Jag har höjt marknivån i samband med dränering för att få till fall från huset. Nu har det medfört att luftventilerna hamnar något under marknivån så jag skulle vilja få till en periskoplösning enligt bilden.
Finns det några produkter för att få till en sån lösning? Behöver någon koppling mot väggen med en platta att fästa mot väggen som övergår i ett rör, gärna gängor. Sen tänker jag mig att jag bygger upp "periskopet" med rördelar.

Eller har någon en bättre lösning? (går inte att borra nytt intag eftersom det sitter vid taket på insidan)
Ritning av periskoplösning för luftventilation under marknivån nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En idé som slår mig är att man kanske skulle kunna använda de rörsystem som används inom jordbruket för silos och för bulkleverans av pellets, från ex. MAFA. Länk
De är ju grövre och med möjlighet att skruva ihop anslutningarna.

känns spontant rätt grovt för mitt lilla radhus... och dyrt(?)

Jag har för mig att jag har sett det jag utseendemässigt är ute efter, men då var det nog påfyllnadsrör för villaolja.

De är på 100mm. En ganska vanlig dimension för ventilationsrör.

Kostnaden får väl också ställas i relation till hållbarhet. Det ska ju ner under jord.

låter vettigt, värt att undersöka iaf. Tack.

S
Känns som om det blir risk för frånluft istället med den där periskoplösningen.

Hur menar du Sinuslinus? Att skorstenseffekten på en halvmeter rör skulle vara högre än de 6 metrarna som huset skapar?

S
Beror ju på vad det är för ventilation i huset och så vidare.
Men är det boyta där som kräver tilluft?

kan inte se att något annat ventilationssystem än ev självdrag påverkas av lösningen

det är matkällare bland annat. oavsett så vill jag ha kvar det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.