helst ?
Varför krångla med fästmassa?:-/ Blir både dyrare och tar längre tid. Använd isolerhållare istället

Jackon fästbruk - 50kr/kg
Kakelfix - 40kr/5kg

De billigaste skivorna jag hittat är för tillfället Jackon. 61kr/m2. Det är för 50mm skiva. 1600x1000m.

Genevads skiva kostar 92kr/m2. 60mm. 1200x600.

Tilläggas bör att jag har en källare som inte kommer bli något beboligt. Huset är byggt -42. De fyra rummen källaren består av kommer förbli tvättstuga, pannrumm, förråd och verkstad, dock i fräschare version. All puts är släppt från väggarna. Dels pga tät färg, och dels pga dagvattenledningarna är sönder/igensatta.

Genevad har ingen egen produkt för det tätmembran som styks en bit upp på grundmuren. De rekommenderar kallasfalt.

Det känns som att man bör kolla upp alternativ för fastsättningsbruk, täcklist och dräneringsrör.

Skivorna kan man ju köpa på billigaste stället. Använder man Optidrains/fuktsparren.se:s lösning bör man kanske köra med deras duk också som är vattentät men difföppen.

Dräneringsrör kostar 100kr/4m på rinkabyrör.
Flexböjar kostar 42 kr/st
Täcklisten kan ju ersättas med en fönsterplåt. Byggmax har billiga 39.95-44.95 för två meterslängder, fast det blir ju nästan som plastdito original för 23 kr/m

///Snåljåpen

Om jag bara kollar på skivorna (100 mm) i min offert jag pratade om ovan hamnar de på 38,40/m².

Jag har också fått pris på OptiDrain (samma som starfighter pratar om) från samma återförsäljare, och jag fick 115 kr/kvm. Det verkar ju helmärkligt eller skall du köpa enorma mängder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.