Antar att alla har olika uppfattning om ljuset är tillräckligt eller ej, men tänkte höra vad ni anser utifrån era erfarenheter.
Har vi planerat in tillräckligt med belysning i vårt badrum? Ytan är 9.5 kvm. Ett fönster från golv till tak, dock är det em vinterträdgård med tak utanför, så det släpper inte in normalt med ljus.
Är mest orolig för "vrån" där toalettstolen är. Kommer att vara en skjutglasvägg som kan dras för öppningen till "toalettvrån", vilket kommer att skärma av ljuset något från de andra lamporna. Är då 2x20w tillräckligt där? "Vrån är ca 1.2 x 1.2meter.
PLANERAD BELYSNING:
2st 20w downligts i "toavrån"
2st 20w downlights ovan badkar
2st 2x26w Downlight med kompaktlysrör
2st 40w väggarmaturer vid sidan av speglar
2st 20w downlights i väggen under tvättställen
Har vi planerat in tillräckligt med belysning i vårt badrum? Ytan är 9.5 kvm. Ett fönster från golv till tak, dock är det em vinterträdgård med tak utanför, så det släpper inte in normalt med ljus.
Är mest orolig för "vrån" där toalettstolen är. Kommer att vara en skjutglasvägg som kan dras för öppningen till "toalettvrån", vilket kommer att skärma av ljuset något från de andra lamporna. Är då 2x20w tillräckligt där? "Vrån är ca 1.2 x 1.2meter.
PLANERAD BELYSNING:
2st 20w downligts i "toavrån"
2st 20w downlights ovan badkar
2st 2x26w Downlight med kompaktlysrör
2st 40w väggarmaturer vid sidan av speglar
2st 20w downlights i väggen under tvättställen
Som jag känner det så har ni ju bra med positionsbelysning, men kanske lite klent med allmänbelysning.
Vi har 6x35W i taket som allmänbelysning i vårt 5m² stora badrum. Normalt är det maximalt "nerdimmat" men det är väldigt bra att kunna få till rejält med ljus när man ex. skall städa under den mörka årstiden.
Vi har 6x35W i taket som allmänbelysning i vårt 5m² stora badrum. Normalt är det maximalt "nerdimmat" men det är väldigt bra att kunna få till rejält med ljus när man ex. skall städa under den mörka årstiden.
Det var vår elektriker som avrådde oss från att ha något där ovanför, han tyckte inte att vi skulle ha nåt där....
Vi hade tänkt sätta en till taklampa (2x26w) men mellanbjälklaget gjorde att det inte blev så...kunde inte placera de som vi tänkt...
Vi hade tänkt sätta en till taklampa (2x26w) men mellanbjälklaget gjorde att det inte blev så...kunde inte placera de som vi tänkt...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det 12 V spot så blir det lite mer då lågvolt är effektivare + att ljuset är mycket mer riktat.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
