Hej, jag tänkte bara tacka för alla inlägg här i tråden som jag har tagit inspiration och kunskap från. Jag har byggt egna slagportar till en av garagets portar nu. Ramverk av reglar 45x70, 7 mm plywood på insidan, 17 mm spontad dubbelfaspanel i gran på utsidan, träfiberisolering inuti. Tänkte behandla med roslagsmahogny i vår.

Det tog sin tid, över ett år med enskilda insatser här och där. Men i effektiv tid kanske ca en veckas arbete skulle jag gissa. Men mycket billigare än att köpa nya med montering!

Bifogar lite bilder från arbetsgången här. Känner mig nöjd! Definitivt ett projekt som man klarar av om man är lite normalhändig. Portarna blev dock rätt så tunga, så det krävdes två personer för att montera dem när de väl var byggda.
 
  • Träram på grus, verktyg, skruvdragare, måttband, bits, klämma, träarbete, hemmaprojekt, konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramkonstruktion, sexkantig form, troligen del av ett större byggnadsprojekt, plywood, obehandlat trä, synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram med isoleringsmaterial i ett garage, verktygslådor, cykel och kartonger i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv under konstruktion med verktyg och byggmaterial. Hantverk i arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion inne i byggnad, sågade brädor, arbetsverktyg och byggmaterial, oavslutat projekt, golv eller plattform under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre lada, rostig plåttak, två garageportar, en dörr, träd, grå himmel, parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen dörr leder ut till en snöig natur, med starkt solljus som strömmar in i ett mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskiva försluter öppning, ruffig inomhusmiljö, improviserad dörr, betong, trä, skadad vägg, byggplast, enkelt lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett skjul med träportar under ett snötäckt tak i solsken, med spår av smält snö nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
slöjdmajjen och 22 till
  • Laddar…
Körde du helt vanliga 45*70 reglar eller klöv du och limmade?
Klarar man sig med endast dubbelfaspanel på utsidan och inget på insidan, då det blir till ett oisolerat förråd?
 
Ser ut att vara klyvda och förhoppningsvis vändlimmade! Det är väl tanken för att portarna inte ska slå sig? 🙂
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Körde du helt vanliga 45*70 reglar eller klöv du och limmade?
Klarar man sig med endast dubbelfaspanel på utsidan och inget på insidan, då det blir till ett oisolerat förråd?
Jag vändlimmade reglarna, men jag vet inte hur pass nödvändigt det var egentligen då jag hade köpt fingerskarvade som inte ska löpa samma risk att slå sig som vanliga.

Jag skulle nog vilja ha en skiva av nåt slag på insidan för att styra upp hela konstruktionen. Men jag vet inte, kanske går det bra utan. Isoleringen kan man väl skippa om man vill.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Alla reglar idag har väl rundade hörn så det blir ju inte så snyggt 🙂
Nu spelar väl iof det inte så stor roll
Har man en skiva på insidan så bör det väl inte slå sig kan man tycka
Annars får jag väl göra ett Z och brädslå
 
Nu har man på vissa Byggmax börjat sälja "limträreglar" för samma pris som vanliga. De har väl kommit så långt med produktionen att det är billigare att ta tillvara korta träbitar och limma ihop än såga ur längre stam.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Alla reglar idag har väl rundade hörn så det blir ju inte så snyggt 🙂
Nu spelar väl iof det inte så stor roll
Har man en skiva på insidan så bör det väl inte slå sig kan man tycka
Annars får jag väl göra ett Z och brädslå
Ja precis, det är ju en till anledning till att gömma reglarna bakom en skiva. Men är det tänkt mer som en "förrådsdörr" så kanske man kan acceptera lite skavanker.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H hannes_w skrev:
Hej, jag tänkte bara tacka för alla inlägg här i tråden som jag har tagit inspiration och kunskap från. Jag har byggt egna slagportar till en av garagets portar nu. Ramverk av reglar 45x70, 7 mm plywood på insidan, 17 mm spontad dubbelfaspanel i gran på utsidan, träfiberisolering inuti. Tänkte behandla med roslagsmahogny i vår.

Det tog sin tid, över ett år med enskilda insatser här och där. Men i effektiv tid kanske ca en veckas arbete skulle jag gissa. Men mycket billigare än att köpa nya med montering!

Bifogar lite bilder från arbetsgången här. Känner mig nöjd! Definitivt ett projekt som man klarar av om man är lite normalhändig. Portarna blev dock rätt så tunga, så det krävdes två personer för att montera dem när de väl var byggda.
Snyggt jobbat!
Tänkte själv göra något liknande. Hur gjorde du med handtag och lås, hur monterade du det?
Vilket lås/handtag va det du köpte? Försökt hitta info på nätet, men det va inte lätt.
 
H hannes_w skrev:
Hej, jag tänkte bara tacka för alla inlägg här i tråden som jag har tagit inspiration och kunskap från. Jag har byggt egna slagportar till en av garagets portar nu. Ramverk av reglar 45x70, 7 mm plywood på insidan, 17 mm spontad dubbelfaspanel i gran på utsidan, träfiberisolering inuti. Tänkte behandla med roslagsmahogny i vår.

Det tog sin tid, över ett år med enskilda insatser här och där. Men i effektiv tid kanske ca en veckas arbete skulle jag gissa. Men mycket billigare än att köpa nya med montering!

Bifogar lite bilder från arbetsgången här. Känner mig nöjd! Definitivt ett projekt som man klarar av om man är lite normalhändig. Portarna blev dock rätt så tunga, så det krävdes två personer för att montera dem när de väl var byggda.
Snyggt! Jag överväger samma konstruktion. Alltså utan någon plywood på utsidan.

Hur har de hållt hittills? Något som krånglat?
 
P plan-g skrev:
Snyggt! Jag överväger samma konstruktion. Alltså utan någon plywood på utsidan.

Hur har de hållt hittills? Något som krånglat?
Tack! Jag tycker de har hållt förvånansvärt bra hittills. Inga tecken på att de slagit sig eller så. De har hängt sig lite i gångjärnen som jag har fått justera och sen fick vi gräva bort lite material framför så de skulle löpa fritt över marken även på vintern.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
H hannes_w skrev:
Ja precis, det är ju en till anledning till att gömma reglarna bakom en skiva. Men är det tänkt mer som en "förrådsdörr" så kanske man kan acceptera lite skavanker.
Oj, såg frågan först nu, men jag köpte bara något standard ASSA-lås hos lokala låssmeden och gjorde urtag för låskista och slutbleck i samband med monteringen.
 
Ska strax börja bygga mina.

Tänkte använda fingerskarvad regel för att slippa vändlimma. 45x120 lagom eller räcker 45x90? Någon risk att fingerskarvad ej tål ev. fukt och ställer till med problem? Bör väl inte bli särskilt fuktigt men jag skippar yttre plywooden och sätter panel direkt på ramen.
 
Fingerskarvad, slår den sig verkligen mindre än en vanlig? Kan ju vara 2-2.5m innan skarven kommer
Byggmax har nån stavlimmad regel, den tänkte jag ev använda
 
J
nino nino skrev:
Fingerskarvad, slår den sig verkligen mindre än en vanlig? Kan ju vara 2-2.5m innan skarven kommer
Byggmax har nån stavlimmad regel, den tänkte jag ev använda
Kolla bara att dom är för utomhusbruk.
 
J Jansson69 skrev:
Kolla bara att dom är för utomhusbruk.
Ja det kan ju vara bra.
Nu har jag tillgång till stor bandsåg på jobbet så det blir nog att vändlimma iaf
 
  • Gilla
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.