Jag har en trappa till en inredd vindsvåning som är väldigt brant och befintliga plansteg är alldeles för grunda för att det ska kännas säkert. Min tanke är att montera nya plansteg av samma sort man ofta ser på lofttrappor eller spartrappor (se bilder). Alltså där ena sidan av steget är djupare än andra.

Är det någon som har en bra idé om hur jag skulle kunna tillverka dessa så att de blir så identiska som möjligt? Jag har en del handverktyg och maskiner till mitt förfogande och kan tänka mig att utöka maskinparken om det behövs, men jag har inte tillgång eller utrymme för större stationära maskiner.

Spontant kan man tycka att det borde gå att få till med sticksåg, men jag är osäker på om jag skulle kunna få dem så symmetriska som jag önskar. Om man hade någon form av jigg att jobba emot så borde det kanske vara lättare men jag vet inte hur en sådan skulle kunna tänkas se ut.

Tar gärna emot förslag på material också. Här är det formstabilitet och kostnad som har prio då jag troligtvis kommer måla fronten och klä plansteget med någon form av matta.

Vit trästege i ett inomhusutrymme med möbler och spegelreflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern trätrappa med unik design, glasräcken, vitt staket, parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första motfrågan: Måste de vara exakt lika?

Karrock
Du gör en fin mall av en hård, tunn skiva. Ritar av. Sticksågar/bandsågar någon mm utanför strecket. Sen går du över med en fräs och tar in det precis till strecket, kullagret med stöd mot mallen.

27mm limfog-hyllplan kanske kan funka, eller dubbla 18mm.

• Gilla
Byurn och 1 till
  • Laddar…
*fräsen används alltså för att skära ut stegen.

K
Jag hade gjort som Karrock beskriver ovan. Mallen hade blivit i 12mm mdf som både är billigt och enkelt att få snyggt/jämnt.

Karrock Karrock skrev:
Du gör en fin mall av en hård, tunn skiva. Ritar av. Sticksågar/bandsågar någon mm utanför strecket. Sen går du över med en fräs och tar in det precis till strecket, kullagret med stöd mot mallen.

27mm limfog-hyllplan kanske kan funka, eller dubbla 18mm.
Okej, så frässtålet tar hela djupet alltså? Har aldrig jobbat med handöverfräs men har letat efter en anledning att köpa en.

Har rätt mycket verktyg i Makitas 18V-serie, Skulle https://www.makita.se/product/drt50.html funka eller rekommenderar ni någon annan? Vad behöver jag för tillbehör?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Första motfrågan: Måste de vara exakt lika?
Nja, men om jag ska göra något så vill jag gärna åtminstone ha målsättningen att det ska bli så bra som möjligt.

Karrock
B Bonzo2000 skrev:
Okej, så frässtålet tar hela djupet alltså? Har aldrig jobbat med handöverfräs men har letat efter en anledning att köpa en.

Har rätt mycket verktyg i Makitas 18V-serie, Skulle [länk] funka eller rekommenderar ni någon annan? Vad behöver jag för tillbehör?
Inte nödvändigtvis hela djupet. Det går att göra ett par passager.
Många youtubesnickare gör sånt. Hittade denna ganska vettiga genomgång. Han har en bordfräs, men det går med handöverfräs eller kantfräs också. I slutet visas hur frässtålen ser ut, och hur man kan lösa det om arbetsstycket är tjockt.

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:

Har rätt mycket verktyg i Makitas 18V-serie, Skulle [länk] funka eller rekommenderar ni någon annan? Vad behöver jag för tillbehör?
Jag skulle nog tagit med sladd för att kunna jobba lite snabbare utan att det blir för dyrt. Du behöver ett kantfrässtål, det är ett rakt stål med kullager som kan följa mallen. Om du sågar nära sträcket går det fräsa allt i ett tag. Annars kan du behöva ta halva djupet först och då kan du behöva olika stål beroende på hur kraftig mallen är (så inte kullager hamnar utanför). Använd rätt varvtal för stålet.

På billiga frässtål är det inte ovanligt att kullager går sönder, då kommer du troligen sabba biten du jobbar med. Rengör stålet ofta om du kör i barrträ, det blir lätt kleggigt av harts som gör det slött. Går även bryna raka stål.

Fräs är användbart och gör sticksåg och andra fulsågar gångbara inom finsnickeri.

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Jag skulle nog tagit med sladd för att kunna jobba lite snabbare utan att det blir för dyrt. Du behöver ett kantfrässtål, det är ett rakt stål med kullager som kan följa mallen. Om du sågar nära sträcket går det fräsa allt i ett tag. Annars kan du behöva ta halva djupet först och då kan du behöva olika stål beroende på hur kraftig mallen är (så inte kullager hamnar utanför). Använd rätt varvtal för stålet.

På billiga frässtål är det inte ovanligt att kullager går sönder, då kommer du troligen sabba biten du jobbar med. Rengör stålet ofta om du kör i barrträ, det blir lätt kleggigt av harts som gör det slött. Går även bryna raka stål.

Fräs är användbart och gör sticksåg och andra fulsågar gångbara inom finsnickeri.
Det här lades iofs på hyllan ett tag, men så här 18 månader senare kan jag glatt meddela att jag gjort klart planstegen. Jag gjorde en mall i MDF och grovsågade först med sticksåg och körde det sista med fräsen på det sätt du beskriver. Det var egentligen inga större problem när man väl fått testa lite.

Jag har dock fått andra projekt som prioriterats, så stegen är inte monterade ännu, men vilken dag som helst nu så...

Edit: Du nämner "rätt hastighet för stålet". Hur vet jag vilken hastighet som är rätt? Jag testade mig fram när jag gjorde det här, men om det finns någon tumregel så kanske det kan vara till hjälp nästa gång.

Oj missade helt att jag svarade på en gammal tråd.

Men generellt så gäller ungefär de här siffrorna
<12mm 22k rpm
12-25mm 14-17k rpm
25-50mm 12-14k rpm

Men får du brännmärken så bör man öka matningen eller sänka hastigheten. Kan dock även bero på slöa eller harts-täckta skär.

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Oj missade helt att jag svarade på en gammal tråd.

Men generellt så gäller ungefär de här siffrorna
<12mm 22k rpm
12-25mm 14-17k rpm
25-50mm 12-14k rpm

Men får du brännmärken så bör man öka matningen eller sänka hastigheten. Kan dock även bero på slöa eller harts-täckta skär.
Ingen fara. Jag fick annat för mig så jag tog inte tag i det förrän i våras, så du var inte så mycket för sent som man kan tro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.