20 060 läst ·
15 svar
20k läst
15 svar
Stänga ventilation på isolerad krypgrund vintertid?
Hejsan!
Jag har ett hus som står på en isolerad torpargrund...
Det sitter ventilationsgluggar runtom huset, och nu när det börjar bli kallt ute så blir det väldigt kallt på golvet ovanför ventilationsluckorna!
Så min fundering är om man kan sätta igen några eller alla ventilationsgluggar nu på vintern när ändå fukthalten ute sjunker?
Någon som har erfarenheter av det?
Mvh/ Fredde.
Jag har ett hus som står på en isolerad torpargrund...
Det sitter ventilationsgluggar runtom huset, och nu när det börjar bli kallt ute så blir det väldigt kallt på golvet ovanför ventilationsluckorna!
Så min fundering är om man kan sätta igen några eller alla ventilationsgluggar nu på vintern när ändå fukthalten ute sjunker?
Någon som har erfarenheter av det?
Mvh/ Fredde.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har ingen erfarenhet direkt, nej, men har haft ett hus helt utan kattgluggar.
Där var visserligen grundmuren i natursten, och var murad så illa att det drog in överallt.
Men förr skottade man väl upp snö mot grundmuren för att täta och bli av med draget.
Har du möjlighet att lägga in en fuktmätare i krypgrunden, helst fjärravläst, så kan du ju ha lite kontroll på läget.
Där var visserligen grundmuren i natursten, och var murad så illa att det drog in överallt.
Men förr skottade man väl upp snö mot grundmuren för att täta och bli av med draget.
Har du möjlighet att lägga in en fuktmätare i krypgrunden, helst fjärravläst, så kan du ju ha lite kontroll på läget.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag tycker att det låter helt rätt i teorin, så länge man är säker på att det inte kommer upp någon fukt från marken. Men jag har ingen aning om vad som händer i praktiken. Jag skulle testa, men logga fukt och temperatur före och efter. Prova och berätta om resultatet! 
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Eller så har man öppet på vintern så det torkar ur och sätter för på våren när det börjar bli fuktigt ute.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och tar på dubbla raggsockar mot golvdragetWorkingclasshero skrev:
Jag vet, det är en omöjlig ekvation!
Jag minns vad det värkte om fötterna med de iskalla golven.
Det är inte utan anledning det finns något som heter frostknölar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ni har alltså gjutna luckor in till krypgrunden som går att öppna och stänga!Real7 skrev:
Vad smart!
Det vore kul att se en bild på dem.
Är det som kaminluckor i gjutjärn ungefär?
Jag har lite svårt att förstå varför luckorna ska stängas på vintern. På vintern är ju luftfuktigheten som lägst samt temperaturskillnaden mellan blindbotten och omgivande luft som störst, till konstruktionens fördel (alltså virket varmare än omgivningen). Det är ju då som urtorkning av eventuell fukt är som allra bäst, eller?
Jag är mer tveksam till att släppa in varm, fuktig sommarluft i en betydligt svalare torpargrund där temperaturskillnaden är sådan att det svala virket kan utgöra en utmärkt yta för fukten att kondensera mot. Nu kanske det är olika på olika tomter. Har man mycket fukt i backen så kanske det är viktigare att vädra ut uppträngande fukt från marken, men här är det snustorr mo-sand som dammar året om.
Har jag fel?
Jag är mer tveksam till att släppa in varm, fuktig sommarluft i en betydligt svalare torpargrund där temperaturskillnaden är sådan att det svala virket kan utgöra en utmärkt yta för fukten att kondensera mot. Nu kanske det är olika på olika tomter. Har man mycket fukt i backen så kanske det är viktigare att vädra ut uppträngande fukt från marken, men här är det snustorr mo-sand som dammar året om.
Har jag fel?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du tänker i stort sett bara på luftfuktigheten.Djurmo skrev:Jag har lite svårt att förstå varför luckorna ska stängas på vintern. På vintern är ju luftfuktigheten som lägst samt temperaturskillnaden mellan blindbotten och omgivande luft som störst, till konstruktionens fördel (alltså virket varmare än omgivningen). Det är ju då som urtorkning av eventuell fukt är som allra bäst, eller?
...
Har jag fel?
Men temperaturen är också viktig.
Inte kul att frysa om fötterna! Det är skönare att gå och stå på ett golv utan rimfrost.
Och med gamla dagars golvkonstrukioner utan ångspärrar, vindskyddspapp och vindväv var det nog viktigare att hålla värmen och få det någorlunda fritt från drag än att hålla fuktfritt.
Ja här går åsikterna isär. Jag tror att en relativt kort period 4 månader går bra.
Men en faktor som inte diskuterats är RF och mättnadsånghalt.
Varm luft binder mer fukt. När den luften kyls ner skapas kondens. Som vanligtvis ventileras bort.
Mögel som är det man är rädd för stormtrivs inte direkt i minusgrader så jag skulle stänga igen
Men en faktor som inte diskuterats är RF och mättnadsånghalt.
Varm luft binder mer fukt. När den luften kyls ner skapas kondens. Som vanligtvis ventileras bort.
Mögel som är det man är rädd för stormtrivs inte direkt i minusgrader så jag skulle stänga igen
Uppdatering:
Jag köpte en trådlös hygrometer på kjell o company...
Monterade den under grunden och hade i en veckas tid ca 5-6 grader varmt och en fukthalt på 76-77%
Satt igen hålen och golven blev varmare nästan omgående!
Har nu 6-7 grader varmt och 77-78% luftfuktighet därnere..
Jag köpte en trådlös hygrometer på kjell o company...
Monterade den under grunden och hade i en veckas tid ca 5-6 grader varmt och en fukthalt på 76-77%
Satt igen hålen och golven blev varmare nästan omgående!
Har nu 6-7 grader varmt och 77-78% luftfuktighet därnere..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Gäller den tabellen inomhus också?KnockOnWood skrev:
Enligt mina mätare har jag 44% inomhus i 20-ish grader, det står att det är för torrt. Vad innebär det?

