Hej!

Kan man (alltså, är det inte osäkert eller "olagligt") att sätta en extra modul på en skena i en Normcentral?
Jag har en central avsedd för 14 moduler i bredd, men nu ska jag montera in en ström/effektmätare i serie, och den har ju en Nolla, vilket även JFB har, så jag skall flytta ner några säkringsmoduler till skenan under där det i dagsläget sitter 10 moduler. Så, för att göra det enkelt med fasskenor så vill jag ju flytta ner antingen 12 säkringsmoduler, vilket gör det 12 i rad som jag kan köpa en fasskena som passar exakt. Men då blir resterande moduler på översta raden 15 pga mätare och JFB som har Nollor. Är det "ok" att flytta ut huvudbrytaren aningen åt vänster och den "sista" modulen på raden aningen åt höger så att mätaren, som är 3 moduler bred, får plats?

Eller MÅSTE jag flytta ner 2 moduler till mitten raden och en modul till nedersta raden??

M v h

Jonas

Man bör inte försöka knö in en 15:e normkomponent i en normkapsling avsedd för 14 moduler. Det kanske går, eller så blir det dåligt.

En fasskena kan enkelt klippas ned så att den blir kortare, så du bör kunna pussla ihop det med 13 moduler på rad 2 eller?

Jag förstår inte riktigt varför du tar upp nollor i texten. Elmätaren ska ha en nolla för sin egen förbrukning ja. Ska elmätaren täcka allt i centralen så lägger man den lämpligen före JFBn, och då hämtar man nollan före JFBn. Kanske bäst du visar hur du tänkt. Det är lätt att dribbla bort sig med nollor i en elcentral.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man bör inte försöka knö in en 15:e normkomponent i en normkapsling avsedd för 14 moduler. Det kanske går, eller så blir det dåligt.

En fasskena kan enkelt klippas ned så att den blir kortare, så du bör kunna pussla ihop det med 13 moduler på rad 2 eller?

Jag förstår inte riktigt varför du tar upp nollor i texten. Elmätaren ska ha en nolla för sin egen förbrukning ja. Ska elmätaren täcka allt i centralen så lägger man den lämpligen före JFBn, och då hämtar man nollan före JFBn. Kanske bäst du visar hur du tänkt. Det är lätt att dribbla bort sig med nollor i en elcentral.
Hej!

Tack för ditt svar!
Jo, jag kom fram till samma slutsats, men degt visade sig att jag hade en oanvänd/ej inkopplad dvärgbrytare på nedre raden som jag kunde plocka bort, så det blev inte för för många till slut.
Och jag vet att mätaren skall sitta innan JFB, och nu är det inkopplat och klart!

Men tack för input, och jag håller med om att det är bättre att hålla sig till vad som är avsett.

Anledningen att jag nämnde Nollorna var bara för att "visualisera" att JFB och mätaren tar upp extra modulplatser som inte kan användas till säkringar.

M v h

Jonas

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.