Vi ska ha en braskamin och alla rekommendationer är att dra ett 100mm rör med friskluft kopplat under kaminen. I mitt fall är den kortaste vägen ut till kallvinden ?? Ska jag dra ytterligare 8meter så jag kommer direkt ut eller borde det inte räcka med att ta luften som finns i kallvinden, denna vind har god ventilation med 10cm luftspalter längst med takfoten...

Och hur tjock isolering har ni på era ventialtionsrör (Nätmatta 70,80,100mm ?) Ni som har en värmeväxlare på vinden...
 
T
Kan ev finnas risk att du kyler ned vinden för mycket på vintern om du har ordentligt isolerad kallvind, braskaminer tar mycket luft m3 (kubik) per tim, kolla in länkarna på tak o vind, bifogar länk: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31913
Själv skulle jag nog dra 8 m till för att vara på säkra sidan, sen vet jag inte heller vad brandskyddskravena är vid sån matning, räkna med "worst-case scenario" - om det skulle uppstå baksug-var flyger då glöden ut....?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.