52 438 läst ·
62 svar
52k läst
62 svar
Tillverka egen slagport
Hej, jag tänkte bara tacka för alla inlägg här i tråden som jag har tagit inspiration och kunskap från. Jag har byggt egna slagportar till en av garagets portar nu. Ramverk av reglar 45x70, 7 mm plywood på insidan, 17 mm spontad dubbelfaspanel i gran på utsidan, träfiberisolering inuti. Tänkte behandla med roslagsmahogny i vår.
Det tog sin tid, över ett år med enskilda insatser här och där. Men i effektiv tid kanske ca en veckas arbete skulle jag gissa. Men mycket billigare än att köpa nya med montering!
Bifogar lite bilder från arbetsgången här. Känner mig nöjd! Definitivt ett projekt som man klarar av om man är lite normalhändig. Portarna blev dock rätt så tunga, så det krävdes två personer för att montera dem när de väl var byggda.
Det tog sin tid, över ett år med enskilda insatser här och där. Men i effektiv tid kanske ca en veckas arbete skulle jag gissa. Men mycket billigare än att köpa nya med montering!
Bifogar lite bilder från arbetsgången här. Känner mig nöjd! Definitivt ett projekt som man klarar av om man är lite normalhändig. Portarna blev dock rätt så tunga, så det krävdes två personer för att montera dem när de väl var byggda.
Ser ut att vara klyvda och förhoppningsvis vändlimmade! Det är väl tanken för att portarna inte ska slå sig? 🙂
Jag vändlimmade reglarna, men jag vet inte hur pass nödvändigt det var egentligen då jag hade köpt fingerskarvade som inte ska löpa samma risk att slå sig som vanliga.nino skrev:
Jag skulle nog vilja ha en skiva av nåt slag på insidan för att styra upp hela konstruktionen. Men jag vet inte, kanske går det bra utan. Isoleringen kan man väl skippa om man vill.
Alla reglar idag har väl rundade hörn så det blir ju inte så snyggt 🙂
Nu spelar väl iof det inte så stor roll
Har man en skiva på insidan så bör det väl inte slå sig kan man tycka
Annars får jag väl göra ett Z och brädslå
Nu spelar väl iof det inte så stor roll
Har man en skiva på insidan så bör det väl inte slå sig kan man tycka
Annars får jag väl göra ett Z och brädslå
Ja precis, det är ju en till anledning till att gömma reglarna bakom en skiva. Men är det tänkt mer som en "förrådsdörr" så kanske man kan acceptera lite skavanker.nino skrev:
Snyggt jobbat!H hannes_w skrev:Hej, jag tänkte bara tacka för alla inlägg här i tråden som jag har tagit inspiration och kunskap från. Jag har byggt egna slagportar till en av garagets portar nu. Ramverk av reglar 45x70, 7 mm plywood på insidan, 17 mm spontad dubbelfaspanel i gran på utsidan, träfiberisolering inuti. Tänkte behandla med roslagsmahogny i vår.
Det tog sin tid, över ett år med enskilda insatser här och där. Men i effektiv tid kanske ca en veckas arbete skulle jag gissa. Men mycket billigare än att köpa nya med montering!
Bifogar lite bilder från arbetsgången här. Känner mig nöjd! Definitivt ett projekt som man klarar av om man är lite normalhändig. Portarna blev dock rätt så tunga, så det krävdes två personer för att montera dem när de väl var byggda.
Tänkte själv göra något liknande. Hur gjorde du med handtag och lås, hur monterade du det?
Vilket lås/handtag va det du köpte? Försökt hitta info på nätet, men det va inte lätt.
Snyggt! Jag överväger samma konstruktion. Alltså utan någon plywood på utsidan.H hannes_w skrev:Hej, jag tänkte bara tacka för alla inlägg här i tråden som jag har tagit inspiration och kunskap från. Jag har byggt egna slagportar till en av garagets portar nu. Ramverk av reglar 45x70, 7 mm plywood på insidan, 17 mm spontad dubbelfaspanel i gran på utsidan, träfiberisolering inuti. Tänkte behandla med roslagsmahogny i vår.
Det tog sin tid, över ett år med enskilda insatser här och där. Men i effektiv tid kanske ca en veckas arbete skulle jag gissa. Men mycket billigare än att köpa nya med montering!
Bifogar lite bilder från arbetsgången här. Känner mig nöjd! Definitivt ett projekt som man klarar av om man är lite normalhändig. Portarna blev dock rätt så tunga, så det krävdes två personer för att montera dem när de väl var byggda.
Hur har de hållt hittills? Något som krånglat?
Tack! Jag tycker de har hållt förvånansvärt bra hittills. Inga tecken på att de slagit sig eller så. De har hängt sig lite i gångjärnen som jag har fått justera och sen fick vi gräva bort lite material framför så de skulle löpa fritt över marken även på vintern.P plan-g skrev:
Oj, såg frågan först nu, men jag köpte bara något standard ASSA-lås hos lokala låssmeden och gjorde urtag för låskista och slutbleck i samband med monteringen.H hannes_w skrev:
Ska strax börja bygga mina.
Tänkte använda fingerskarvad regel för att slippa vändlimma. 45x120 lagom eller räcker 45x90? Någon risk att fingerskarvad ej tål ev. fukt och ställer till med problem? Bör väl inte bli särskilt fuktigt men jag skippar yttre plywooden och sätter panel direkt på ramen.
Tänkte använda fingerskarvad regel för att slippa vändlimma. 45x120 lagom eller räcker 45x90? Någon risk att fingerskarvad ej tål ev. fukt och ställer till med problem? Bör väl inte bli särskilt fuktigt men jag skippar yttre plywooden och sätter panel direkt på ramen.








