Jag har ett tvåvåningshus med självdrag.
För att hjälpa självdraget har jag en intellivent fläkt i badrummet som är på övervåningen.

På övervåningen finns även två sovrum. På sommaren blir det rätt varmt och jag har funderat på hur jag ska få in sval sommarnattluft i sovrummen. Historiskt har vi använt myggfönster, men det är lite meckigt och så lossnar de och det börjar regna.

Min första tanke var att jag sätter tilluftsventiler i båda sovrummen och låter Intelliventen dra luften som ju tar minsta motståndets lag vägen. Sedan stänger jag dessa på vintern.

Sedan började jag läas på och insåg att jag ju får övertryck på övervåningen och då blir det ju inte så svalt ändå.

Min tanke då är att om jag sätter en kanalflält på vinden som sedna blåser ner sval tilluft i båda sovrummen så skulle jag ju öka på övertrycket med sval luft och därmed få behagligt klimat.
Även här är tanken att denna fläkt bara är igång vid behov (kanske temperaturstyrt) på sommaren och att ventilerna även stängs på vintern för att undvika kallras.

Håller min tankebana?

För det första ska det aldrig vara övertryck i ett hus, om det är det finns det risk att fuktig luft trycks in i isoleringen i ytterväggar/tak med risk för mögel.

Tilluft till sovrum på övervåningen kan vid självdrag i bästa fall ske nere vid golvet. Om det sätts (självdrags)ventiler i överkant med fönster så kommer dessa aggera frånluft.

Demmpa Demmpa skrev:
För det första ska det aldrig vara övertryck i ett hus, om det är det finns det risk att fuktig luft trycks in i isoleringen i ytterväggar/tak med risk för mögel.

Tilluft till sovrum på övervåningen kan vid självdrag i bästa fall ske nere vid golvet. Om det sätts (självdrags)ventiler i överkant med fönster så kommer dessa aggera frånluft.
Hej

Det jag menade med övertryck är det naturliga övertryck på övervåningen jag får i ett självdragshus, bara för att förtydliga alltså ;-)

Kommer en självdragsventil vid golvet att räcka för att få in friskluft? Jag tänker att den varma fuktiga luften vid taket ju inte ventileras ut riktigt så effektivt då.

Om inte skulle jag i så fall ju kunna stänga dörren och ha en tilluftsventil nere och en frånluftsfläkt för att snabbcirkulera luften bara i sovrummet på sommaren? Det blir bara en så stor apparat jämfört med myggfönster ;-)

Den ynka lilla ventilationsluft som du får in genom ett lågt sittande tilluftsdon på övervåningen ger ingen mätbar minskning av värme på sommaren. Myggfönstret ger det däremot. Glöm dessutom frånluftsfläktforsering.Det ger mer ljud än vad den ger nytta. Är kyleffekt viktig så är nog en luft/luftpump en lösning och är det i huvudsak kyldrift som gäller så varför inte en jula-variant. Köp den på försommaren så garantin gäller så länge som möjligt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.