hej!
jag har ekskivor i köket, känns inte som det fungerar till bakning.
jag tänkte skaffa nån typ av skiva man kan lägga på köksön när man ska baka.
vill ha en ganska stor, kanske 60x80 minst.
jag såg någon som använde en plywoodskiva, (en vanlig ljus, inte en hårdvaxad brunsvart) men kan det verkligen fungera? tänker på hygien osv...
vilken skiva hade ni valt?
jag har ekskivor i köket, känns inte som det fungerar till bakning.
jag tänkte skaffa nån typ av skiva man kan lägga på köksön när man ska baka.
vill ha en ganska stor, kanske 60x80 minst.
jag såg någon som använde en plywoodskiva, (en vanlig ljus, inte en hårdvaxad brunsvart) men kan det verkligen fungera? tänker på hygien osv...
vilken skiva hade ni valt?
Arbetade som bagare i dryga tio år och i bageriet hade vi bord med skivor av ek som oljades då vi gjort rent. Ett fantastisk underlag att hantera alla sorters degar. Bordets dagliga underhåll var att skrapa bort så mycket som möjligt med en sickling och därefter ljummet vatten som omedelbart skrapades av med en vanlig spackelspade och sedan torkades innan vi lade ett tunt lager paraffinolja som fick dra några minuter innan överflöd torkades av. Under de år jag arbetade där hade vi aldrig några problem med borden som höll sig lika fina år efter år.camaro1969 skrev:hej!
jag har ekskivor i köket, känns inte som det fungerar till bakning.
jag tänkte skaffa nån typ av skiva man kan lägga på köksön när man ska baka.
vill ha en ganska stor, kanske 60x80 minst.
jag såg någon som använde en plywoodskiva, (en vanlig ljus, inte en hårdvaxad brunsvart) men kan det verkligen fungera? tänker på hygien osv...
vilken skiva hade ni valt?
Idag har jag en stavlimmad 28mm ekskiva 75x75mm för mina surdegar och behandlar den ungefär på samma sätt som vi gjorde i bageriet för snart tjugo år sedan. För klassiska jäsdegar nyttjar jag laminatskivan i vår köksö som funkar fint.
Lycka till i bakandet/Magnus
visst mena du 75x75cm? inte mm?Hunnern skrev:Arbetade som bagare i dryga tio år och i bageriet hade vi bord med skivor av ek som oljades då vi gjort rent. Ett fantastisk underlag att hantera alla sorters degar. Bordets dagliga underhåll var att skrapa bort så mycket som möjligt med en sickling och därefter ljummet vatten som omedelbart skrapades av med en vanlig spackelspade och sedan torkades innan vi lade ett tunt lager paraffinolja som fick dra några minuter innan överflöd torkades av. Under de år jag arbetade där hade vi aldrig några problem med borden som höll sig lika fina år efter år.
Idag har jag en stavlimmad 28mm ekskiva 75x75mm för mina surdegar och behandlar den ungefär på samma sätt som vi gjorde i bageriet för snart tjugo år sedan. För klassiska jäsdegar nyttjar jag laminatskivan i vår köksö som funkar fint.
Lycka till i bakandet/Magnus
men det blir väl rätt mycket repor när man tex skär till kanelbullar... det vill jag undvika då man vill försöka hålla bänkskivorna fina..
en ekskiva kan man ju köpa avsedd för endast bakning som man plockar undan.. men de är ju så himla tunga att handskas med.
Bygghandeln, dom välsorterade kan ha det hemma annars får man beställa.camaro1969 skrev:
https://www.xlbygg.se/norrbytra/sortiment/skivmaterial/plywood/bjorkplyw-bb-c-6x2440x1220-30389
japp, en liten kant på "framsidan" alltså till vänster i bild
nä det fungerar bra, har slagit sig lite.
eventuellt några mjuka kuddar under men vi lägger kökshamddukar mellan när det används
eventuellt några mjuka kuddar under men vi lägger kökshamddukar mellan när det används
Klicka här för att svara
