Så praktisk vind! Vi har inte börjat bygga än men bygglovet är klart, blir slutbeställning på ett enplanshus "kataloghus" snart. Vi avstod dock isolerad vind och satsar istället på att anta en minimalistisk livsstil..

Jag gjorde samma sak och ångrar att jag inte justerade takstolarna likt KoW. Vore perfekt virkesförvaring ;)

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag gjorde samma sak och ångrar att jag inte justerade takstolarna likt KoW. Vore perfekt virkesförvaring ;)
Vad menar du med justerade?
Det är vanliga standardtakstolar från Derome, ritade och konstruerade av dem.

(Lite överblivet virke har vi förresten på stallvinden)

M Mon Amie skrev:
Så praktisk vind! Vi har inte börjat bygga än men bygglovet är klart, blir slutbeställning på ett enplanshus "kataloghus" snart. Vi avstod dock isolerad vind och satsar istället på att anta en minimalistisk livsstil..
Vår vind är isolerad med 100 mm cellplast ovanför råsponten, ja.
Men å andra sidan har vi inte så mycket isolering i vindsbjälklaget.
Där ligger bara 290 mm Gullfiber, så tillsammans blir det 290 + 100 = 390 mm, vilket inte är särskilt mycket som takisolering i dessa dagar :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad menar du med justerade?
Det är vanliga standardtakstolar från Derome, ritade och konstruerade av dem.

(Lite överblivet virke har vi förresten på stallvinden)
Att göra en inredd våning med ramverk takstolar istället för fackverk som vi har. Och då även öka på höjden lite

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Att göra en inredd våning med ramverk takstolar istället för fackverk som vi har. Och då även öka på höjden lite
Höjden beror mycket på detaljplanen där vi bor.
Den föreskriver att takvinkeln skall vara 38° - 45°. Vår är 38°, alltså den lägsta accepterade.
Sedan hade vi också en liten baktanke: När det blir dags att flytta till hemmet (eller kyrkogården),
skall nästa boende kunna öppna upp och sätta en invändig trappa i hallen, och inreda en "normal" övervåning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.