7 456 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Tilluftsfläkt Heru 100 S låter illa
Hej!
Fläkten till tilluft har börjat tjuta igen, första gången så fick vi den utbytt på garanti men nu så har det gått mer än 3 år sen installation. Innan jag blandar in installationsfirman tänkte jag kolla om det finns något jag kan göra?
Typ byta lager eller vad det nu kan vara?
Det låter väldigt mycket ute samt att ljudet nu hörs svagt inne.
Fläkten till tilluft har börjat tjuta igen, första gången så fick vi den utbytt på garanti men nu så har det gått mer än 3 år sen installation. Innan jag blandar in installationsfirman tänkte jag kolla om det finns något jag kan göra?
Typ byta lager eller vad det nu kan vara?
Det låter väldigt mycket ute samt att ljudet nu hörs svagt inne.
Jag sitter men exakt samma problem, har du löst ditt problem??
Det låter väldigt mycket ute.
Det känns spontant som ett lager men vart beställer man det isåfall, och kan det vara någonting annat??
Hoppas att du har fått hjälp och kan hjälpa mig.
Mvh Jonas
Det låter väldigt mycket ute.
Det känns spontant som ett lager men vart beställer man det isåfall, och kan det vara någonting annat??
Hoppas att du har fått hjälp och kan hjälpa mig.
Mvh Jonas
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej!
Jag tog hjälp av firman som installerade det från början och lät dem byta fläkten, nu är det ok igen. Dock så sa teknikern att det inte är någon vidare kvalitet på lagerna på den modellen jag har.
Nästa gång det händer, och jag anar att det kommer hända igen, så kommer jag byta ut fläkten själv då det inte var direkt gratis från firman...
Jag tog hjälp av firman som installerade det från början och lät dem byta fläkten, nu är det ok igen. Dock så sa teknikern att det inte är någon vidare kvalitet på lagerna på den modellen jag har.
Nästa gång det händer, och jag anar att det kommer hända igen, så kommer jag byta ut fläkten själv då det inte var direkt gratis från firman...
Har samma problem.
Jag bytte lager för 200kr. Men nu har jag råkat få obalans i fläkten så jag måste byta den också.
Jag bytte lager för 200kr. Men nu har jag råkat få obalans i fläkten så jag måste byta den också.
Liten uppdatering.
Fick problem med den andra fläkten, frånluft.
Felanmälde till firman som i sin tur kontaktade Östberg och det visade sig att det var tillverkningsfel på vissa batcher av fläktarna (om jag förstod det rätt) så Östberg skickade nya fläktar, både till och frånluft och dessa blev installerade istället för mina gamla.
Så nu hoppas jag att dom håller längre än 1-2 år...
Fick problem med den andra fläkten, frånluft.
Felanmälde till firman som i sin tur kontaktade Östberg och det visade sig att det var tillverkningsfel på vissa batcher av fläktarna (om jag förstod det rätt) så Östberg skickade nya fläktar, både till och frånluft och dessa blev installerade istället för mina gamla.
Så nu hoppas jag att dom håller längre än 1-2 år...
Har dålig erfarenhet av Biltemas kullager. Köpte deras lager till fläktmotorer till ett FTX-system.
Fick byta dessa lager efter drygt ett år.
Det finns märkeslager (SKF etc) att köpa via webben. Gör man sig besväret att demontera motorer så bör man inte spara några kronor på ett nytt kullager.
Kullagret brukar har storlek/typ stämplat på ytterringen, med detta är det lätt att hitta rätt lagertyp.
Det finns märkeslager (SKF etc) att köpa via webben. Gör man sig besväret att demontera motorer så bör man inte spara några kronor på ett nytt kullager.
Kullagret brukar har storlek/typ stämplat på ytterringen, med detta är det lätt att hitta rätt lagertyp.
Jag har haft mina kullager nu i två år utan problem. Jag bytte alla när jag ändå var där och stöka.E etompau skrev:Har dålig erfarenhet av Biltemas kullager. Köpte deras lager till fläktmotorer till ett FTX-system.
Kanske blir något annat nästa gång
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden