1 322 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Spetsig eller platt spikspets?
Medlem
· Halland
· 81 inlägg
Vad tycker forumets expertis om att använda spikar med platt huvud? Eller kan man lika gärna använda vanliga, spetsiga spikar när man spikar sin 22 mm panel i 28 x 70 läkt?
För novisen: Det teoretiska syftet med platt spets är att en sådan "spets" stansar ut träet framför spiken, istället för att kila sig in mellan fibrena.
Platta spikar kostar ungefär dubbelt så mycket som vanliga, men det går ju förstås att platta till spetsarna med en slipmaskin.
För novisen: Det teoretiska syftet med platt spets är att en sådan "spets" stansar ut träet framför spiken, istället för att kila sig in mellan fibrena.
Platta spikar kostar ungefär dubbelt så mycket som vanliga, men det går ju förstås att platta till spetsarna med en slipmaskin.
Att vassa spetsar spräcker virket lättare är allmänt känt. Är det få ställen det handlar om kan man platta till spiken som beskrivits ovan, eller klippa den.
Annars skulle jag nog försöka minska risken genom att inte ha onödigt grov dimension, hålla mig från kanter och kortändar och undvika jobba med knastertorrt virke.
Annars skulle jag nog försöka minska risken genom att inte ha onödigt grov dimension, hålla mig från kanter och kortändar och undvika jobba med knastertorrt virke.
Fasen vad härligt att frågan ens kommer upp! Det skruvas för mycket i dessa tider.
Klicka här för att svara