Fick köpa gymutrustning för att få vettiga linhjul... Aluminiumtrissa och 6202 lager...
Aluminiumtrissor med 6202 lager monterade på stålkonstruktion i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, har letat efter större såna, men inte lyckats hittta..... Det ska vara 10 mm diameter på dem ..

Tack för tipset i alla fall! 👍
Jag förutsatte att du skulle tillverka en själv! 😉 Då passar det både gaffeln och vajeränden perfekt.
 
G Guson skrev:
Jag förutsatte att du skulle tillverka en själv! 😉 Då passar det både gaffeln och vajeränden perfekt.
Jag kanske blir tvungen...
 
Tack Brexit! (Och den svaga kronan)

Köpte en sån här;
Plastbehållare med svart lock och metallfäste, antagligen en del från Carbuilder solutions köpt i England.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och tre såna här;
Mässingskoppling från Carbuilder Solutions, visad i närbild mot en vit bakgrund. Kopplingen har gängor i ena änden och ett munstycke i andra änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


från Carbuilder solutions i England.
Kostade totalt med frakt 60 pund.
Betalade i pund, dvs min bank gjorde växlingen.
Draget 825,42 kronor.

Nu har det landat i Svedala.
PostNord vill ha 272 spänn i tull/moms varav 100 spänn är deras hanteringsavgift.

Totalt 1097 spänn. 🤯
 
  • Wow
vcx och 1 till
  • Laddar…
Uppåner idag...
En metallram som del av ett byggprojekt ligger uppochned i ett garage, omgiven av verktyg och material som däck, brädor och metallplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vart man än tittar så hittar man nya ställen att svetsa...

Närbild av en stålram med nyligen svetsade fogar. Verktyg och byggmaterial synliga i bakgrunden av ett organiserat verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni som vet, vet... 😂
 
  • Gilla
Bjober och 5 till
  • Laddar…
Hur många tvingar? Alla.
En stålkonstruktion i en verkstad fäst med många tvingar och mätband. Hyllor med trä, verktyg och utrustning syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incinerator och 4 till
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur många tvingar? Alla.
[bild]
TIG på hela rörhögen eller fuskar du med lite mer tidseffektiv MAG?
 
F fsn skrev:
TIG på hela rörhögen eller fuskar du med lite mer tidseffektiv MAG?
Bara TIG ... 🤯

Skulle säkert få låna svärfars trådspruta, men om jag "ok" på att svetsa TIG så är jag klappkass på MAG ...
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bara TIG ... 🤯

Skulle säkert få låna svärfars trådspruta, men om jag "ok" på att svetsa TIG så är jag klappkass på MAG ...
Det är ju bara att ställa in och trycka på knappen med viss förenkling av verkligheten men ändå… Jag har extremt svårt att förstå hur man kan behärska TIG men vara kass på MAG. Jag kan hanka mig fram på MAG i den omfattningen att en okunnig hobbysvetsare kan få för sig att jag vet bad jag håller på med men sätt en TIG-torch i händerna på mig….. det är ”kattknull” över det.
 
F fsn skrev:
Det är ju bara att ställa in och trycka på knappen med viss förenkling av verkligheten men ändå… Jag har extremt svårt att förstå hur man kan behärska TIG men vara kass på MAG. Jag kan hanka mig fram på MAG i den omfattningen att en okunnig hobbysvetsare kan få för sig att jag vet bad jag håller på med men sätt en TIG-torch i händerna på mig….. det är ”kattknull” över det.
Det är väl mest att jag inte svetsat något sen gymnasiet typ... Mer än att laga lite rost på några bilar genom åren.. kan säkert lära mig det med, men jag gillar verkligen att svetsa TIG... 😀
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Även om inte någon svets är lång så är de väldigt många på en sådan ramkonstruktion. Bara att jobba vidare 👍
Tagit något beslut om färg på ramen?
 
A Anderscurl skrev:
Även om inte någon svets är lång så är de väldigt många på en sådan ramkonstruktion. Bara att jobba vidare 👍
Tagit något beslut om färg på ramen?
Nä, inget slutgiltigt.. slutar säkert med tråkig svart..

Det värsta är ju att man alltid behöver stadiga stöd för båda armarna när man TIG-svetsar... Med mig/mag kan man ju alltid stöda den ena med den andra....

Och så alla konstiga ställningar man får stå i .. hade funderingar på att bygga ett rotisseri (?) men struntade i det ..
 
Där är tvingar bra. Kan ge en extra stödpunkt att vila handlederna på.
Själv lutar jag åt en ljus färg på ramen. Mest för att jag läst på diverse forum att eventuella sprickor ska synas tydligare då.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tvingar är bra.. önskar jag köpt den här kameramojängen tidigare med....
Kamerafäste monterat på metallskelett och justerbart stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Lite förstärkningar på tapeten idag;
Byggprojekt där metallram förstärks och riktas om; verktyg och komponenter ligger i bakgrunden på en verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också upptäckt att 1,6-liter grenröret är annorlunda än 1,8 .. 1,8 går längre ner, och längre bak... 😖 Nästintill omöjligt att få med på bild men.. .
Tanken är att avgasröret ska gå ut i grön ring, men nu hamnar det i röd (ramen är uppåner)...
Närbild på ett grenrör till en bilmotor där avgasrörets placering visas. Ramen är uppochnedvänd med avgasröret som ska gå ut i grön ring, men nu hamnar i röd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild på ett bilmotorutrymme med en person som håller ett avgasgrenrör, visar skillnader mellan två olika rörstorlekar (1,6-liter och 1,8-liter).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ramkonstruktion med ett grenrör som går genom en röd cirkel istället för en grön, med ramen upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.