3 143 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Tilluft till kamin i bottenplatta - rätt förlagd?
Hade inte gjort det närmaste väg ut i grundI ixob skrev:Hej!
Vi håller på och bygger hus och idag såg jag en sak som fick mig att fundera en del. Skulle uppskatta lite tankar från alla kloka på forumet.
Vi förbereder med tilluft för en framtida braskamin i betongplattan. Nu har det dragits ett rör i översta lagret av isoleringen direkt under golvvärmen till kaminen. Ca 5 m tvärs slingorna. Där jag står och tar bilden kommer kaminen att placeras. Närmst kaminen är det spirorör och i övrigt är det vad som ser ut som ett avloppsrör.
Min spontana tanke är att det där konstant kommer leda in kall luft och kyla ner alla golvvärmeslingor och göra mer skada än nytta. Eller tänker jag fel? Vad tycker ni bör göras i så fall?
Tänkte ta frågan med byggaren imorgon, men ville ha lite kött på benen innan.
Vi la det i andra lagret isolering upifrån så att övre lagret blev helt. Drog också kortaste vägen till kanten på plattan. Åt oss sa kamininstallatörrn att de inte rekommenderar spirorör då det rostar så vi använda avloppsrör i plast hela vägen.
Sen skulle jag inte rekommendera lösningen med ett rör vinklat uppåt på utsidan. Blir det vatten på något sätt inuti så kommer det ju inte ut någonstans. Ännu större risk för rost i spirorör isf eller stopp om man har avloppsrör. Det är också problemet om man vill ha det under plattan då det blir svårt att få ut det över mark på något vettigt sätt.
Oavsett så blir det ju svårt att lösa detta nu tyvärr när övrigt ovanför är färdigt.
Sen skulle jag inte rekommendera lösningen med ett rör vinklat uppåt på utsidan. Blir det vatten på något sätt inuti så kommer det ju inte ut någonstans. Ännu större risk för rost i spirorör isf eller stopp om man har avloppsrör. Det är också problemet om man vill ha det under plattan då det blir svårt att få ut det över mark på något vettigt sätt.
Oavsett så blir det ju svårt att lösa detta nu tyvärr när övrigt ovanför är färdigt.
Klicka här för att svara