Hej!

Jag och min sambo håller på att bygga nytt hus, Huset är i stort sett färdigt, förutom för delar som vi ska göra själva. Framförallt då lägga golv, spackla och måla väggar och tak. Vi hade hoppas kunna göra det under vår semester då bygget låg långt före plan. Men tyvärr så kommer inte kontroll- och slutbesiktning ske för än vid Aug/Sep p.g.a semestertider. Men efter att ha pratat med entreprenören och hustillverkaren erbjuder dom sig nu att vi kan göra en egen kontroll då vi framförallt tittar på dörrkarmar m.m. efter sånt som skulle tänkas skada under vårat arbete. För att sedan skriva en klausul för något fel som vi orsakar.

Är detta dumt att göra? Är det något vi bör tänka på?

Entreprenören har vi jättestort förtroende för då dom alltid har varit hjälpsamma och pekat ut brister eller fel som ligger hos dom. Dom har också varit duktiga på att informera oss om vad som händer. Husleverantören är jag dock inte lika säker på då vi endast har haft sporadisk kontakt sedan entreprenadkontraktet skrevs.

Åsa Lund
Det kommer bli så att minsta lilla fläck tillskrivs er vid slutbesiktningen, bra om ni fotat att den fanns innan ni började. Setill att ta massor med foton överallt på varenda liten skavant som finns i huset innan ni börjar.
Kör i vind!

Kolla också hur det fungerar försäkringsmässigt. EN anledning till att man ofta inte släpps in på bygget som beställare, är att byggarens försäkringar gäller bara för skador som orsakas av byggjobbarna, eller inbrott o liknande.

Om byggaren släpper in "obehöriga" så gäller inte deras försäkring.

Så skulle du ex. råka välta en bygglampa som startar en brand (en inte helt ovanlig typ av olycka), så finns det ev. ingen försäkring som täcker.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Fotografera och filma allt!

Men är inne på Hempularens linje. Kolla försäkringarna innan. Och om det går bra så skulle jag nog anlita en besiktningsman för att göra en oberoende besiktning innan och efter för att minimera eventuella diskussioner i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.