nino nino skrev:
Fingerskarvad, slår den sig verkligen mindre än en vanlig? Kan ju vara 2-2.5m innan skarven kommer
Byggmax har nån stavlimmad regel, den tänkte jag ev använda
I vår tillbyggnad använde snickarna nyss reglar till innerväggarna som bestod av ca 30cm fingerskarvade bitar. Borde ju slå sig. Men tveksamt om de finns för utomhusbruk? Kanske inte heller behövs inuti porten?

P plan-g skrev:
Ska strax börja bygga mina.

Tänkte använda fingerskarvad regel för att slippa vändlimma. 45x120 lagom eller räcker 45x90? Någon risk att fingerskarvad ej tål ev. fukt och ställer till med problem? Bör väl inte bli särskilt fuktigt men jag skippar yttre plywooden och sätter panel direkt på ramen.
Ja man säger väl att fingerskarvat inte ska slå sig lika mycket. Kan nog stämma, men jag tycker de kan slå sig ändå och mer oberäkneligt än vanliga. En vanlig regel slår sig oftast åt ett och samma håll (tänk bananform), medan fingerskarvat kan slå sig åt lite olika håll (tänk S-form).

Vill man vara på säkra sidan är nog vändlimmat att föredra ändå, trots det extra jobbet. Så sover man bättre på nätterna sen. :)

• Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Ska strax börja bygga mina.

Tänkte använda fingerskarvad regel för att slippa vändlimma. 45x120 lagom eller räcker 45x90? Någon risk att fingerskarvad ej tål ev. fukt och ställer till med problem? Bör väl inte bli särskilt fuktigt men jag skippar yttre plywooden och sätter panel direkt på ramen.
Jag har precis tillverkat et par dörrar till och prövade denna gång att använda mig av fingerskarvat virke som jag dessutom limmade ihop med något som i Finland kallas för kertopuu, det är en regel gjord av plywood menad för innerväggar. Kan lägga upp mer bilder senare från början till slut ifall någon är intresserad

Närbild på fingerskarvat trä ihoplimmat med kertopuu, en plywoodregel för innerväggar, vid tillverkning av dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fingerskarvade dörrar under tillverkning på arbetsbänk med plywood och kertopuu i verkstadsmiljö, omgivet av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Yggen och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.