richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis, fel av mig, antog bara att det var .se ;)
Dessa rör är rullformade och svetsade/värmebehandlade in-line :)

Om jag kommer ihåg rätt så sades det att fördelarna med dessa rör var att tjockleksvariationen är mycket mindre än ett likvärdigt sömlöst rör, där du aldrig vet dess svaga punkt. Här kan man anta att det är svetsen som är den svaga punkten, men den ska ha i princip samma egenskaper som övriga röret då röret värmebehandlas efter svetsningen.
Jag lade till lite info i min post över, priset är ju rimligt, om man bor i närheten av Borlänge .. :)

Hur ska man kunna värmebehandla en hel ram som "hemmabyggare"? Jag har ju aldrig sett nån göra det, inte läst om det i SFRO-handboken heller ... (men så mycket lyssnade jag på Industriprogrammet så jag vet att det är nödvändigt i vissa fall)

EDIT: hittade SSABs produktblad för Docol R8, och det säger såhär; "The tubes are not intended to undergo any heat treatment after welding":thinking:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För att sätta det i perspektiv, de rören SFRO-handboken rekommenderar (EN 10305-4,E235+N) i dimension 25x2 kostar 260 spänn/meter från min lokala stålleverantör.

E220/235 EN10305-5 i dimension 25x25x2 precisionsrör kostar 43 spänn ..

Det måste ju finnas något däremellan?
Det lokala röret bör väl duga. Du ska inte behöva värmebehandling efter att du svetsar. Påstår din SFRO kille att det inte är ok?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det lokala röret bör väl duga. Du ska inte behöva värmebehandling efter att du svetsar. Påstår din SFRO kille att det inte är ok?
Han svarade såhär; "Kvalitet på rören skall vara 355-stål. Läs vår bok, och alla tips på hemsidan!" (han har inte sagt något om värmebehandling, tyvärr verkar han inte så pigg på att bolla ideer via mail, men jag fattar ju att jag inte är ensam om att tycka det är kul..)

Det finns ju ett utdrag ut handboken publicerat av någon, bla länkat på "Locost sweden" (ironisk nog är det en bild på en ram byggd i svetsade precisionsstålrör på deras förstasida) men den är ju rätt luddigt, och inte allt anpassat för "super seven/locost"-ramar..
 
Grannens bygge är av fyrkantrör, vanliga svetsade. Han bygger efter någon ritning, ska ha en Volvo B23 med turbo.
Protte
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Grannens bygge är av fyrkantrör, vanliga svetsade. Han bygger efter någon ritning, ska ha en Volvo B23 med turbo.
Protte
Jag ser ju folk överallt som bygger i vanliga svetsade stålrör, jag kan inte fatta varför det är så svårt att få ett rakt svar från SFRO om det? Det borde ju vara samma överallt?
 
Letade fram pärmen på mitt super7 bygge. Tänkte att jag skulle ha kvar något material intyg där. Men icke. I mina papper står det att ramen är konstruerad av 25x25x2mm med sträckgräns 235N/mm2 och brottgräns 360-470N/mm2 DIN 2395. Dessa rör köpte jag av en lokal svets och smidesverkstad. Standard rör de hade på hyllan. Så DIN 2395 rör ska fungera fint. Hade kvar artikel nr på de runda rören som användes i hjulupphängningen om det är av intresse.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det beror ju mycket på vilka dimensioner man använder, med ett dussinmaterial får man kanske gå upp ett snäpp. Ska man bygga absolut lättaste ramen så får man ta till exklusivare material.

till framvagn är det nog lämpligt med lite bättre material.

Nu är det en LowCost så den blir lite tyngre.
Protte
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det beror ju mycket på vilka dimensioner man använder, med ett dussinmaterial får man kanske gå upp ett snäpp. Ska man bygga absolut lättaste ramen så får man ta till exklusivare material.

till framvagn är det nog lämpligt med lite bättre material.

Nu är det en LowCost så den blir lite tyngre.
Protte
När jag räknar på det så är ju massan på ett 25x2 runt rör ca 25% mindre än på ett 25x25x2 fyrkantsrör... Frågan är om ett runt rör går att ersätta ett fyrkantigt med rakt av... Då är ju ca 5000 spänn inte helt orimligt.. Lite krångligare byggprocess, men å andra sidan ser ju runda rör mycket bättre ut... Jag ska nog maila ME racing och fråga, de verkade ha rätt bra koll på rambygge... :D
 
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag lade till lite info i min post över, priset är ju rimligt, om man bor i närheten av Borlänge .. :)

Hur ska man kunna värmebehandla en hel ram som "hemmabyggare"? Jag har ju aldrig sett nån göra det, inte läst om det i SFRO-handboken heller ... (men så mycket lyssnade jag på Industriprogrammet så jag vet att det är nödvändigt i vissa fall)

EDIT: hittade SSABs produktblad för Docol R8, och det säger såhär; "The tubes are not intended to undergo any heat treatment after welding":thinking:
Förstår det, kanske blir orimligt dyr frakt.

Tror som du säger det är väldigt få som värmebehandlar färdig konstruktion i dessa fall.
Problemet brukar vara där det blir mycket svets, dvs där det tillsätts mycket värme, typ långa och grova fogar.

Jag vet inte om jag tolkar dig rätt, men jag antar att SSAB syftar till att du som sagt inte behöver värmebehandlas.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Förstår det, kanske blir orimligt dyr frakt.

Tror som du säger det är väldigt få som värmebehandlar färdig konstruktion i dessa fall.
Problemet brukar vara där det blir mycket svets, dvs där det tillsätts mycket värme, typ långa och grova fogar.

Jag vet inte om jag tolkar dig rätt, men jag antar att SSAB syftar till att du som sagt inte behöver värmebehandlas.
Tja, kan man få det kapat i 2-meters bitar så det går in i Mondeon så är ju bara en dagsutflykt bort... Eller iofs, det är 18 snitt med bågfilen... Kan det nästan vara värt, om de tar betalt som min lokala stålnasare, som tar 50 spänn per kap...

Edit: jag tror de menar att det inte behöver värmebehandlas, men "intended" är ju ett speciellt ordval...
 
richardtenggren
Gällande dimensionerna så ger ett snabbt överslag att ett 30x2 är marginellt styvare än 25x25x2. Du kan jämföra böjtröghetsmoment mellan olika profiler.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Eftersom det i stora drag är en fackverksram är inte böjstyvheten jätteviktig, men det är mycket enklare att bygga med fyrkantsrör.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Eftersom det i stora drag är en fackverksram är inte böjstyvheten jätteviktig, men det är mycket enklare att bygga med fyrkantsrör.
Bygga ramen är inget problem, men att räkna på det är inte min starka sida .. Tyvärr, eftersom jag gärna hade velat optimera vikten ..
 
  • Gilla
Matskg
  • Laddar…
Men du får väl problem med vikt/effekt vid registreringsbesiktningen, men det finns ju blytackor.

Protte
 
  • Gilla
Matskg
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Men du får väl problem med vikt/effekt vid registreringsbesiktningen, men det finns ju blytackor.

Protte
SFRO arbetar ju för att förändra detta, för att man ska kunna använda moderna motorer, så jag hoppas att det kanske är någon förändring på den punkten tills jag är klar. Planen är att utgå ifrån den lilla 1,6-liters motorn i Miata NA, tror den ligger på 115 hk, och då hamnar man med nuvarande regler på minimivikt 560 kilo ... Jag hoppas komma ner i 500 kilo, men det är nog lite optimistiskt .. :)
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.